اخبار
کد خبر : 3303 ۱۳۹۵/۰۸/۰۳   

انجام بیش از 70 مورد آزمایش درباره تشخیص سموم نان در استان

انجام بیش از 70 مورد آزمایش درباره تشخیص سموم نان در استان

مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان غربی از انجام بیش از 70 مورد آزمایش درباره تشخیص سموم نان در استان خبر داد.

به گزارش نای قلم، منصور جلایر در کارگاه علمی و آموزشی بهبود کیفیت نان که به میزبانی معاونت غذا و داروی دانشگاه  و به مناسبت هفته غذا برگزار شد، اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که آرد را با مشکل مواجه می‌کند، سموم است که در سال جاری بیش از 70 مورد آزمایش درباره تشخیص سموم نان در استان انجام داده‌ایم که متاسفانه 10 مورد از آنها مردود اعلام شد.

 وی با بیان اینکه کنترل کیفیت فرآیند تولید نان بر عهده اداره استاندارد است، افزود: سازمان ملی استاندارد به منظور تامین کیفیت نان، 16 مورد استاندارد تعریف کرده است.

جلایر با بیان اینکه باید به افزایش ضایعات نان در استان توجه ویژه ای شود، اضافه کرد: یکی از عوامل تولید ضایعات، عدم آشنایی با تولید نان باکیفیت است.

این مسئول ادامه داد: به وجود آمدن ضایعات نان علاوه بر صدمه به اقتصاد کشور به سلامت مردم نیز بسیار صدمه می‌زند چرا که با مصرف نان بی کیفیت، احتمال مبتلا به بیماری‌های مختلف افزایش یافته و این بیماری‌ها نیازمند درمان بوده که درمان آنها نیز مستلزم هزینه بسیاری است.

وی با بیان مثالی میزان ضایعات کشور را با کشور همسایه مقایسه کرد و ابراز داشت: طبق بررسی‌های انجام گرفته در سال 92، ضایعات نان در کشور بیش از 30 تا 33 درصد بود و این در حالی است که این ضایعات در کشور ترکیه به صفر درصد رسیده بود.

مدیر کل اداره استاندارد آذربایجان غربی با بیان اینکه در حوزه استاندارد باید به دو موضوع کیفیت مواد اولیه و کیفیت فرآیند تولید نان توجه ویژه‌ای کنیم، افزود: اگر در این دو حوزه از لحاظ تئوری و عملی توجه ویژه‌ای به کیفیت نان شود، می‌توانیم شاهد کاهش ضایعات نان در کشور شویم.

جلایر در خصوص وضعیت نمونه‌گیری کارخانجات آرد استان، اظهار داشت: آذربایجان غربی 17 واحد تولید آرد دارد که در حوزه استانداردسازی غلات از استانداردسازی آرد شروع کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: شش ماه نخست سال 95 بیش از 330 مورد نمونه‌گیری از این کارخانجات صورت گرفته شده که این نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های مجهز مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته‌اند.

جلایر تصریح کرد: یکی دیگر از موارد ورود استاندارد به تهیه نان، دستگاه‌های پخت نان است و به منظور استانداردسازی نانوایی‌ها مجاب شده‌اند دستگاه‌های پخت نان دارای استاندارد را به‌کار گیرند که در این خصوص نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

به گفته وی 47 فاکتور برای استاندارد سموم وجود دارد که باید با آزمون تشخیص داده شوند.

تولید بیش از 35 درصد ضایعات نان در کشور

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی از تولید بیش از 35 درصد ضایعات نان در کشور خبر داد.

دکتر حسن ملکی‌نژاد در کارگاه علمی آموزشی بهبود کیفیت نان، اظهار داشت: مردم ایران روزانه بیش از 324 تا 505 گرم نان مصرف می‌کنند که این میزان در مناطق مختلف کشور با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و آب و هوایی می‌تواند متفاوت باشد.

وی درباره میزان بالای ضایعات نان در کشور، افزود: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود  میزان بالای ضایعات نان در کشور است.

این مسؤول ادامه داد: یکی از مواردی که به عنوان اولین فاکتور مهم در تهیه نان مورد توجه قرار می‌گیرد، درجه استخراج آرد و پس از آن مواردی از جمله تخمیر، پخت، زمان نگهداری نان در محل نگهداری، ارزش تغذیه‌ای، میزان کالری، میزان پروتئین، ریز مغذی‌ها و مطلوبیت نان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی تصریح کرد: همه مراحل تهیه نان، باید از جنبه‌های بهداشتی مورد تایید واقع شود.

ملکی‌نژاد افزود: علاوه بر این باید در حوزه رعایت موارد بهداشتی در تهیه نان باید به جنبه‌های میکروبی، شیمیایی، باقی مانده سموم طبیعی به ویژه توکسین‌ها توجه ویژه‌ای کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا