Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3527 ۱۳۹۵/۰۹/۱۳   

فعالیت 28ساله واحد ارومیه؛ از آغاز کار با سه رشته تا تحصیل 15 هزار دانشجو

13 آذر 1367 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه راه‌اندازی شد و از طریق کنکور سراسری 116 دانشجو در سه رشته، کارشناسی فیزیک کاربردی، اقتصاد بازرگانی و دکتری حرفه‌ای دامپزشکی پذیرش کرد. اکنون این واحد دانشگاهی که بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با درجه جامع محسوب می‌شود، بیش از 15 هزار دانشجوی در حال تحصیل در بیش از 130 رشته مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد.

دکتر عزیز جوانپور در گفت‌وگویی درباره سالروز راه‌اندازی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: مجوز راه‌اندازی واحد ارومیه سال 1362 صادر شد اما به دلیل درگیری جنگ تحمیلی و ناامن بودن منطقه این واحد در 13 آذر 67 فعالیت خود را با پذیرش 116 دانشجو در کنکور سراسری همان سال آغاز کرد.

رئیس واحد ارومیه ادامه داد: این واحد دانشگاهی ترم بهمن 67 در دو رشته کارشناسی فیزیک کاربردی و اقتصاد بازرگانی و در مقطع دکتری حرفه‌ای رشته دامپزشکی با چهار کارمند رسمی و نیمه وقت، نخستین دانشجویان خود را در یک واحد اجاره ای واقع در خیابان باکری ارومیه جذب کرد.

وی خاطرنشان کرد: روند جذب دانشجو تا سال 88 در ساختمان شماره یک واحد ارومیه در خیابان دانشکده ادامه داشت تا اینکه سال 89 سایت جدید دانشگاه در جاده سلماس به بهره‌برداری رسید و بخش‌های اداری و سه دانشکده علوم پزشکی، علوم پایه و فنی و مهندسی به این محل منتقل شد و اکنون ساختمان دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ساختمان شماره یک این واحد قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: سایت جدید واحد ارومیه دارای مسجد، خوابگاه دانشجویی، سلف سرویس و سالن ورزشی است و یادمان شهدای گمنام این واحد نیز اوایل سال 94 به بهره‌برداری رسید.

جوانپور با بیان اینکه اکنون بیش از 15 هزار دانشجو در واحد ارومیه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: بیش از 130 رشته شامل 63 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 21 رشته در مقطع دکتری و 46 رشته در مقطع کارشناسی این واحد دانشگاهی فعال است.

این مسئول دانشگاهی افزود: سما واحد ارومیه نیز بیش از 500 دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی تا دبیرستان و بیش از 2500 دانشجوی کاردانی دارد که در مجمتع آموزشی سما ارومیه در محل قدیم دانشکده مهندسی این واحد مشغول به تحصیل هستند.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی درباره برنامه‌های پژوهشی این واحد گفت: شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش استان، اخذ مجوز برای انتشار دو مجله علمی در حوزه دامپزشکی و ریاضی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و ارسال درخواست مجوز به وزارت علوم، ارائه توانمندی‌های پژوهشی در نمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی و رفع نواقص و تکمیل تجهیزات دو آزمایشگاه تحقیقاتی و مرجع واحد ارومیه و دو مرکز تحقیقاتی این واحد از برنامه‌های پژوهشی واحد ارومیه در هفته پژوهش است.

وی مرکز آموزش‌های کوتاه مدت این واحد را یکی از مراکز فعال واحد عنوان کرد و افزود: این مرکز جزو مراکز آموزش کاربردی موفق استان است و با بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای آذربایجان غربی تعامل و همکاری دارد و فعالیت آن در راستای درآمدزایی غیرشهریه‌ای واحد ارومیه است.

جوانپور ورود واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی به کشت گلخانه‌ای و فعالیت‌های کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در کاهش وابستگی به شهریه‌های دانشجویی برشمرد و اظهار کرد: سما واحد ارومیه و واحدهای مهاباد، نقده، میاندوآب و خوی در مرحله تنظیم قرارداد و آماده کردن شرایط لازم برای کشت نهال هستند.

وی با توجه به 16 آذر روز دانشجو، درباره برنامه‌های دانشجویی و فرهنگی واحد ارومیه به آنــا گفت: حمایت از انجمن‌های اسلامی، بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی همواره مورد تاکید دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی بوده است و در ایام مختلف سال و مناسبت‌های مرتبط برنامه‌های خود را اجرایی می‌کنند.

رئیس واحد ارومیه ادامه داد: به‌ مناسبت 16 آذر روز دانشجو مراسم تجلیل از دانشجویان منتخب این واحد در حوزه‌های مختلف، مراسم سخنرانی و بزرگداشت روز دانشجو، برگزاری مناظره و دعوت از شخصیت‌های دانشگاهی و سیاسی در واحد ارومیه برگزار می‌شود.

جوانپور حمایت از دانشجویان را از وظایف مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: به منظور رفاه حال دانشجویان صندوق رفاه وام‌های مختلفی در قالب وام دانشجویی، ازدواج و... به دانشجویان ارائه می‌کند.

مصطفی سعیدی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا