اخبار
کد خبر : 3428 ۱۳۹۵/۰۸/۲۸   

چراغ سبز دولت به رونق صنعت

مدیران بانک در نحوه برخورد خود با مدیران واحدهای تولیدی تجدید نظر کنند

دولت یازدهم از زمان شروع به کار یکی از هدف های خود در حوزه صنعت را فعال کردن دوباره واحدهای صنعتی راکد اعلام کرد.
به گزارش نای قلم، برای دست یابی به این هدف در استان ها اقدام به راه اندازی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کرد که با شرکت بخش خصوصی و دستگاه های دولتی تشکیل می شود.
هدف این کارگروه در استان ها برطرف کردن مشکلات واحدهای صنعتی از یک سو و بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید از سوی دیگر اعلام شد.

 استان آذربایجان غربی با وجود مزیت ها و توانمندی های پیدا و پنهان و برخورداری از موقعیت های ویژه از نظر صنعتی یکی از استان های غیربرخوردار محسوب می شود.
موقعیت خاص استان به خصوص در بحث مبادلات مرزی، فرصت ویژه ای را در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار داده تا بتوانند بخشی از بازار بین المللی را به دست بگیرند.
با توجه به این وضعیت و چشم انداز روشنی که برای استان متصور است با حمایت و عزم دولت از طرح احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال تلاش برای فعالیت مجدد این واحدها آغاز شده است.
مدیریت ارشد استان نیز تمام تلاش و عزم خود را به کار گرفته که روند تولید را با حمایت هایی که لازم است به جریان اندازد.

یکی از اركان و فکتورهای اساسی چرخه اقتصادی هر جامعه ای را بانک ها تشکیل می دهد، بانك ها به عنوان موسسات مالي و خدماتي كه در يك جامعه نقش تعيين كننده اي را در گردش پول و ثروت دارند، از جايگاه ويژه اي در اقتصاد برخوردارند.

فعاليت مثبت و موثر بانك ها مي تواند در رشد بخش هاي اقتصادي و افزايش توليدات در هر بخش و يا شكوفايي در برخي زمينه هاي اقتصادي اثرات مهمي بر جاي گذارد.

حال سوال این است که بانک های استان آیا توانسته اند در رشد بخش هاي اقتصادي استان تاثیرگذار باشند؟

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با انتقاد از عملکرد بانک های خصوصی در آذربایجان غربی افزود: با توجه به اصل 44 قانون اساسی و با توجه به شرایط پیش رو باید بیش از پیش از توان بانک های خصوصی استفاده شود.

جمشید انصاری در کارگروه رفع موانع تولید اظهار کرد: بانک های خصوصی آذربایجان غربی هیچ مشارکت موثری در تولید ندارند.

وی با بیان اینکه بانک های دولتی عملکرد بهتری در مقایسه با بانک های اصل 44 دارند، افزود: بانک های خصوصی بنگاه های اقتصادی هستند که باید در تامین منابع برای تولید نقش موثر داشته باشند ولی عملکردشان تقریبا صفر است و تن به کار ندادند.

انصاری با طرح این سوال که آیا وظیفه سیستم بانکی این است که منابع محدود این استان را جمع کند برای فعالیت های اقتصادی سایر استان ها منتقل کند؟ یا برعکس؟ پاسخ داد: عملکرد بانک های استان نشان می دهد که روند فعالیت بانک های خصوصی برعکس انتظاری است که از بانک ها می رود و بانک ها باید رفتار خود را متناسب با نیاز استان تصحیح کنند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: بانک ها باید خود را مجاب کنند تا نسبت بیشتری از منابع جمع آوری شده را صرف اعطای تسهیلات به فعالیت های اقتصادی داشته باشند.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدیران بانک باید در نحوه برخورد خود با مدیران واحدهای تولیدی تجدید نظر کنند و این عملکرد مبنای قضاوت استان در خصوص بانک ها قرار بگیرد، اذعان کرد: بانک ها برای اینکه قضاوت مدیریت استان را نسبت به خود تصحیح کنند باید عملکرد خود را در کوتاه مدت تغییر دهند، به طوری که نباید بعد از یک ماه تفاوت معناداری از عملکرد بانک ها شاهد باشیم.

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی، متذکر شد: ضمن اینکه باید به اشکالات واحدهای تولیدی پرداخته بشود باید اشکالات رفتاری شعب بانک ها مدنظر قرار گیرد و اینکه چگونه با مشتریان خود تعامل می کنند که مدیران واحدهای تولیدی کارها را به طور جدی دنبال نمی کنند.

انصاری به معضل وثیقه نیز اشاره و تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، واحدهایی که تقاضای تسهیلات آنها زیر یک میلیارد تومان است نیازی به ارائه صورت های مالی ندارند و بانک ها موظف هستند حتی الامکان از درخواست وثیقه جدید اجتناب کنند و با تجدید ارزیابی وثایق موجود، تسهیلات جدید را پرداخت کنند. 

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در غیر اینصورت بهترین راه استفاده از ضمانت نامه هایی است که صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک صادر می کند چرا که آنها محدودیت های بانک ها را ندارند و وثایقی را می پذیرند که بانک ها نمی پذیرند و در قبال آن ضمانت نامه معتبری برای بانک صادر می کنند.

انصاری از مدیران بانک های عامل استان خواست مشکلات مربوط به هیئت مدیره خود را مطرح کنند تا اجازه پرداخت تسهیلات بیشتر برای این بانک ها فراهم شود.

عدم همراهی بانک ها در رونق اقتصادی

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با انتقاد از عدم همراهی بانک ها در رونق اقتصادی گفت: متاسفانه بانک‌های آذربایجان‌غربی در بیان مشکلات مالی خویش صریح نیستند.

قربانعلی سعادت با اشاره به اینکه منابع مالی موجود دولتی در کشور و آذربایجان غربی کفاف نیازهای اقتصادی کشور را نمی دهد، اظهار کرد: بانک های استان باید وضعیت کار و عملکردی خود را نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی شفاف تر بکنند و ضروری است هر چه زودتر تسهیلات موردنیاز معرفی شده کارگروه را پرداخت کنند.

وی با تاکید به اینکه حوزه تولید بهترین راه برای خدمت به مردم است، خاطرنشان کرد: منابعی که از سوی مردم در اختیار بانک ها قرار گرفته است، باید در راستای خدمت به مردم مصرف شود و بانک ها موظفند در این حوزه به فعال سازی واحدهای تولیدی کمک کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بر اساس اذعان همه مسئولان کشوری مشکل اصلی امروز اشتغال و عدم رونق تولید است، اظهار کرد: بیشترین تقاضایی که از سوی مردم در سفرهای مختلف به مسئولان ارائه می شود، موضوع اشتغال جوانان است و ما مسئولان نیز باید در این خصوص اهتمام لازم داشته باشیم.

از استعدادهای مردمی استفاده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم گفت: باید برای رفع مشکلات موجود در صنایع به صورت جدی گام برداشته شود.

نادر صفرزاده، اظهار کرد: باید برای رفع مشکلات موجود در صنایع به صورت جدی‌تر از سابق گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه باید برای رفع موانع تولید به صورت جدی‌تر اهتمام کرد و زیرساخت‌های موردنیاز را در این زمینه فراهم آورد، گفت: برای کمک به واحدهای تولیدی بدهکار باید اهتمام کرد تا اشتغال موجود حفظ شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جلسه‌ای با حضور روسای واحدهای تولیدی مشکل‌دار و روسای بانک‌ها برگزار شود، ادامه داد: در این زمینه باید اتمام حجت کرد.

صفرزاده بیان کرد: بنابراین مدیران واحدهای تولیدی که رغبتی برای ادامه فعالیت ندارند باید کنار گذاشته شده همچنین افراد باانگیزه و مصمم جهت دریافت تسهیلات بانکی در اولویت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی فقط با مشارکت اقشار مختلف مردم امکان‌پذیر است، ادامه داد: برای بالا بردن سطح همکاری بخش خصوصی باید از فعالیت‌های اقتصادی مردم استقبال شود.

صفرزاده با بیان اینکه باید از ظرفیت نهفته در مردم برای پیشرفت، سازندگی و عمران استفاده حداکثری به عمل آورد، گفت: باید از استعدادهای مردمی استفاده شود.

این مسئول ضمن تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های جدیدی به ظرفیت موجود کشور اضافه کرد، بیان داشت: با جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی می‌توان به رشد همه‌‌جانبه دست پیدا کرد.

وی بر لزوم شکل دادن اقتصاد درون‌زا در مناطق مختلف کشورمان از جمله آذربایجان غربی تاکید کرد و افزود: موانع و چالش‌های موجود در این زمینه باید برطرف شده و دست‌اندرکاران مشارکت لازم را داشته باشند.

203 واحد و طرح در استان تسهیلات دریافت کرده اند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی هم در این نشست گفت: احیای هفت هزار و 500 واحد تولیدی در سطح کشور هدف گذاری شده است که این تعداد در استان آذربایجان‌غربی 424 واحد است.

جعفرصادق اسکندری افزود: 203 واحد و طرح در استان تسهیلات دریافت کرده اند که از هدف گذاری مورد نظر 48 درصد تحقق یافته است.

وی در مجموع 197 میلیارد تومان پرداختی بانک ها در استان بوده که 35 درصد هدفگذاری مورد نظر است.

اسکندری اضافه کرد: با راه اندازی واحدهای راکد بیش از پنج هزار و 100 نفر دوباره به اشتغال بازگشته یا شغل آنها تثبیت شده است.

سخن آخر اینکه؛

امروز اکثر کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه صنعتی، توسعه همه ­جانبه اقتصادی را به همراه دارد و از سوی دیگر دستیابی به توسعه صنعتی نیز نیازمند وجود یک راهبرد توسعه منسجم و عملیاتی و نیز عزم جدی ملی برای حرکت در این مسیر است.

دولت تدبیر و امید که مصدر خدمات فراوانی در راستای توسعه و امیدآفرینی بوده، مشوق های بی سابقه ای به منظور احیا واحدهای راکد برای صنعتگران و کارآفرینان بخش های مختلف در نظر گرفته و صنعتگران استان نیز چشم امید به برنامه های حمایتی کارگزاران دولتی دوخته اند تا کسب و کار و تولید خود را رونق بخشند.

به نظر می رسد رفع مشکلات ارائه وثیقه های واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف بدهی های واحدهای تولیدی، اعمال شرایط بانکی خاص برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل دار، تامین سرمایه درگردش مورد نیاز و ... از جمله راهکارهایی است که می تواند به صنعت این منطقه جانی دوباره ببخشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا