Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3473 ۱۳۹۵/۰۹/۰۵   

اهل‌ بیت (ع) و صحابه پیامبر اسلام (ص) محور وحدت است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام‌ جمعه ارومیه گفت: اهل‌ بیت (ع) و صحابه برگزیده پیامبر اسلام (ص) بهترین محور برای وحدت شیعه و سنی است.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در همایش «سیّدا شباب اهل الجنّة» که با حضور علمای اهل سنت آذربایجان غربی در محل مصلی شهرستان پیرانشهر برگزار شد، اظهار کرد: محبت و مودت اهل بیت یکی از موارد اتفاق تمام فرقه های اسلامی است بنابراین مودت و محبت اهل بیت یکی از نکته های مشترک بین شیعه و اهل سنت است و این نقطه عطفی برای وحدت مسلمانان است.

وی با تبيين‌ ضرورت‌ و اهميت‌ وحدت‌ و ضمن‌ روشن‌ ساختن‌ جايگاه‌ وحدت‌ در سيره‌ رسول‌ اكرم‌(ص) و اهل‌ بيت‌ آن‌ حضرت‌، نقش‌ اهل‌ بيت‌(عليهم السلام)را در جهت‌ حفظ‌ دين‌ و تحقق‌ وحدت‌ فكري‌ و عملي‌ بين‌ مسلمانان‌، مورد تاکید قرار داد.

به گفته امام جمعه ارومیه در روایتی است که آیه مودت وقتی نازل شد از پیامبر اکرم(ص) در مورد قرابت ایشان که مودت آنان واجب است سوال شد فرمودند که علی(ع) و فاطمه و اولاد ایشان یعنی امام حسن و امام حسین(ع) قربای پیامبر(ص) و مودت ایشان بر همه مسلمانان واجب است.

قریشی با اشاره به عظمت وجودی حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: شأن نزول آیه مودت امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و اولاد آنها هستند و پیامبر این بزرگواران را به عنوان اقربای خودشان معرفی می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ارومیه با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) چراغ هدایت است، افزود: به گفته پیامبر (ص) امام حسین (ع) زینت آسمان‌ها و زمین هستند و فرشتگان الهی قدر و منزلت او را بیشتر از زمینیان می‌دانند.

تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) برای اتحاد کافی است

مسئول دفتر امور اهل سنت آذربایجان غربی هم گفت:  قرآن كتاب هدایتگری و رستگاری برای مسلمانان است و تمسک به زبان مشترک قرآن کریم و اهل بیت(ع) برای اتحاد و وحدت واقعی کافی است.

حجت الاسلام عسگر فعال آذر اظهار کرد: توصیه قرآن همواره برطرف کردن ظلم است و هدف امام حسین (ع) از قیام هم از بین بردن ظلم و حاکمیت عدالت در جامعه بود.

وی با بیان اینکه محبت و دوستی اهل پیامبر(ص) ریشه در دل و اعماق جان اهل تسنن دارد، افزود: اطاعت از پیامبر(ص) و به واسطه آن مودت به اهل بیت(ع) رمز دوستی با خداوند متعال است.

مسئول دفتر امور اهل سنت آذربایجان غربی وحدت و یکپارچگی را اصلی‌ترین پیام حضرت رسول اکرم(ص) عنوان کرد و گفت: علما در تبیین معارف دینی و معرفی اهل بیت(ع) به همه مسلمانان عالم به عنوان عامل وحدت نقش بسزایی برعهده دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته بسیج اظهار کرد: کسی که بسیجی است علاوه بر انقلابی بودن پایبندترین فرد به ارزش های دینی است.

فعال آذر مهمترین وظیفه بسیج در دوران حاضر را حفظ ارزش های معنوی، دینی و انقلابی در سطح جامعه عنوان کرد و ادامه داد: وجود مقدس امام حسین(ع) عاملی است که سبب شد دشمنی ها تبدیل به مودت شود.

وی سپس تصریح کرد: رسول اکرم(ص) فرموده است که حسین از من است و من هم از حسینم و هر که حسین را دوست بدارد خداوند نیز او را دوست دارد و اسلام دین رحمت و مغفرت است و هر کسی که به این دین الهی تکیه و باور داشته باشد رستگار و سعادتمند دنیا و آخرت می‌شود.

فعال آذر با بیان اینکه رمز وحدت برای شیعه و اهل سنت امام حسین(ع) است، تصریح کرد: قرآن، سنت پیامبر و اهل بیت پیامبر(ص ) از مشترکات و مبانی وحدت بین مسلمین هستند و حفظ وحدت در دنیای امروز که دشمنان دین مبین اسلام از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف میان امت اسلامی با نهایت توان بهره می جویند، لازم است.

 وی تاکید کرد: لازمه اتحاد و انسجام و مقابله با تفرقه افکنی های دشمنان، بینش و آگاهی درست مسلمین نسبت به رعایت مقدسات یکدیگر و پیروی از عمل و سیره بزرگان صحابه و اهل بیت است که می بایست همیشه یادشان در دل، ذکرشان بر زبان و راه و عملشان سرلوحه کار ما باشد و عمل و سیره آن بزرگان را در زندگی خود پیاده کنیم. 

رئیس دفتر امور اهل سنت آذربایجان غربی همچنین غنای کتب روایی شیعه و سنی و وجود احادیث و روایات بسیار در این منابع در مورد وجوب محبت به اهل بیت(ع)، را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید این روایات در بین مردم به وسیله مبلغان و علمای دین مطرح شود تا همدلی و همزبانی در بین شیعه و سنی برقرار شده و پایدار بماند.

وحدت اسلامی با رعایت حقوق مذهبی افراد ممکن است

امام جمعه اهل سنت نقده نیز در این همایش گفت: وحدت اسلامی با احترام متقابل و رعایت حقوق مذهبی افراد ممکن است.

ماموستا ابراهیم سرخابی اضافه کرد: امام حسین و امام حسن علیه الاسلام بنا بر فرمایش پیامبر بزرگ اسلام سید و سرور سالار شهیدان هستند و مورد ارادت و محبوب قلوب همه مسلمین هستند و تفاوتی میان شیعیان و اهل سنت نیست.

وی افزود: پیامبر(ص)، کتاب خدا و اهل بیت(ع) را دو میراث گرانبها در بین امت قرار دادند، در مورد سنت و عترت فرقی بین این دو نیست چون هیچ کسی بهتر از اهل بیت(ع) آداب و سنت پیامبر(ص) را رعایت نکرده اند و اهل بیت(ع) مبین و معرف سنت پیامبر(ص) هستند.

محبت اهل ‌بیت در دل‌های تمامی مردمان اهل سنت وجود دارد

امام جمعه بوکان نیز در این همایش با بیان اینکه شناساندن شخصیت امام حسین (ع) به جهانیان و به ویژه مسلمانان مانع افراط و تفریط در جامعه اسلامی می شود، گفت: وجود سیدالشهداء(ع) یکی از محورهای وحدت در جهان اسلام هستند، چون شخصیت ایشان مورد اتفاق همه مذاهب جهان اسلامی است.

ماموستا خالد رسول زاده اضافه کرد: روایت های زیادی در کتاب های اهل سنت در بیان فضیلت اهل بیت(ع) بیان شده که این خود نشانگر اوج علاقه و محبت آنان نسبت به این بزرگواران است.

وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) باعث شد انحرافاتی که در اسلام اتفاق افتاده بود از بین برود، تصریح کرد: اهل سنت در محبت اهل بیت(ع) از سایر مذاهب اسلامی دور نمانده اند، مقام معظم رهبری همواره از بصیرت سخن می گویند در سال هشتم هجری و در سال فتح مکه رسول اکرم(ص) نسبت به نیاکان بنی امیه محبت و احترام داشتند اما در سال 61 هجری نوادگان خاندان امیه جسارتهای بسیاری به خاندان پیامبر(ص) کردند چون بصیرت نداشتند.

رسول زاده با بیان اینکه محبت اهل ‌بیت در دل‌های تمامی مردمان اهل سنت وجود دارد، اظهار کرد: علما، بزرگان و تمامی اهل سنت علاقه به خاندان پیامبر اکرم (ص) را بخشی از ایمان خود می‌دانند، ما مردمان اهل سنت با عشق و علاقه نسبت به اهل‌بیت رسول (ص) رفتار کرده و این را بخشی از ایمان خود می‌دانیم. امام حسین (ع) در واقعه عاشورا با نثار خون پاک خود برای احیاگری، امربه‌معروف و نهی از منکر و اصلاح دین، راه را برای مسلمانان مشخص کردند، ازاین‌رو اهل سنت نیز نگاهی ویژه به‌روز عاشورا دارد زیرا وظیفه یک مسلمان واقعی را به او نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: حسنین(ع) هر دو زمان شناس بودند، امام حسن(ع) با صلح و امام حسین(ع) با نصار خون خود و 72 تن از یاران خود دین اسلام را حفظ کردند.

گفتنی است، همایش سیدی شباب اهل الجنه با حضور 600 عالم اهل سنت و تشیع در پیرانشر آذربایجان غربی در پیرانشهر برگزار شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا