اخبار
کد خبر : 3335 ۱۳۹۵/۰۸/۱۴   

به روزرسانی قوانین بهزیستی ضروری است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید برافزایش نظارت بر عملکرد مراکز نگهداری از معلولان، گفت: برای بازرسی بیشتر مراکز نگهداری از معلولان باید قوانین بهزیستی به روزرسانی و نوسازی شود.

به گزارش نای قلم، همایون هاشمی در گفت و گویی درخصوص نظارت بهزیستی بر عملکرد مراکز نگهداری از معلولان، اظهار کرد: از فعالیت ها و ماموریت های اصلی سازمان بهزیستی رسیدگی به امور معلولان و حل مشکلات آنها است، خوشبختانه در دو دهه گذشته قسمت عمده ای از فعالیت های سازمان بهزیستی مانند تصدی مراکز نگهداری از معلولان به بخش خصوصی واگذار شده است؛ البته این موضوع اعمال نظارت ها برمراکز نگهداری از معلولان را افزایش می دهد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازوکارنظارتی برمراکز نگهداری از معلولان دربهزیستی دو بخش نظارت عمومی و تخصصی است، افزود: معاونت های تخصصی به ویژه درحوزه  معلولان باید نظارت های دقیق و روزانه خود را افزایش دهند؛ البته می توان با ایجاد یک نرم افزار برمراکز نگهداری از معلولان نظارت کرد.

وی با بیان اینکه معلولان به ویژه معلولان ذهنی دارای مهجوریت هستند، تصریح کرد: باید بر مراکز نگهداری از معلولان به ویژه آنهایی که دارای مسائل و مشکلات ذهنی هستند نظارت بیشتر و دقیق تری صورت گیرد، البته برای افزایش نظارت ها می توان از بسترهای آی تی، نرم افزاری و الکترونیکی استفاده کرد زیرا طی چند هفته گذشته گزارش هایی درخصوص تخلفات صورت گرفته دربرخی مراکز نگهداری از معلولان مطرح شده است.

هاشمی با تاکید براینکه نمی توان خدمات ارزشمند سازمان بهزیستی را زیرسوال برد، گفت: به نظرم مطالبه عمومی و خانواده های دارای فرزند معلول از بهزیستی درخصوص افزایش نظارت این سازمان برعملکرد مراکز نگهداری از معلولان قابل پیگیری است و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ بنابراین بهزیستی چون مجوز راه اندازی مراکز نگهداری از معلولان را صادرکرده است باید برعملکرد آنها نیزبه طور ویژه و تخصصی نظارت کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه اداره اماکن نیروی انتظامی  می توانند بر عملکرد این مراکز نظارت کنند، افزود: اما بازرسی تخصصی بر عملکرد مراکز نگهداری از معلولان برعهده بهزیستی است، ضمن اینکه باید تاکید کرد بهزیستی باید برای نظارت بیشتر وتوسعه فعالیت ها قوانین خود را به روزرسانی کند و از بسترهای کنترل از راه دور نظارت ها را افزایش دهد؛ هرچند که درجامعه ما اصل نظارت تخصصی هنوز نهادینه نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین باید ارایه مجوز برای احداث و راه اندازی مراکز نگهداری از معلولان  با دقت عمل بیشتر، علمی تر و با افزایش بازرسی ها صورت گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا