Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3426 ۱۳۹۵/۰۸/۲۸   

کنگره سراسری «عقیلةالعرب» به زبان ترکی آذری برگزار شد

کنگره ادبی عقیله العرب به زبان ترکی آذری به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، کنگره ادبی عقیله العرب نخستین کنگره شعر در کشور است که با موضوع فضائل و مناقب حضرت زینب (س) و مدافعان حرم در ارومیه برگزار شد.

میهمانان ویژه این مراسم همسران شهدای مدافعان حرم بودند که به همراه خردسالان خود در این کنگره شرکت کرده بودند و توسط مسئولان استان مورد تجلیل قرار گرفتند .

در این مراسم، برنامه هایی چون نوحه خوانی و سپس کلیپ هایی به مناسبت اربعین حسینی پخش شد و سخنرانان، مداحان و شعرا با سخنرانی و شعرخوانی در مدح حضرت زینب کبری (ع) یاد و خاطره شهدای مدافع حرم را نیز گرامی داشتند.
مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، سپس "مصطفی قلیزاده علیار" شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات به عنوان مجری برنامه، ضمن خوش آمدگویی به حضار و اساتید و عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی قطعه شعری در وصف مقام حضرت زینب کبری(ع) سرود.

در ادامه برنامه و در بخش سخنرانی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به جایگاه زن در زمان قبل از اسلام به تقوا به عنوان معیار برتری مرد و زن اشاره کرد و گفت: مقام عصمت، پاکدامنی، شجاعت، حلم و بردباری حضرت زینب کبری(س)، مثال زدنی است و خصایص این بانوی بزرگوار باید الگوی بانوان جامعه ما باشد.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه تاریخ در برابر آزادگی و ایستادگی بی‏‎مانند این بانوی اسلام سر تعظیم فرود آورده است، افزود: این بانو در دامن اسلام ناب محمدی(ص) و با اندیشه اسلامی پرورش یافته است.

وی با بیان اینکه درخشش صلابت بی‏نظیر حضرت زینب(س)در صفحات تاریخ به وضوح دیده می‎شود، ادامه داد: انسان‌های وارسته زیادی از بین بانوان بر تارک تاریخ درخشیده‌اند که نام حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س) در این میان بیش از پیش بارز است.

قریشی با بیان اینکه دین اسلام به تعصب‌های کورکورانه و افکار جاهلی نسبت به بانوان خاتمه داد، تصریح کرد: در عصر جاهلیت نسبت به برتری مردان در مقایسه با زنان تصورهای نادرستی وجود داشت اما کلام الهی بر همه این عقاید خط بطلان کشید.

امام جمعه ارومیه با اشاره به برگزاری نخستین کنگره عقیلةالعرب در ارومیه با محور قرار دادن شخصیت وارسته جهان اسلام حضرت زینب (س) برای استمرار داشتن حرکت‌هایی از این دست ابراز امیدواری کرد.

وی با اشاره به خطابه آن حضرت برای مردم کوفه و نیز در دربار ابن زیاد در نهایت آزادسازی حرم شریف در سوریه را از خدا درخواست کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم گفت: 200 اثر از هشت استان تهران، شیراز، خراسان، آذربایجان شرقی و غربی، البرز و زنجان به دبیرخانه کنگره ارسال شده بود که پس از داوری 158 اثر برای حضور در این کنگره پذیرفته شد.

کریمی اضافه کرد: موضوع کنگره مبنی بر فضائل و مناقب حضرت زینب (س) در بخش اصلی و مدافعان حرم در بخش ویژه بود که در این زمینه سه اثر دریافت شده است.

وی تبیین نقش و جایگاه حضرت زینب (س) در زنده نگه داشتن قیام عاشورای حسینی، بررسی نقش مدافعان حرم در دفاع از حریم و حرم ائمه معصوم (ع)، اشاعه فرهنگ ناب اهل بیت (ع) به ویژه خلق آثار بدیع در حوزه شعر آئینی را از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

در ادامه این مراسم بیانیه کنگره ادبی عقیله العرب قرائت شد.

هیئت داوران نخستین کنگره شعر ترکی عقیله العرب نکات در بیانیه پایانی خود نکات زیر را یادآور شدند.

- تلاش برای رسیدن به مرحله شعر و گذر از نظم وظیفه هر شاعر تلاشگر و متعهد است که جز با مطالعه مداوم و شناخت دقیق ابزار و عناصر به دست نخواهد آمد.

- یکی از مهمترین معیارهای داوران کنگره شعر ترکی، زبان سالم اثر و اشراف شاعر بر چند و چون زبان ترکی است، اثری که هنوز در صرف و نحو لنگ می زند و در مرداب گرته برداری دست و پا می زند چگونه می تواند رسا، اثرگذار و برگزیده باشد، وظیفه شاعر ترک زبان تلاش برای تسلط هر چه بیشتر به ظرفیت ها و ظرافت های زبان مادری خود می باشد تا آنچه را که در سودای دل و اندیشه دارد بهتر و زیباتر به کلام آورد و در مرحله بعد در جهت ارتقای ادبی و هنری آن بکوشد.

در پایان نیز سه اثر با موضوع مناقب حضرت زینب (س) و سه اثر در موضوع مدافعان حرم در این کنگره منتخب و توسط نماینده ولی فقیه در استان و مدیر کل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس صدا و سیما آذربایجان غربی تجلیل شد.

احد افخمی نیا، عارف ساسانی و وحید سلطان زاده به ترتیب نفرات اول تا سوم این کنگره در بخش زینبی بودند .

شایان ذکر است برگزاری جشنواره سراسری شعر یادمان ولایت به زبان ترکی از دیگر برنامه های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هشتم آذرماه است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا