اخبار
کد خبر : 3405 ۱۳۹۵/۰۸/۲۴   

کتاب باید در متن برنامه‌های آموزش و پرورش باشد

متاسفانه جوانان امروزه رغبت کمتری به کتاب و کتاب خوانی دارند به همین دلیل مطالعه جزء اولویت های آنها نمی باشد.

به گزارش نای قلم، نگاهی گذرا به علل پیشرفت کشورهای جهان، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه مبین این واقعیت است که بخش عظیمی از این موفقیت های آنها در سایه توجه شان به نسل نوجوان و جوان و سرمایه گذاری در جهت رشد و پرورش استعدادهای آنان و توجه آنها به مطالعه بوده است.

در جوامع پیشرفته دنیا که اهمیت مطالعه و خواندن مطالب مختلف بر مردم آشکار شده است، بهبود وضع مطالعه و راه های صحیح و تسریع در این امر و درک بهتر و فهم مطالب یکی از اقدامات مهم آموزشی محسوب می شود.

در واقع در جوامع مترقی روش های درست مطالعه نه تنها در ضمن آموزش دروس مختلف آموزشگاه ها به یادگیرندگان ارائه می شود بلکه دوره های کوتاه مدت و بلندمدت روش های درست مطالعه و روش های سریع خواندن و مفهومی برای تمام افراد علاقه مند دایر شده است و جهت شرکت جستن مردم در این دوره ها آنان را به عوامل مختلف مورد تشویق و ترغیب قرار می دهند (سیف علی اکبر، 1379.)

 این در حالی است که متاسفانه مطالعه در جامعه ما از جایگاه خوبی برخوردار نیست و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه ما هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی تاکید می کند: توجه به جایگاه کتاب در نظام آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است و کتاب باید در متن برنامه‌های آموزش و پرورش باشد.

علی فیروز امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اصلی برای گسترش کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: سه کانون خانواده، مدرسه و رسانه در بحث کتاب و کتابخوانی نقش اصلی را بر عهده دارند.

وی تعداد کتابخانه های نهادی و مشارکتی استان را 111 باب اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 67 باب نهادی و 44 باب مشارکتی است که 13 باب از کتابخانه های نهادی در ارومیه و مابقی در شهرستان های 17 گانه استان هستند.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان فضای کتابخانه های عمومی استان را 50 هزار متر مربع اعلام و اضافه کرد: پنج باب کتابخانه در کشتیبان ارومیه، آواجیق ماکو، قطور خوی، نقده و چالدران آماده بهره برداری است.

 وی افزود: 67 هزار نفر در کتابخانه های استان عضو بوده و از ابتدای سال تاکنون حدود 317 هزار جلد در سال 95 به امانت برده شده است.

فیروز یادآور شد: در کتابخانه های استان یک میلیون و ۵۵۰ هزار جلد کتاب در موضوعات متنوع و برای سنین مختلف وجود دارد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان هدف اصلی تلاش های بخش نابینایان کتابخانه عمومی استان را ارتقای جایگاه نابینایان به لحاظ فرهنگی از طریق استفاده از منابع موجود به شکل گویا و بریل عنوان و تصریح کرد: در بخش نابینایان کتابخانه عمومی استان امکانات بریلی و صوتی به آن اضافه شده است به طوری که این بخش دارای چهار هزار و 500 کتاب گویا و 500 کتاب بریل است.

به گفته فیروز تمهیدات فراوانی در زمینه ارایه خدمات به افراد روشن دل و کم توان شده که از این جمله می توان به ارایه خدمات پستی، کتاب های گویا و عضویت تلفنی اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود تجلیل از شش نفر از کتابداران نمونه استان، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، بازدید از نمایشگاه کتاب، برگزاری مسابقات مختلف و عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی را از جمله برنامه های هفته کتاب عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا