اخبار
کد خبر : 3304 ۱۳۹۵/۰۸/۰۳   

استراتژی حضور فعال در انتخابات ۹۶ در دستور کار اصلاح طلبان

نایب رئیس فراکسیون امید گفت: جریان اصلاحات رویکردی کاملا فعال به دو انتخابات سال آینده خواهد داشت.

به گزارش نای قلم، عبدالکریم حسین‌زاده در گفت و گویی اظهار کرد: سرنوشت کشور ایجاب می‌کند با حضوری فعال، عقلانی، با برنامه، به دور از شور سیاسی و با استراتژی شعورمند سیاسی آینده را برای خود پیش‌بینی، طراحی و ترسیم کنیم.

نماینده مردم اشنویه و نقده در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از جا افتادن در مجلس جلسات متعددی را در فراکسیون امید به ریاست دکتر عارف تشکیل دادیم. اگر چه حرکت فراکسیون به کندی انجام شد اما این حرکت توام با عقلانیت، دوراندیشی و دقت بیشتر شکل گرفت تا از ثبات و هوشمندی بیشتری برخوردار باشد.

حسین‌زاده با تشریح رابطه فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان خارج مجلس گفت: جلسات متعددی با تعداد زیادی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار کرده‌ایم و کمیته مشترکی بین فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شکل گرفته است تا برنامه‌های جریان اصلاحات را استخراج کند. کار از اواسط مردادماه آغاز شد و به تازگی تصمیم  گرفتیم برای افزایش تعامل فراکسیون و شورای عالی سیاستگذاری سه عضو فراکسیون به عضویت هیات رییسه شورا درآیند. معنای این تصمیم این است که ارتباط پیوسته و همگرایی واقعی‌تری بین کل جریان اصلاحات شکل بگیرد تا اصلاح‌طلبان در راستای مطالبات، انتظارات و توقعات رای‌دهندگانی که چشم امید به این جریان دارند، حرکت کنند.

نایب رئیس فراکسیون امید ادامه داد: به همه اعضای فراکسیون فراخوان دادیم و حدود ۳۰ نفر ثبت‌نام کردند که به زودی سه نماینده فراکسیون در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب خواهند شد.

شور و شعور انتخاباتی در سال ۹۶

حسین‌زاده حضور کارآمد مبتنی بر معیارهای اخلاقی و انسانی را دستور کار جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات سال ۱۳۹۶ اعلام کرد و افزود: تصور می‌کنم یکی از نشانه‌های واقعی پویای، سرزندگی، مانایی و ماندگاری هر جامعه‌ای، چند صدایی بودن آن جامعه است. صداها و اندیشه‌های سیاسی و فرهنگی مختلف باید بتوانند حرف‌شان را بزنند و ظهور، بروز و کنش سیاسی داشته باشند. بر مبنای همین رویکرد، استراتژی خود را حضور فعال و کارآمد اما بر معیارهای اخلاقی و انسانی ترسیم کردیم تا به قول رهبر معظم، شکوفایی و جنب و جوش سیاسی مطلوب را در جامعه به وجود آوریم.

ترکیب جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان مسئول تدوین راهبردهای انتخاباتی

نایب رییس فراکسیون امید در عین حال اظهار کرد: البته استراتژی و راهبردها، چارچوب‌های کاری و ریزبرنامه‌های جریان اصلاحات  در میزهای استانی و شهرستانی برای انتخابات سال آینده هنوز مشخص نیست. بعد از نهایی شدن ترکیب جدید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طبان، این شورا مسئول تدوین استراتژی و راهبردها و اعلام به بدنه جریان خواهد بود.

رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای لیست امید آسیب‌شناسی شود

حسین‌زاده با تحلیل رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای راه یافته لیست امید به مجلس، گفت: اگر بخواهیم واقعا سخنان‌مان دقیق باشد و با یک مبنای واقعی صحبت کنیم و پای‌مان هم روی زمین سفت باشد، باید آنچه بعد از ورود نامزدهای لیست امید به مجلس رخ داد را آسیب‌شناسی دقیق و واقع‌بینانه کنیم. در ابتدای شروع مجلس از هیات رییسه فراکسیون خواستم تا با آسیب‌شناسی اتفاقات بعد از ورود نامزدهای لیست امید به مجلس متوجه شویم کجای کاریم.

روند حرکت فراکسیون امید، مطلوب نسبی است

نایب رییس فراکسیون امید ادامه داد: با ایده‌آل‌های جامعه وارد کنش‌ها و واقعیت‌های فضای سیاسی شدیم  و براساس همین مطالبات به مجلس ورود کردیم  اما مسئله اساسی این است که آیا اصلاح‌طلبان با نگاه‌ پروژه‌ای به مجلس وارد شدند؟ جریان اصلاحات در امتداد یک فرآیند سیاسی قرار دارد. سوال این است که آیا در مسیر مطلوب حرکت کرده‌ایم یا دچار انحراف از مطالبات مردم یا انحراف از مرام‌نامه  شده‌ایم؟ براساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده روند فراکسیون امید به صورت نسبی مطلوب بوده است. حقیقت این است که در فضای لابی‌گری و چانه‌زنی مجلس وزن‌کشی اتفاق افتاد به همین دلیل در ابتدا با  مشکلات و ریزش‌هایی روبرو شدیم اما با گذشت زمان در حال برگشت به وضعیت «رویش» قرار گرفته‌ایم.

حسین‌زاده با بیان اینکه باید بین اهداف عالی مرامنامه و انگیزه‌های انتخاباتی لیست امید تفاوت قائل شد، گفت: تا وقتی که بین اهداف عالی و انگیزه‌های انتخاباتی، همپوشانی به وجود نیاید، کار درست نمی‌شود. در شورای سیاست‌گذاری فراکسیون جلسات متعددی برای عینیت‌بخشی به این مسئله تشکیل دادیم. در حال نشان دادن این مسئله هستیم که فراکسیون امید با اندیشه سیاسی، نگاه عقلانی و برنامه‌ریزانه کار را پیش می‌برد.

رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای لیست امید به معنای شکست گفتمان اصلاح‌طلبان نیست

نایب رییس فراکسیون امید با بیان این که رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای جریان لیست امید در مجلس را به معنای شکست گفتمان اصلاحات نمی‌دانم، گفت: قبول دارم که در ابتدای کار تشکیلاتی داخل مجلس مشکل داشتیم اما اتفاقات ابتدای کار را تجربه‌ای جدید برای اصلاح‌طلبان می‌دانم. آرام آرام موارد متعددی در مجلس پیش آمد که نشان دادیم قدرت بازسازی تشکیلاتی و همچنین فهم شرایط حاکم بر مناسبات سیاسی داخل مجلس را داریم البته برخی اعضای فراکسیون به قدری پاک به اهداف و آرمان‌های جریان اصلاحات در خدمت‌گذاری به مردم نگاه می‌کنند که نمی‌توانند لابی‌گری‌های سیاسی را تحمل کنند و اعتراض خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهند.

حسین‌زاده انتخابات ناظران مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را نمونه اجرایی از قدرت بازسازی تشکیلاتی و فهم شرایط حاکم بر مناسبات سیاسی داخل مجلس دانست و اظهار کرد: رقابت شدیدی برای ورود به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب داشتیم. معتقدیم زمانی می‌توانیم در این کمیسیون حضور موثری داشته باشیم که نمایندگان اصلاح‌طلب به اتفاق نمایندگان دولت بتوانند تصمیمات تاثیرگذاری بگیرند.

ریشه ضعف کار تشکیلاتی، فقدان احزاب پویاست

نایب رییس فراکسیون امید ضعف کار تشکیلاتی در جریان اصلاحات را مورد اشاره قرار داد و افزود: دایره ضعف کار تشکیلاتی در سطح ملی مطرح است. در خلاء فقدان احزاب پویا و فعال اولین مسئله‌ای که رنگ می‌بازد، کار تشکیلاتی است. با شکل‌گیری حزب پویا، مبانی نظری و نگرش حزبی توسط اعضای حزب تا دورافتاده‌ترین روستاهای کشور پیش برده می‌شود. در خلال کار تشکیلاتی منسجم و با تئوری نظری است که افراد در دورافتاده‌ترین مناطق کشور تحت پرورش و آموزش سیستماتیک قرار می‌گیرند و آرام آرام در قالب تصمیم‌گیری‌های جمعی و شورایی حزب پله‌های ترقی را طی کرده و به نامزدهای اصلی احزاب مبدل می‌شوند.

حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا افزود: اگر در پی توسعه سیاسی، شکوفایی و همبستگی واقعی هستیم باید همه هم و غم خود را شکل‌گیری احزاب مردم‌نهاد و پویا قرار دهیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا