اخبار
کد خبر : 3446 ۱۳۹۵/۰۹/۰۱   

پاکسازی حدود 148 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین در آذربایجان غربی

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان غربی گفت: حدود 148 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین در این استان با انجام سه دوره پاکسازی از سال 67 تا سال 94 پاکسازی شده است.

به گزارش نای قلم، ربیع مصطفوی در گفت و گویی اظهار کرد: امسال 338 هکتار زمین آلوده به مین در استان پاکسازی شده است.

وی افزود: باقی مانده آلودگی عمومی اراضی مین گذاری شده در این استان حدود هزار و 300 هکتار است.

به گفته مصطفوی پاکسازی پایگاهی بر اساس نزدیک بودن به اماکن مسکونی، مکان های پرتردد در مناطق عمرانی و مرزی در اولویت کاری ستاد مربوطه قرار دارد.

وی اظهار کرد: تلفات جانی در این پاکسازی ها با توجه به مکانیزه بودن دستگاه مین زدایی نسبت به سال های گذشته به صورت ملموسی کاهش یافته است .

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان غربی افزود: این مقدار پاکسازی شده زمین های آلوده به مین و گلوله های جا مانده از جنگ تحمیلی در شهرهای سردشت، پیرانشهر، بوکان، سلماس، شاهین دژ، خوی و ارومیه بوده است.

مصطفوی اظهار کرد: برآورد اولیه ای که در سال 67 از وضعیت اراضی و پایگاهی آلوده به مین و گلوله های جنگی عمل نکرده از زمان جنگ صورت گرفته، حدود 150 هزار هکتار بوده است.

وی گفت: بر اساس سهم استانی برآورد اولیه از کشور سهم این استان سه درصد بوده است.

وی اضافه کرد: اگر روند پاکسازی اراضی و پایگاهی آلوده به مین قبل از سال 88 انجام می گرفت، پاکسازی 20 سال طول می کشید ولی خوشبختانه الان مین زدایی به صورت مکانیزه است که امیدواریم هر چه زودتر پاکسازی در این استان به اتمام برسد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های درگیر با رژیم بعث عراق در زمان جنگ تحمیلی بود و بخش وسیعی از مناطق استان توسط این رژیم یا گروهک های معاند مین گذاری شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا