اخبار
کد خبر : 3484 ۱۳۹۵/۰۹/۰۶   

پدیده زمین خواری به صورت جدی در آذربایجان غربی وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پدیده زمین خواری به صورت جدی در استان وجود ندارد.

به گزارش نای قلم، اسعمیل کریم زاده عصر شنبه در نخستین جلسه کارگروه فراقوه ‌ای مبارزه با زمین‌خواری استان بر ضرورت هم افزایی و مشارکت بیشتر مردم با دستگاه های اجرایی ذیربط برای جلوگیری از زمین خواری اراضی ملی و کشاورزی تاکید کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون پدیده زمین خواری جدی در استان وجود ندارد اما در موارد معدودی نیز که در جوار مزارع کشاورزی و اراضی ملی به خاطر معیشت تخریب و تصرف صورت گرفته با این موارد هم به صورت قانونی برخورد می شود.

کریم زاده ادامه داد: تاکنون عملکرد یگان حفاظت از منابع طبیعی و گشت های حفاظتی سامانه ۱۳۱ جهت جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و ملی قابل قبول و شایسته تقدیر بوده و در کنار این مجموعه نیاز است برای مبارزه همه جانبه با پدیده زمین خواری تعامل و همکاری بین دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تاکید بر اهمیت حفاظت از انفال طبیعی، اظهارداشت: عزم مسئولان عالی‌رتبه کشور برای جلوگیری از این پدیده جدی است و ما باید راهکارهایی عملیاتی پیدا کنیم که از ابتدا از اقدام به این کار پیشگیری شود تا مشکلات بعدی پیش نیاید.

کریم زاده با یادآوری فرمایشات اکید مقام معظم رهبری در خصوص برخورد با پدیده زمین‌خواری و همچنین تغییر کاربری اراضی در کشور، بر اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب درباره صیانت از انفال و برخورد با متصرفان و متخلفان به اراضی ملی توسط مسئولان تاکید کرد.

طرح کاداستر در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اجرا می شود

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: طرح کاداستر اراضی کشاورزی در استان در حال اجراست.

محمود مظلومی اظهار کرد: در حدود ۱۱ ماه از راه اندازی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در استان تاکنون تعداد ۱۶۲۲ مورد گزارش مردمی به این سامانه واصل شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۵ مورد از این گزارشات مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سطح استان بوده است افزود: حفاظت از اراضی ملی و کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی امروز یک ضرورت است.

مظلومی با بیان اینکه این سامانه با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی راه اندازی شده است اضافه کرد: نظارت بر اراضی واگذار شده، حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز و گشت های ویژه برای حفظ اراضی از اهداف راه اندازی سامانه ارتباط مردمی و گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در استان است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از مجموع گزارشات واصله به این سامانه ۳۳۰ مورد مشاوره در خصوص انجام تغییر کاربری به مردم ارائه شده است ادامه داد: طرح کاداستر اراضی کشاورزی در استان در حال اجراست.

مظلومی حل مسائل حقوقی مردم بر سر اراضی و تهیه نقشه و بانک اطلاعاتی جامع از اراضی کشاورزی در استان را از مزایای این طرح برشمرد و عنوان کرد:اجرای این طرح می تواند راهگشایی برای حل مسایل حقوقی مردم بر سر اراضی کشاورزی باشد.

وی بر لزوم وفاق و همدلی بیشتر بین دستگاه های اجرایی ذیربط برای حفاظت از اراضی کشاورزی و انفال در استان تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت در اجرا با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: همه تلاش کارکنان مدیریت امور اراضی بر این است که تمامی مراحل صدور مجوز با جدیت، نظارت و دقت بیشتری انجام گیرد تا ازصدور بی رویه مجوز برای متقاضیان تغییر کاربری خودداری شود.      

در ادامه این جلسه سرهنگ خضرلو مشاور انتظامی و مسئول سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ در سازمان به ارائه گزارشی از عملکرد این سامانه و مشکلات موجود پرداخت و دیگر اعضای جلسه نیز بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و مدیریت یکپارچه استعلام‌ها و مجوزهای صادر شده در حوزه اراضی کشاورزی و ملی تاکید کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا