اخبار
کد خبر : 3293 ۱۳۹۵/۰۸/۰۲   

آذربایجان غربی با مشکل کمبود روحانی مواجه است

مدیر حوزه‌های علمیه برادران آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی در شرایط حاضر با مشکل کمبود روحانی مواجه است.

به گزارش نای قلم، حجت‌الاسلام صفدر محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به ازای هر یک هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت استان باید یک طلبه باشد این در حالیست که به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد که ضروری است با برنامه ریزی مناسب این خلاء را در آینده از بین ببریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کمبود اعتبار حوزه های علمیه نیز گفت: حوزه های علمیه از منابع دولتی تامین اعتبار نمی شوند و حمایت های مالی بخش دولتی مربوط به پروژه های عمرانی است.

بسیاری از طرح های عمرانی حوزه های علمیه از جمله استادسرای ماکو، حوزه علمیه امام خامنه ای ارومیه، مدرسه علمیه امام خامنه ای فاز ۲، مدرسه سفیران شوط به همراه استاد سراس نقده در کنار استاد سرای شاهین دژ و مدرسه علمیه تکاب در دست تکمیل است.

مدیر حوزه‌های علمیه برادران آذربایجان غربی با اشاره به پروژه های در دست اجرا اظهار کرد: از ۱۳ مدرسه حوزه علمیه برداران در استان ۱۱ مدرسه ملکی است و تنها دو مدرسه حوزه علمیه چایپاره و سفیران هدایت شوط اجاره ای است که در شهرستان شوط زمین مورد نیاز خریداری شده و در شهرستان چایپاره نیز در حال بررسی است.

به گفته حجت الاسلام محمدی استادسرای شاهیندژ و تکاب در حال اتمام است و میاندوآب دو استادسرا در حال ساخت دارد و بیشتر مدارس شهرستان ها نیز در چنین شرایطی است که یا استادسرای آنها آماده و در حال استفاده است یا در دست تکمیل و تحویل است.

مدیرکل حوزه علمیه برادران آذربایجان غربی با بیان اینکه 13 مدرسه در سطح استان وجود دارد که دو مورد از آنها به عنوان سفیران هدایت فعالیت می کنند، اضافه کرد: هزار و 122 نفر طلبه در حال تحصیل هستند که از این تعداد 125 نفر در سطح یک امام خمینی ارومیه، 74 نفر در تکاب، 66 نفر در خوی، 138 نفر در سلماس، 93 نفر در شاهین دژ و 174 نفر در حوزه علمیه میاندوآب مشغول به تحصیل هستند.

مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی همچنین اولویت اصلی حوزه های علمیه استان را آموزش زبان های خارجی از جمله عربی و انگلیسی در راستای ارتقای توانمندی های تبلیغی طلاب، اعلام و تصریح کرد: با توجه به حضور در منطقه عربی اولویت اول زبان عربی و دوم زبان انگلیسی است.

وی ادامه داد: هنوز آموزش زبان انگلیسی در حوزه های علمیه استان عملیاتی نشده است ولی در سال های آینده توجه به این مهم در همه سطوح حوزه های علمیه از برنامه های ماست.

به گفته محمدی در سه سطح خوی مکالمه زبان عربی برقرار است و نیز در سلماس و امام خامنه ای پایه های دو و سه زبان عربی دارند ولی فعلا در هیچ یک از مدارس زبان انگلیسی تدریس نمی شود و تلاش می شود طلبه پس از فارغ التحصیلی به زبان عربی کاملا مسلط باشد.

وی از فراخوان برای شرکت در جشنواره محمدبن‌خلیلان نیز خبر داد و افزود: تا ۲۰ آذر ماه امسال برای ارسال آثار و مقالات فرصت وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به برگزاری جشنواره علامه حلی در استان اظهار کرد: ارسال حداقل 100 مقاله از طرف حوزه های خواهران و برادران یکی از شرایط اصلی شرکت در این جشنواره است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا