اخبار
کد خبر : 3279 ۱۳۹۵/۰۷/۳۰   

بازهم تخریب…

محمد خزائی

رسانه های محلی آذربایجان غربی که این روزها تیتر می زنند  "حضور همسران سفیران دوازده کشور جهان در ارومیه چه سودی به حال ارومیه و دریاچه دارد؟" باقیمانده همان تفکری هستند که برای رابطه خارجی به کشورهایی مانند کومور و مجمع الجزایر قمر و جیبوتی التماس می کردند. حالا از اینکه همسران سفیران دوازده کشور آمده اند و اماکن تاریخی و دریاچه ارومیه را بازدید کرده اند ابراز ناراحتی می کنند که ریخت و پاش شده است! ریخت و پاش آن سه هزار میلیارد تومان یا 12 هزار میلیارد تومان، یا دکل نفتی گمشده و یا سه فروند نفتکش و .... بود.

 اینکه تعدادی همسران سفیران کشورهای مختلف بیایند و با جاذبه های استان آشنا شوند و مسائل دریاچه ارومیه را از نزدیک ببینند به یقین منافع بی شماری دارد که این رسانه های منفی باف به جای اینکه مزایای این سفر را ببینند و ظرفیت های آن را درک و ترویج کنند به سیاق پیشین خود یکسره در تخریب موضوع برآمده اند. البته قابل پیش بینی بود که این رسانه های زنجیره ای استارت زودهنگام تخریب های خویش را علیه دولت تدبیر و امید آغاز کنند اما حقیقتا دریاچه ارومیه سوژه خوبی برای سیاسی بازی های شکست خوردگان انتخابات 92 نیست چرا که دریاچه عمیقا زخمی است و توانی برای تبدیل به محل نزاع و کشمکش شدن ندارد. هر کس که بویی از انسانیت برده و دلسوز محیط زیست باشد عمق فاجعه و بحران کم آبی ایران و ارومیه را درک نموده، موضوع دریاچه را مستمسک مطامع خود نخواهد کرد.

جهت اطلاع افکار عمومی خلاصه ای از اظهارات همسران سفیران در دیدار با استاندار آذربایجان غربی را در زیر می خوانید: 
در این دیدار که در محل استانداری آذربایجان غربی صورت گرفت همسر سفیر مجارستان اظهار کرد: ما همسران سفرا خواسته شما، پیام نجات دریاچه را به مردم کشورمان و دنیا می رسانیم.

همسر سفیر هند نیز در تایید وی گفت: ما همه با گسترش پیام نجات دریاچه ارومیه موافق هستیم و در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

سعادت با تشکر از آنها، خطاب به همسر سفیر هند بیان کرد: خوشبختانه ما در زمینه صنعت همکاری های خوبی را با کشور هند در منطقه ماکو آغاز کردیم و در زمینه صادرات سیب و بحث تولید چای نیز ارتباطات خوبی با تجار و صنعتگران هند داریم و امیدواریم این ارتباطات گسترش یابد.

  در این نشست همسر سفیر چین نیز با اشاره به اینکه درباره دریاچه ارومیه بسیار شنیده بود؛ گفت: تصور می کنم در گذشته دریاچه خیلی زیبا بود لذا پیام نجات دریاچه ارومیه را به مردم خودم خواهم رساند.

در این نشست همسر سفیر مالزی خطاب به سعادت اظهار کرد: ما در مالزی دریاچه های مصنوعی بسیار زیادی داریم براین اساس می توانیم در جریان احداث دریاچه مصنوعی کمکتان کنیم.

استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه هزار و 300 کیلومتر از دریاچه ارومیه غیرقابل احیاست، گفت: با توجه به اینکه کشور مالزی تجربیات بسیاری در ایجاد پارک های طبیعی و مصنوعی دارد، امیدواریم با انتقال این تجربیات و تطبیق آن با شرایط زیست محیطی منطقه، این محدوده از دریاچه را به پارک زیبایی تبدیل کنیم تا علاوه بر جلوگیری از تولید ریزگردها به زیبایی خود دریاچه ارومیه نیز بیفزاید.
همسران این سفیران روز قبل از این دیدار با حضور در فرهنگسرای جوان ارومیه همگی به کمپین  #من_دریاچه_رومیه_هستم پیوسته بودند. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا