اخبار
کد خبر : 3381 ۱۳۹۵/۰۸/۱۹   

ممانعت از خروج ریشه چغندرقند به کارخانجات خارج از استان

جلسه هماهنگی نظارت بر کشت چغندر قند در سال زارعی 95- 96 و جلوگیری از خروج ریشه چغندر قند آذربایجان غربی به سایراستان ها در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش نای قلم، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه که با حضور مدیران کل مدیریت بحران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل کارخانجات قند استان برگزار شد، گفت: طرح به کاشت با هدف مدیریت مزرعه و مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با پیگیری های مدیریت ارشد استان در ستاد احیای دریاچه ارومیه تصویب شد که با اجرایی شدن آن علاوه بر کمک به احیای دریاچه ارومیه، توان مالی کشاورزان و بهره برداران واقع در حوضه دریاچه را تقویت خواهد کرد.

تقی کهوریان در ادامه با اشاره به طرح کشت جایگزین محصولات کشاورزی نیز، اظهار کرد: در این طرح با جایگزین ارقام محصولات کشاورزی آب بر با ارقام با نیاز آبی کم و پربازده شیوه مدیریت مصرف آب در مزرعه عملیاتی می شود و با توجه به نیاز آبی بالای چغندرقند به عنوان محصولی صنعتی، هیأت دولت با پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوبه ای را داشته است که براساس آن ضمن کنترل سطح زیر کشت این محصول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از خروج ریشه چغندرقند به کارخانجات خارج از استان نیز ممانعت می شود، در این مصوبه وزارت صنعت و معدن و تجارت مکلف شده است به کارخانجات خارج استان ابلاغ نماید از قرارداد با کشاورزان چغندر کاران داخل استان منع شده اند.

وی با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی در اجرایی شدن این مصوبه تصریح کرد: کارخانجات تولید قند در استان با کاهش میزان قراردادهای کشت با کشاورزان نسبت به سال گذشته و خرید محصول مازاد چغندر تولیدی امسال در استان اقدام کرده اند که با همکاری نیروی انتظامی استان و ممانعت از خروج چغندر به خارج از استان از جولان دلالان در بازارو امکان ایجاد خلل در برنامه احیای دریاچه ارومیه جلوگیری می کنند.

معاون امور عمرانی استاندار اضافه کرد: درسال زراعی امسال این طرح در قالب سقف تناژ یک و نیم میلیون تن چغندر قند تولیدی اجرا خواهد شد و با توجه به زمان عقد قرارداد کشاورزان با کارخانجات تولید قند در سال جاری باید با دقت بیشتری و براساس سهمیه ابلاغی اجرا شود و سطح زیرکشت چغندر قند داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان از 19 هزار هکتار به 16 هزار و 500 هکتار کاهش یابد.

تقی کهوریان افزود: با رعایت تناوب کشت و جایگزینی ارقام با نیاز آبی کم سالانه و با کاهش سطح زیرکشت چغندر قند در حوضه آبریز دریاچه از مصرف 63 میلیون مترمکعب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه جویی می شود.

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: سطح زیرکشت چغندرقند استان در سال زراعی گذشته نزدیک به 31 هزار هکتار است که افزون بر هفت هزار و 700 هکتار آن مازاد بر ظرفیت کارخانجات و مازاد بر میزان سطح قابل کشت ابلاغی است.

وی افزود: میزان چغندرقند تولیدی استان یک میلیون و 800 هزارتن برآورد می شود که از این میزان 300 هزار تن مازاد بر برنامه ابلاغی است که با دستور مقام عالی استان و به منظور جلوگیری از خروج چغندرقند ازاستان مقرر شد این میزان در میان پنج کارخانه فعال در آذربایجان غربی به نسبت مساوی تقسیم شود.

در ادامه مدیران عامل کارخانجات تولید قند در استان، گزارشی از میزان محصول خریداری شده از کشاورزان و برنامه عقد قرارداد در سال زراعی جاری ارائه کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا