اخبار
کد خبر : 3464 ۱۳۹۵/۰۹/۰۲   

وقتی تار و پودهای قالی با شرایط سخت بیمه بافندگان گره می خورد

بیمه، چتر امیدی است برای ادامه کار فعالان عرصه فرش دستباف. شغلی که فعالان آن بعد از چند سال قطعا دچار فرسودگی‌های جسمی خواهند شد و بدون شک نیازمند بیمه هستند تا دوران بازنشستگی را با آرامش خاطر و بدون دغدغه مالی سپری کند. درست است که پرداختی بیمه ناچیز است اما خیلی از فعالان این عرصه را تا حدودی از لحاظ مالی تامین خواهد کرد.

به گزارش نای قلم، با اجرای قانون بیمه تأمین اجتماعی در 22 آذر سال 1388، نور امیدی بر دل‌های بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسنامه‌دار در این حرفه روشن شد، اما بعد از گذشت اندک زمانی با آغاز طرح پایش بیمه قالیبافی با هدف برداشته شدن سودجویی‌ها، قالیبافی با مشکلاتی روبه‌رو شد، تا جایی که آمار بیمه شدگان قالیباف در آذربایجان غربی از 25 هزار نفر معرفی شده به تامین اجتماعی به 17 هزار نفر کاهش یافت و از سال‌های 94 به دلیل محدودیت اعتباری و نیز شناسایی فعالان واقعی قالیباف ظرفیتی برای بیمه قالیبافی وجود ندارد.
تأمین اجتماعی استان سهم بیمه قالیبافی برای فعالان حرفه قالیبافی را در آذربایجان غربی 12 هزار و 500 نفر عنوان می‌کند.

به منظور بررسی وضعیت بیمه تامین اجتماعی و بررسی کمیته فرش استان نشستی به حضور قائم مقام مرکز فرش ملی ایران و استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.

فعالیت 72 هزار نفر بافنده فرش در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در ابتدای مراسم وضعیت حوزه قالیبافی استان را تشریح کرد و گفت: فرش دستباف آذربایجان غربی با توجه به قدمت آن جایگاه ویژه ای در میان فرش های دستباف تولید شده در سطح کشور دارد به طوری که فرش ریز ماهی خوی و افشار آهنین تکاب از شهرت جهانی برخوردارند .

جعفرصادق اسکندری افزود: در شرایط حاضر 72 هزار نفر بافنده فرش در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی سهم استان برای بیمه قالیبافان 12 هزار و 500 نفر است، اضافه کرد: برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 88 نسبت به اعلام فراخوان برای بهره مندی آحاد فعالان فرش دست باف اقدام و 25 هزار نفر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کردیم که به دلیل سخت گیری های سازمان، بیمه قالیبافان به دلیل عدم وجود اعتبار تامین اجتماعی متوقف شده است و در شرایط حاضر حدود 17 هزار بهره مند از مزایای بیمه هستند.

اسکندری ظرفیت‌های استان در حوزه صنعت تابلو فرش‌بافي را یادآور شد و در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در قانون ماده یک مصوب مجلس شورای اسلامی، مقرر شده است تمام افراد اعم از استادکاران، کارگران، افراد بدون کارفرما یا با کارفرما، شاغلان کارگاه‌های خانگی و نیز مجتمع های کوچک و بزرگ تحت بیمه قرار گیرند، خروج کارگاه‌های زیر پنج نفر از شمولیت قانون کار و عدم پذیرش فعالان در صنعت تابلو فرش‌بافي را متذکر و خواستار حمایت از این طیف شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعطای تسهیلات از منابع صندوق کارآفرینی امید به فعالان این حوزه نیز اشاره و اظهار کرد: از منابع صندوق کارآفرینی به طور متوسط سالانه 2 میلیارد تومان تسهیلات به بافندگان اعطا شده است.

اسکندری تاکید کرد: برای رفع معضل بیمه قالیبافان، چشم انتظار ایجاد ظرفیت بیمه و افزایش سهمیه بیمه قالیبافان استان هستیم؛ چراکه آذربایجان غربی با داشتن نقشه‌ها و طرح‌های تخصصی و ویژه فرش در زمره تولیدکنندگان فرش دستباف در کشور به شمار می‌رود.

وی حمایت از فعالان عرصه فرش دستباف را ضروری دانست و گفت: توسعه و رونق فعالیت این عرصه در گرو افزایش حمایت‌های مسئولان و دستگاه‌های متولی این امر است، افزایش حمایت‌ها می‌تواند در رونق تولید فرش‌های دستباف باکیفیت و بازار پسند مؤثر واقع شود و در این میان بیمه از مهم‌ترین عوامل افزایش انگیزه برای فعالان این عرصه به شمار می‌رود.

ما مکلفیم فقط افراد واقعی را بیمه کنیم

سپس مدیر کل تامین اجتماعی استان به برخی ابهامات پاسخ داد و گفت: شاغلان حوزه صنعت تابلو فرش‌باف مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند مشروط به اینکه کارگاه های تولید این محصولات مورد تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باشند.

مقصود مقدمی‌ کیا ادامه داد: با توجه به جایگاه فرش در استان آذربایجان‌ غربی با اخذ سهمیه ای جدید جهت تحت پوشش قرار دادن افراد بیشتر در استان سازمان تامین اجتماعی در راستای حمایت از قالیبافان اعلام آمادگی می کند.

وی به پایش بیمه شدگان اشاره و تصریح کرد: افراد زیادی از این بیمه استفاده می کردند که شغل آنها قالیبافی نبود و ما تکلیف داریم فقط افراد واقعی را بیمه کنیم به طوری که در راستای این پایش بیمه هشت هزار نفر از قالیبان استان آذربایجان‌غربی که به ناحق بیمه شده و دارای کارت مهارت بودند قطع شده است.

مقدمی‌ کیا ادامه داد: برای پذیرش بیمه افراد در زمینه قالیبافی باید از سوی دولت تامین بودجه صورت گیرد و از طرفی دیگر باید نیازسنجی کامل دراستان صورت گرفته شود تا افرادی که واقعا در این شغل فعالیت می کنند، تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار گیرند.

به گفته مدیر کل تامین اجتماعی استان سابقه بیمه افرادی که از بیمه قالیبافی محروم شده اند، باقی می‌ماند و در صورت پرداخت انواع بیمه متناسب با شغل خود، بیمه پردازی آنان ادامه پیدا می‌کند.

وی در خصوص خروج کارگاه‌های زیر پنج نفر از شمولیت قانون کار نیز گفت: طبق قانون، کارفرمایان کارگاه های زیر پنج نفر کارگر از پرداخت کل حق بیمه سهم کارفرما معاف و پرداخت این رقم به عهده دولت است و در مورد کارفرمایانی که بیش از پنج نفر کارگر دارند نسبت به متوسط حق بیمه (سهم کارفرما) کل افراد شاغل در هر ماه برای پنج نفر معاف بوده و پرداخت این مبلغ به عهده دولت خواهد بود و کارفرما موظف است به پرداخت مابقی سهم خود است.

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان آذربایجان‌ غربی با تاکید به اینکه کسی حق خارج کردن بیمه کسی که قالیباف واقعی بوده و دارای بیمه است را ندارد و در صورت مشاهده این موارد به شدت برخورد می شود، افزود: هر فردی که در حوزه فرش دستباف فعالیت دارد از نظر سازمان تامین اجتماعی قالیباف محسوب شده و هیچ محدودیت بیمه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

قالیبافی شاخص ترین عنصری که فرهنگ بومی را نمایندگی می کند

سپس استاندار آذربایجان غربی به سهم بالای آذربایجان غربی در صنعت فرشبافی کشور اشاره و بر حفظ و صیانت از بیمه شدگان فعلی صنعت قالیبافی و تلاش برای تامین اعتبار بیمه قالیبافان متناسب با سهم استان تاکید کرد.

قربانعلی سعادت خاطرنشان کرد: این هنر شاخص ترین عنصری است که فرهنگ بومی را نمایندگی می کند و با نگاهی نو به سنت های فراموش شده می توان این هنر را رونق بخشید.

وی با بیان اینکه بیمه کردن قالی‌بافان سبب دلگرمی آنها و رونق این صنعت می‌شود، تصریح کرد: باید از حذف بیمه بافندگان حقیقی جلوگیری و در صورت خارج شدن فردی از شمول بیمه تامین اجتماعی، بافنده جدید جایگزین آن شود.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به اختصاص نیافتن بودجه بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در بودجه سالانه دولت باید با همکاری اداره کل تامین اجتماعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شده فعلی این صنعت تثبیت و حفظ شود.

سعادت یادآور شد: با توجه به تعداد فعالان در این حوزه کاهش سهمیه استان در تعداد افراد بیمه شده قالی بافی مورد قبول نیست و ما انتظار داریم این تعداد در برنامه ریزی های آینده نهادهای مرتبط، جبران شود.

وی متذکر شد: براساس آمارهای موجود ۲۵ درصد جمعیت شاغل استان ما را قالیبافان تشکیل می دهند در حالی که این رقم در کشور ما ۱۰ درصد است از طرفی به خاطر محدودیت های اعتباری مربوط به بیمه قالیباف ها در کشور، سهمیه استان به 12 هزار نفر رسیده که این رقم باید دست کم 17 هزار و 500 نفر باشد.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به رونق این هنر در مناطق محروم و روستایی حمایت از فعالان این صنعت می تواند یکی از مهمترین عوامل تثبیت اشتغال، رونق تولید و حفظ جمعیت به ویژه در مناطق محروم و مرزنشین استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: هنر صنعت قالیبافی در استان ما جایگاه ویژه ای دارد به طوری که افراد زیادی در این زمینه اشتغال دارند و معاش خودشان همچنین افراد تحت کفالت خود را تامین می کنند لذا مسئولان باید در راستای بهبود وضعیت فعالان این بخش برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران هم گفت: یک چهارم اعتبار مورد نیاز بیمه قالیباف ها، امسال در کشور اختصاص یافته که این امر مشکلات زیادی را در این خصوص ایجاد کرده است.

ابراهیم عزیزی افزود: برای بیمه شدن همه قالیباف ها 17 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار لازم داریم که از این میزان چهار میلیارد و 400 میلیون ریال اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: ما مجبور به سهمیه بندی هستیم و نظرات استان های مختلف به ویژه آذربایجان غربی را در این سهمیه بندی در نظر می گیریم.

بحث و تبادل نظر در خصوص اجرایی شدن دستور العمل اعطای تسهیلات قرض الحسنه اعتباری خرید فرش از دیگر دستورات این جلسه بود.

گفتنی است در فاز نخست این طرح کلیه دستگاه ها، سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی می توانند به منظور افزایش قدرت خرید رفاه کارکنان خود و افزایش تقاضا برای خرید فرش دستباف و رونق بازار تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف با صندوق کارآفرینی امید وارد مذاکره شده و با معرفی کارکنان خود به صندوق و تضمین بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری ایشان از مزایای تسهیلات قرض الحسنه اعتباری خرید فرش بهره مند شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا