اخبار
کد خبر : 3291 ۱۳۹۵/۰۸/۰۳   

اصل عدالت جنسیتی باید در اهداف توسعه پایدار لحاظ شود

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش آذربایجان غربی در گفت و گویی تفصیلی با نای قلم، مشارکت زنان را عنصر اصلی یک توسعه پایدار عنوان کرد مشارکتی که باعث می شود تا جامعه از امنیت لازم برخوردار باشد.

به گزارش نای قلم، پریسا علیلو در این گفت و گو از چالش های حوزه زنان، وضعیت زنان در دولت یازدهم، میزان تاثیرگذاری زنان بر معادلات سیاسی و مدیریتی و نقش احزاب در تقویت جایگاه زنان صحبت کرد.

او افزود: مهمترین مسئله، مربوط به عدم خودباوری در قشر زنان است. به عبارتی تا زمانی که یک زن نخواهد از حقوق طبیعی، شرعی و قانونی خود دفاع کند، قطعا این حقوق پایمال خواهد شد. از طرف دیگر عدم آگاهی عموم نسبت به این حقوق، زمینه را برای سودجویی مساعد می کند.

به همین منظور علیلو در این گفت و گوی تفصیلی به سوالات خبرنگار نای قلم پاسخ داد و مشروح این گفت و گو بدین شرح است:

در کشورمان همواره دو نگاه و بینش مربوط به مشارکت زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود داشته است. نگاه اول که نگاهی توام با سنت گرایی است، حقی را برای حضور زنان در بیرون از خانه قائل نمی شود اما در نگاه دوم زن را انسانی محق مانند مردان می داند، فکر می کنید جمهوری اسلامی به سمت کدام یک از این بینش ها گرایش دارد؟

مشارکت زنان در فعالیت های مختلف اجتماعی در طول تاریخ کشور دچار فراز و نشیب های عمده ای بوده است که شاید بیشترین ضربه از طرف پاره ای تفکرات خشک و افراطی است که غالبا خود را در قالب سنت جای داده است و تبدیل به تابوهای مستحکم شده است.

مشارکت در پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه جنگ تحمیلی برای زنان، میراث ارزشمندی بود که باعث تقویت اعتماد به نفس و روحیه مقاومت شد، در واقع جمهوری اسلامی ضمن حفظ حریم مقدس یک زن، موجب حذف عناصر زاید سنت شد و عرصه مشارکت را برای زنان هموار و امن کرد و این روند در سال های اخیر به سرعت لازم نزدیک شده است.

در وضعیت کنونی جامعه باید ارایه الگویی از حضرت زینب در اولویت برنامه های فرهنگی کشور و خودمان قرار بگیرد. حضرت زینب چهره ی ممتاز فداکاری و قهرمان عاشورا  که در راه انجام رسالتش با ایمان قوی و عقیده ی استوار با روشنگری ها، درایت، صبوری و با تحمل تمام سختی ها و مشقات پرچم دار راه حق و عدالت شدند. اگر ایشان الگوی بانوان و مردان قرار گیرد و حمایت و یاوری برابر زن و مرد از یکدیگر سرلوحه ما باشد تحول بزرگ در جامعه شاهد خواهیم بود ما باید به دنبال ارایه الگویی از حضرت زینب به زنان و مردان مسلمان باشیم و این را در اولویت برنامه های فرهنگی خودمان قرار دهیم. جامعه امروز ما بیش از هر زمان به مسئولیت پذیری در عرصه های مختلف و مشارکت در حیات سیاسی و اجتماعی سرزمینمان نیاز دارد تا ارزشهایمان را زنده نگه داریم.

وضعیت زنان در دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از اصلی ترین دستاوردهای دولت یازدهم مربوط به حوزه زنان است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی کم سابقه است، با توجه به تغییراتی که در ترکیب دولت شاهد هستیم، نشان از دغدغه دولت برای تقویت این حوزه است. اتفاقا تصدی پست های حساس و کلیدی توسط زنان در دولت، شائبه شعاری بودن این حمایت را دفع می کند که نکته ی ضروری و آسیب پذیر این حوزه است.

آیا نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی می توانند در تحقق برابری حقوق زن و مرد نقشی داشته باشند؟ عملکرد نمایندگان فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در این دوره از مجلس، شاهد حضور حداکثری زنان هستیم و امیدواریم در این دوره به پیشرفت قابل محسوسی در ترمیم قوانین برسیم، چرا که پاره ای از قوانین باید تصحیح و یا اضافه و حذف شوند و بر این باوریم که نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی این توانایی را دارا هستند. امضای نمایندگان زن برای رسیدگی به وضعیت نرگس محمدی نشان داد که این استعداد را دارد که برای استیفای حقوق، گام هایی جدی بردارد، امیدواریم که نه تنها فراکسیون امید بلکه سایر نمایندگان نیز به امضا کنندگان بپیوندند، البته از نمایندگان فراکسیون امید انتظار بیشتری می رود و می بایست پیگیری تجدید نظر در خصوص مینو خالقی، شتاب بیشتری بگیرد. متاسفانه حمله به حریم شخصی، تبدیل به ابزاری برای ساقط کردن مشارکت سیاسی زنان شده است. به نظرم جامعه ی کنونی ایران به آن حد از رشد و بلوغ فکری رسیده است که این چنین قوانین و موانع رفع شود.

هنوز زنان تأثیرگذار قابل توجهی بر معادلات سیاسی و مدیریتی وجود ندارند برای حضور هرچه بیشتر و بهتر زنان در آینده چه کارهایی باید انجام شود؟

در مرحله نخست شناسایی زنان نخبه و تاثیرگذار است که هم می توانند الگوی مناسبی برای سایر زنان باشند و هم قادر هستند با ایفای نقشی سازنده، موجب جلب اعتماد عام و خاص شوند. در وهله بعدی، اصرار در تحقق این حقوق است. سازمان ها و ارگان های بسیاری هستند که یا دچار کج فهمی هستند و مبتلا به بخشنامه های دست و پاگیر شده اند و یا با تبلیغاتی منفی، این حوزه را دچار مخاطره کرده است البته باید همچنان مطالبات زنان از دولت پیگیری شود تا میزان سهم زنان از قوه مجریه نیز به حد نصاب مطلوب برسد.

به نظر شما موانع تحقق حقوق زنان چیست؟

متاسفانه عمدتا دو رویکرد مانع تحقق حقوق زنان است، مهمترین مسئله مربوط به عدم خودباوری در قشر زنان است. به عبارتی تا زمانی که یک زن نخواهد از حقوق طبیعی، شرعی و قانونی خود دفاع کند قطعا این حقوق پایمال می شود از طرف دیگر عدم آگاهی عموم نسبت به این حقوق زمینه را برای سودجویی مساعد می کند، با این حال خوشبختانه حضور موفق زن ایرانی در عرصه های ورزشی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سال های اخیر نویدبخش آینده ای روشن برای این حوزه است.

به بعدی دیگر از فعالیت زنان اشاره می کنم، اینکه مشارکت زنان در توسعهٔ سیاسی، شاخصی مهم در فرآیند توسعهٔ پایدار جامعه محسوب می‌شود واقعیتی است که نمی توان انکار کرد، این مشارکت از آن جهت دارای اهمیت و ارزش است که بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌ها را تقلیل داده و بستری مناسب برای توسعهٔ پایدار ایجاد می‌کند، نظرتان در این زمینه چیست و مشارکت سیاسی زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشارکت زنان، عنصر اصلی یک توسعه پایدار است. این حضور باعث می شود تا جامعه از امنیت لازم برخوردار باشد، متاسفانه انواع خشونت علیه زنان مانعی جدی در این مسیر است. خشونت جسمی و رفتارهای تحقیرآمیز تنها بخشی از مسئله است، خشونت مالی و روانی و اجتماعی و از همه مهمتر خشونت سیاسی علیه یک زن است که محصول غفلت از حقوق انسانی زنان در قانونگذاری انعکاس پیدا می کند و با توسل به اهرم های قدرت به صورت عدم پشتیبانی از برابری حقوق زن و مرد در سیاستگذاری ظاهر می شود.
مبحث اساسی که در زمینه توسعه مطرح است، میزان بهره گیری درست و منطقی از توانایی ها و استعدادهای نیروی انسانی در هر جامعه است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت، تاثیر مستقیمی در توسعه جامعه دارند، عدم دسترسی زنان به فرصت های برابر در اجتماع نشان دهنده تبعیض و از دیگر موانع تحقق توسعه به شمار می رود، اصل  عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان باید در همه اهداف توسعه پایدار لحاظ شود.

احزاب تا چه حد می‌توانند زمینه‌های حضور زنان را در قدرت افزایش دهند؟

احزاب ضمن ترغیب زنان برای فعال شدن در همه عرصه های اجتماعی، می بایست در آموزش نیروهای جذب شده جدی باشند. این آموزش ها فارغ از زن و مرد بودن باید به همه اعضا به درستی تفهیم شود. احزاب می توانند برای جلب اعتماد اجتماع برای مشارکت زن موثر واقع شوند و از طرفی با شناسایی و معرفی نخبگان زن، می تواند حضور پرنفوذتری در اجتماع داشته باشند.

به عنوان سوال پایانی به برنامه های جمعیت زنان مسلمان نواندیش اشاره ای داشته باشید.

این حزب با رویکردی اصلاح طلبانه سعی می کند تا ضمن رفع تبعیض های جنسیتی و قومی و خشونت علیه زنان و ...که با همه تاکیدات مقام معظم رهبری و امام راحل، هنوز هم دارای نقص های عمده ای است و با جایگاه حقیقی زن مسلمان فاصله چشمگیری دارد با چشم اندازی واقع گرایانه، با خودباوری و  کمک خود زنان گام های مثبتی در جهت بهبود وضعیت زنان ایجاد کند.

دبیران این حزب در سرتاسر کشور  با تعاملات سازنده و نشست های مشترک که مقرر شده است به صورت فصلی با فراکسیون زنان مجلس و معاونت محترم زنان و خانواده در تهران برگزار شود درصدد جمع بندی و انتقال مطالبات زنان در تمام زمینه ها از دور افتاده ترین شهرستان ها به این بزرگواران می باشند.

در دوماه گذشته تمام تلاش بنده  شناسایی و جذب زنان نخبه و شاخص از تک تک شهرستانهای استان برای حضور در شورای مرکزی و کمیته ها که از ایده های نو و موفق در تشکیلات استانی جمعیت بوده و دغدغه اصلی بنده، دستیابی به مشکلات و مسایل زنان مناطق مختلف استان به ویژه مناطق محروم است که در حقیقت شیرزنان واقعی در زمان جنگ و صلح و غنی از استعداد هستند. خوشبختانه در نشستی که با استاندار و شهلا تاجفر داشتیم حمایت های قابل تقدیری از طرف دولت و تیم استانداری از اینگونه ایده ها شده است. البته سعی شده است که زنان سرمایه گذار و خیّر را نیز تشویق به فعالیت در این زمینه کرد که توفیقات خوبی نیز در حال تحقق است، بسیار خوش بین هستم که بتوانیم تحولی در این زمینه به وجود آوریم و به گونه ای با به کارگیری همه زنان نخبه بدون در نظر گرفتن میزان برخورداری از امکانات، شرایط تصدی در همه پست ها بر اساس شایسته سالاری باشیم که تا به امروز چنین حرکتی نشده و واقعا جای گله و تاسف هست.
این جمعیت برای اینکه بتواند به اهداف والای خود دست پیدا کند، نیازمند حضور فعال بانوان فرهیخته فارغ از هر قوم و زبان و تحصیلات در همه شهرستان های استان برای عضویت در کمیته های مربوطه است و این اعلان عمومی منحصر به زنان نبوده و از تمام مردانی است که به این حق اذعان دارند نیز دعوت میشود که عضو افتخاری این جمعیت باشند. لازم به ذکر است که عضویت در این جمعیت محدودیتی برای عضویت در سایر احزاب و تشکل ها ندارد.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید

من نیز ضمن تقدیر و تشکر از شما و تمام بانوانی که تا کنون از سرتاسر استان با اعلام حمایت به این جمعیت پیوسته اند، مسئولان استانداری، فرمانداری و احزاب استان که اعلام حمایت کرده اند و شهین دخت مولاوردی، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری که در بعد کلان کشوری توانسته اند در حد قابل تحسینی از زنان حمایت کنند که در نوع خود در تاریخ بعد از انقلاب منحصر به فرد است و نیز از بابت حمایتی که از بنده داشته اند تشکر کنم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا