اخبار
کد خبر : 3300 ۱۳۹۵/۰۸/۰۳   

توصیه های سازمان هواشناسی برای کشاورزان، باغداران و زنبورداران

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی، مجموعه اطلاعاتی است که توسط اداره هواشناسی کشاورزی تولید و منتشر می‌شود.

به گزارش نای قلم، این زیرمجموعه سازمان هواشناسی، با توجه به پیش‌بینی‌های تولید شده در سازمان هواشناسی و با لحاظ کردن داده‌های قدیمی و همچنین قرار دادن اینها در یک مدل مشخص، توصیه‌هایی برای کشاورزان، دامداران، باغداران، زنبورداران و بخش شیلات در بازه‌های زمانی مشخص ارائه می‌دهد.

خودداری از انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی در روزهای سه‌شنبه و چهار شنبه به دلیل بارش باران و کاهش دما، تسریع در کاشت زراعت‌های پاییزه آبی و دیم (گندم وجو)، تهویه و تنظیم دما و رطوبت در مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دمای هوا، برداشت میوه های خرمالو و نارنگی های پیش رس، محافظت از کندوها در مقابل نوسانات دمائی به ویژه در صبح روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و هوادهی استخرهای پرورش ماهی از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای روزهای دوشنبه سوم آبان تا روز شنبه هشتم آبان است که از سوی اداره هواشناسی کشاورزی صادر شده است.

کاهش دمای هوا در آذربایجان غربی

 رئیس پیش بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی از بارش باران در بیشتر شهرهای استان و افت دمای هوا طی هفته جاری خبر داد.

مهدی صابری با بیان اینکه بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی، نشان دهنده نفوذ امواج ناپایدار به استان از روز دوشنبه سوم آبان است، افزود: در اثر فعالیت این امواج، ابتدا مناطق شمالی استان، و از روز سه شنبه اغلب نقاط استان شاهد ابرناکی، وزش باد و بارش باران خواهدبود.

وی ادامه داد: دراین راستا امروز هوای شهرهای استان کمی ابری بتدریج افزایش ابر و وزش باد؛ در برخی نقاط استان بارش باران، روز سه شنبه نیمه ابری گاهی ابری همراه با بارش باران و وزش باد؛ در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و روز چهارشنبه نیز قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر همراه با بارش باران و وزش باد؛ در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش بینی می شود.

صابری با اشاره به اینکه بر اثر بارش برف در ارتفاعات استان سفید پوش می شود گفت: بارش ها در ارتفاعات و مناطق سردسیر استان به شکل برف بوده و پیش بینی می شود این ناپایداریها به تناوب تا روز پنجشنبه ادامه یابد.

رئیس پیش بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به توصیه های کشاورزی اداره کل هواشناسی استان افزود: کشاورزان در بخش زراعت باید در زمینه تسریع کشت گندم دیم، آبیاری گندم های کشت شده اقدام کرده و نیز در زمینه برداشت سیب زمینی، پیاز گوجه فرنگی و آفتابگردان و انتقال گوجه فرنگی های برداشت شده به انبار تعجیل کنند.

وی اضافه کرد: انتقال سریع محصولات برداشت شده به سرد خانه و انبار، تسریع در برداشت محصولات باغی به خصوص باغات انگور، آماده سازی زمین برای احداث باغات جدید بر اساس آنالیز خاک، استفاده از وسایل گرمازا و دود زا در باغات انگور در زمان افت دما , محلول پاشی باغات میوه (شارژ جوانه به نسبت ۵ در ۱۰۰۰) از مهمترین توصیه های باغبانی است.

صابری مبارزه با موشهای مضر کشاورزی با استفاده از طعمه مسموم، رد یابی پروانه مینوز گوجه فرنگی در گلخانه ها- ضدعفونی بذور غلات قبل از کشت، جمع آوری بقایای گیاهی از سطح باغات و مزارع و سوزانیدن آنها در خارج از باغ از دیگر توصیه های بخش هواشناسی استان برشمرد.

رئیس پیش بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: فعالان در بخش صید و صیادی نیز با توجه پایان دوره رشد ماهیان گرمابی نسبت به برداشت و عرضه تدریجی اقدام کرده  و نیز از هرگونه جابجایی و انتقال بچه ماهی های گرمابی به دلیل امکان بروز بیماری های قارچی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا