اخبار
کد خبر : 3395 ۱۳۹۵/۰۸/۲۲   

پیشنهاد حزب ندای ایرانیان برای عدم استمرار حضور بازنشستگان در دولت

مرکز پژوهش های حزب ندای ایرانیان با نگارش یادداشتی نسبت به استمرار حضور بارنشستگان در دولت انتقاد کرد.

به گزارش نای قلم، متن این یادداشت به شرح زیر است:

در جهانی که خیز بلندی به سمت پیر شدن برداشته است، زندگی در کشوری جوان، موهبتی است که می بایست در راستای حفظ و بهره مندی آن از توان مدیریتی و برنامه ریزی دقیقی بهره جست.

شمار جمعیت سالمندان جهان تا سال ۲۰۳۰، به ۱۶ درصد جمعیت جهان خواهد رسید حال آنکه در ایران این آمار حدود هفت درصد کل جمعیت کشور خواهد بود و جوان بودن جمعیت ایران، آنقدر حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید دانشگاه‌ها در تیرماه ۹۴، بر نیاز کشور به جوانهایی که بازوان پرقدرتی برای پیشرفت کشور باشند، تاکید فرمودند.

مع‌الوصف، بررسی اجمالی آمارها نشان می‌دهد میانگین سن مسئولان، وزرا و مدیران ارشد رده اول و دوم کشور در دولت سازندگی، حدودا ۴۳ سال، در دولت اصلاحات، حدودا ۴۶ سال، در دولت های نهم و دهم حدودا ۵۰ سال و در دولت یازدهم این رقم به ‌میانگین سنی بالای ۵۵ سال رسیده است.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با هدف فراهم‌کردن مسیرهای شغلی برای جوانان، رفع معضل بیکاری و حضور جوانان در مسئولیت‌های اجرایی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی، و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسید.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های حزب ندای ایرانیان نشان می‌دهد متاسفانه با گذشت مهلت قانونی مندرج در قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، هنوز تعداد زیادی از بازنشستگان کشوری در سمت‌های دولتی حضور دارند. با تمام این تفاسیر، اتخاذ سیاست های مبتنی بر جوانگرایی و پرهیز از پیرسالاری، چه از لحاظ الزام قانونی، چه از دید نیاز جامعه و چه از لحاظ اولویتهای نظام، موضوعی است که می‌بایست مورد توجه دولت قرار گیرد.

طرح این موضوع در مقطع کنونی که حدود ۸ ماه به پایان کار دولت یازدهم باقی‌مانده است را می‌توان به عنوان هشداری جدی برای تشکیل دولت دوازدهم عنوان کرد. آنچه یادداشت پیش رو بر آن تأکید دارد، بررسی میزان کارایی و اثربخشی قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان و ارائه پیشنهادهای سازنده و اجرایی در مقام عمل است.

بررسی سیر تاریخی تصویب قوانین، لوایح و ماده واحده‌های مرتبط با استخدام، از سال ۱۳۴۵ تاکنون مشخص می‌کند همواره استفاده از تجربیات فرهیختگان در امور مملکت داری مورد توجه قانونگذاران بوده است. به همین جهت ورود بازنشستگان به عنوان نیروهای مجرب اداری به ساختار مدیریت کشور، در عین آنکه در گذر زمان از مکانیسم‌های بعضاً متفاوتی پیروی کرده، همواره محل مناقشه بسیاری از طرفداران جوانگرایی در دولت‌ها بوده است.

این موضوع، آن جایی تبدیل به بحران می‌شود که در کشوری جوان با میانگین سنی ۳/۲۸ سال، ورود بازنشستگان به چرخه مدیریت و منابع انسانی، زمینه‌ساز بسیاری از بی عدالتی ها، عدم توازن ها، فسادها، ناکارآمدی‌ها، معضلات اجتماعی ناشی از عدم اشتغال، فرسودگی و فرتوتی ساختار مدیریتی، دوری از علوم روز مدیریتی، عدم تصمیم سازی صحیح، پرهیز از چابکی سیستم و اخلال در جسارت تصمیم‌گیری می‌شود.

آمارهای مرتبط با میانگین سنی کارمندان و مدیران اداری کشور، نشان دهنده شکاف عمیقی در سیستم مدیریتی کشور است و باور کارشناسان را بر این می‌دارد که یا اراده‌ای برای جذب نیروی جوان متخصص در کشور وجود ندارد یا سیاست‌گذاران و تصمیم گیران کلان کشور به ضرورت جایگزینی نیروی جوان در کشور به جای نیروهای فرسوده اداری نرسیده‌اند.

«ضرورت» یعنی اولویت بسیج پتانسیل سیاسی اداره کشور برای تغییر رویکرد کلان در سیاستگذاری عمومی حاکمیت. با این توضیح اگرچه اقداماتی در این مسیر انجام شده اما به جهت آنکه در اولویت برنامه‌های دولتی نبوده، نتوانسته است در مقام اضطرار ظاهر شود.

بررسی مدل های مدیریتی در عرصه‌های مختلف بر این موضوع دلالت دارد که ضرورت تغییر مدیران فرسوده، با سلامت، ثبات و پویایی سیستم اداری کشور رابطه عمیقی داشته و بدون شک راهی برای کاهش اثرات سوءفساد، مقابله با ناکارآمدی مدیران فرسوده، انفعال و مشکلاتی از این دست در سیستم اداری کشور خواهد بود.

تصویب ماده واحده جدید، نشان از آن دارد که قوانین به لحاظ حقوقی، قانونی و منطقی، نتوانسته است معضلات مربوط به مفرهای قانونی و مضرات استثنائات قانونی برای جذب بازنشستگان را مرتفع کند.

چنانکه آمارها و بررسی‌های مرکز پژوهشهای حزب ندای ایرانیان نشان می‌دهد از میان خیل عظیم بازنشستگانی که به انحای مختلف در بدنه ارگان‌های دولتی یا ارگان‌هایی که از بودجه عمومی منتفع می‌شوند، علی رغم تذکرهای مؤکد رییس مجلس شورای اسلامی و ابلاغ قانون جدید توسط ریاست جمهوری، کماکان تعداد زیادی برخلاف قانون به کار مشغول هستند که در این میان سهم وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت نفت از بقیه ارگا‌ن‌های دولتی بیشتر است.

به واسطه اهداف پژوهشی، وضعیت مدیران شاغل اعم از قانونی و بازنشسته بررسی و فهرستی از تمامی بازنشستگان شاغل خارج از استثناء‌های قانونی در بدنه دولت یازدهم تهیه شد که در اختیار مراجع نظارتی قرار خواهد گرفت.

همچنین لازم است تمامی قوانین از این منظر مورد بررسی قرار بگیرند که در سیر اجرای چنین قانونی، جایگاه جوانان نخبه متخصص، متعهد و انقلابی کجاست؟

بررسی عملکرد پاره‌ای از این مدیران پا به سن گذاشته نشان داده که بکارگیری بازنشستگان احتیاط اندیش، جایگاه جوانان (به عنوان جمعیتی غالبا چابک، خطرپذیر و موثر در بزنگاه‌های حساس سیاسی و اجتماعی) در مشارکت برای اداره کشور و تلاش برای شکوفایی اقتصادی را به مخاطره انداخته است.

عدم تحقق وعده های اقتصادی و گلایه‌های کارگران، کارشناسان و صنعتکاران نتیجه عدم خطرپذیری مدیران وزارتخانه مطبوع است. از طرفی دیگر، شواهد عدیده ای از ثمربخش بودن اعتماد به پویایی تفکر و نیروی جوانان، در گوشه‌های زرین تاریخ انقلاب رخ‌نمایی می‌کند. شاهد این مدعا، پویایی جهاد سازندگی است که در بدترین شرایط اقتصادی و صرفا با تکیه بر تعهد و تخصص جوانان، بر بسیاری از مشکلات فائق آمد و آبادانی روستاها و شهرهای کشور را به ارمغان آورد.

لذا مرکز پژوهش‌های حزب ندای ایرانیان بعد از بررسی دقیق قوانین و رصد وضعیت موجود، پیشنهاد می‌کند به جای پاک کردن مسئله با قانونگذاری مضاعف و بی‌نتیجه، ابلاغ قوانین جدید، گفتار درمانی و توسل به ظاهرسازی، راهکارهای زیر اجرایی شود:

۱. تعیین وضعیت مدیرانی که طبق قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، نیاز به تغییر دارند، توسط دولت یازدهم و ارائه گزارش به مردم

۲. بررسی حسن اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان توسط سازمان بازرسی کل کشور، برخورد با متخلفین و ارائه گزارش به مردم

۳. بررسی‌های حقوقی و عملیاتی کارشناسانه جهت آسیب شناسی مفاد قوانین قبلی، دلایل تصویب قانون جدید و ریشه یابی دلایل عدم اجرا و بررسی موانع پیش رو

۴. ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان جوان کشور جهت جذب و آموزش در نهادهای مشمول طرح

۵. اصلاح قوانین استخدامی کشور به نحوی که امکان جذب نخبگان جوان بر مبنای بانک اطلاعاتی فوق، عملیاتی و اجرایی شود

۶. تعامل با تشکل‌ها، احزاب و «سمن‌»ها به جهت شناسایی پتانسیل‌های انسانی بومی و منطقه‌ای در راستای جذب و پرورش مدیران جوان سیاست‌مدار نخبه

۷. سازماندهی جذب بازنشستگان فرهیخته مدبر به عنوان مشاوران وزرا و مدیران جوان در عرصه‌های تصمیم‌سازی با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری

۸. راه‌اندازی سامانه ی مدیریت دانش در سازمان بازنشستگی کشوری به جهت مستندسازی، ثبت و انتشار تجربیات مدیران بازنشسته

پایان سخن آنکه معتقدیم:

نسل جوان انقلابی، متعهد و متخصص ایرانی، خواهد توانست ایران را، از گردنه های حساس به سلامت عبور دهد. یکی از موانع مهم عدم دستیابی به این آرمان انقلابی، عدم انتقال قدرت و تجربیات از نسل‌های اول به نسل جوان بعد از انقلاب و حضور مستمر بازنشستگان در مراکز تصمیم گیر است که راه را بر جوانان بسته است. تا زمانی که قدرت به نسل های بعد منتقل نشود، پیشرفت و تحول نمود پیدا نمی‌کند.

ایرانِ جوان به دولتمردانِ جوان نیاز دارد. مدیران جوان دلیر با مشورت پیران فرهیخته، همواره تاریخ‌ساز و حماسه‌آفرین بوده‌اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا