اخبار
کد خبر : 3429 ۱۳۹۵/۰۸/۲۸   

سهم ناچیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: سهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه امسال، فقط ۱.۲ درصد است.

به گزارش نای قلم، محمدامین سازگارنژاد امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بودجه سال جاری، ۴۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه آموزش و پرورش در بخش دولت پیش‌بینی شده بود که ۲۸ هزار میلیارد تومان برای وزارت آموزش و پرورش و ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برای آموزش عالی اختصاص یافت؛ اما سهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه این بخش، فقط ۱.۲ درصد است.

به گفته وی در راستای بهبود اعتباری بخش آموزش مهارتی در کشور از توانمندی های بخش خصوصی بهره برده ایم به طوری که در سال گذشته 640 هزار نفر دوره توسط بخش خصوصی در کشور اجرایی شد.
سازگارنژاد تعداد پرسنل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را حدود 15 هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: حدود پنج هزار نفر نیروهای رسمی، پنج هزار نفر قراردادی نفر نیروهای قراردادی و چهار هزار و 500 نفر مربیان حق التدریس هستند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سه هزار و 800 نفر از نیروهای حق التدریس در آزمون استخدامی شرکت کردند که در هشت ماه گذشته دو هزار و 300 نفر تبدیل وضعیت شدند.

تشکیل کارگروه برای رفع مشکل مربیان حق التدریس

سازگارنژاد اظهار کرد: سازمان امور استخدامی در خصوص مابقی نیروهای حق التدریس با مشکل پست و مجوز استخدام مواجه است که در راستای رفع مشکل این افراد کارگروهی در کمیسیون آموزش مجلس تشکیل شده است و امیدواریم هر چه زودتر تکلیف این افراد مشخص شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شکاف بین بازار و دانشگاه داستان غم انگیزی است که وجود دارد، افزود: بسیاری از دانشجویان مهارت انجام کار را ندارند به همین منظور سازمان فنی و حرفه ای کشور پلی است که دنیای دانش و کار را به هم نزدیک می کند.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای سطح مهارت جامعه، ارتباط مستقیم با بهره‌وری، رشد اقتصادی، پایداری در شغل و سایر شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

ترویج مهارت آفرینی باعث رشد بازار کار می شود

سازگارنژاد با یادآوری اینکه برای افزایش سطح مهارت کمَی و کیفی در بین جوانان، دستگاه‌های اقتصادی نیز باید مشارکت داشته باشند، افزود: مهارت آموزی یک جریان بخشی نیست؛ بلکه فرابخشی است و بنابراین تمایل جوانان به کسب مهارت باید تبدیل به یک فرهنگ ملی شود و تمام دستگاه‌های ذیربط در این زمینه حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

وی با اشاره به لزوم اشتغال آفرینی در جامعه گفت: ترویج مهارت آفرینی باعث رشد بازار کار در سطح جامعه خواهد شد.

مهارت، مهمترین اصل برای ورود جوانان به بازار کار است که در خصوص این موضوع باید در بین جوانان فرهنگ‌سازی شود.

وی به بودجه ناچیز آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در بودجه سال جاری، ۴۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه آموزش و پرورش در بخش دولت پیش‌بینی شده بود که ۲۸ هزار میلیارد تومان برای وزارت آموزش و پرورش و ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برای آموزش عالی اختصاص یافت؛ اما سهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه این بخش، فقط ۱.۲ درصد است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: همه جوامع برای دستیابی به توسعه، رشد و بهره وری نیازمند انتقال مهارت به نیروی انسانی هستند.

اولویت های سازمان فنی و حرفه ای؛ تامین نیازهای بازار کار

وی بروزرسانی مهارت نیروی جویای کار و شاغلان در بازار را مهم ارزیابی کرد و یکی از اولویت های سازمان فنی و حرفه ای را تامین نیازهای بازار کار اعلام کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه جامعه کارگری تنها به مهارت آموزی نیاز ندارد بلکه کل جامعه نیازمند این مهم است، گفت: جامعه باید با مقوله مهارت آشنا باشد.

سازگارنژاد گفت: جامعه، خانواده، صاحبان مشاغل و بخش های اقتصادی کشور باید به مهارت آموزی توجه داشته باشند زیرا سرمایه گذاری در این زمینه مسیر توسعه و بهره وری را هموار تر می کند.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای تقویت آموزش و مهارت آموزی جامعه تعاملات خوبی با پادگان ها، زندان ها، دانشگاه ها، شهرداری ها و ... داشته است و هم اکنون توانسته سهم مناسبی در پر کردن خلاء نبود مهارت در بین حاضرین در بازارکار داشته باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بخش آموزش های مهارتی، توجه نکردن به مدال آوران این بخش است و ما انتظار داریم که دست کم مدال آوران جهانی آموزش های مهارتی به اندازه یک ورزشکار مدال آور مورد توجه قرار گیرد ولی در حال حاضر چنین نیست و با بی توجهی در این حوزه مواجه هستیم.
سازگارنژاد با اشاره به برنامه ریزی ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به موضوع پروژه های اقتصاد مقاومتی گفت: قرار بود 240 هزار نفر در سال جاری در این حوزه توسط این سازمان و 240 هزار نفر نیز توسط دیگر سازمان ها آموزش مهارتی ببینند که ما تعهد خود را عملی کرده ایم و با توجه به عملی نشدن تعهد دیگر سازمان ها، می توانیم آن میزان را نیز عملیاتی کنیم.

فعالیت 700 واحد دولتی و هشت هزار آموزشگاه آزاد مهارتی در کشور

وی از فعالیت 700 واحد دولتی و هشت هزار آموزشگاه آزاد مهارتی در کشور خبر داد و افزود: سال گذشته بیش از 200 عنوان دوره در قالب 2 هزار استاندارد آموزشی توسط این واحدها برگزار شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همچنین با اشاره به برگزاری المپیاد جهانی مهارت در مهرماه سال آینده در ابوظبی امارات اظهار کرد: در صدد هستیم از 48 رشته ای که در این المپیاد برگزار می شود، در 30 رشته، نماینده به مسابقات اعزام کنیم.
وی تصریح کرد: تفاهم نامه ای با صندوق کار افرینی امید در جهت اختصاص تسهیلات و حمایت از افراد کارافرین منعقد شده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: صندوق کارآفرینی امید به افرادی که صاحب ایده بوده و کارآفرین باشند وام ارائه می دهد و جوانان آموزش دیده سازمان فنی وحرفه ای نیز می توانند از این وام ها بهره مند شوند.

در این جلسه محسن مددی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: امسال 7 نفر از مهارت آموزان استان در مسابقات جهانی مهارت آموزی شرکت کردند که صاحب 2 مدال طلا، یک برنز و یک دیپلم افتخار شدند و علاوه بر آن در 8 ماهه امسال یک هزار و 29 دوره آموزشی در آذربایجان غربی برگزار شده که 10 درصد بیش از مدت زمان مشابه پارسال است و در مجموع 16 هزار و 509 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا