اخبار
کد خبر : 3256 ۱۳۹۵/۰۷/۲۸   

توفیق اصلاح‌طلبان درگرو وفاق و انسجام

تلاش اصلاح‌طلبان در دو دوره اخیر انتخابات كه شامل انتخابات رياست‌جمهوري ومجلس مي‌شود، حكايت ازآن دارد كه اگر اصلاح‌طلبان از يك استراتژي واحد و انسجام داخلي نزديك به‌يكديگر كه دراين دو انتخابات شاهد آن بوديم، برخودارنباشند، با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه درارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد ومشكلات اين انتخابات از زاويه ايده‌هاي‌مختلف و تمايل جريان رقيب به عدم انسجام بين اصلاح‌طلبان احتمال عدم پيروزي آنها وجود دارد. البته با وجود اختلاف‌سليقه‌هايي كه دربرخي از شخصيت‌ها و احزاب به‌طور طبيعي ديده مي‌شود، انسجام حاصل شده است. اين انسجام موجب شد كه اصلاح‌طلبان از استراتژي مناسب‌تر، شعارهاي منسجم‌تر و درعين حال موفقيت نفوذ بيشتر درميان مردم برخودارشوند.

 درفضايي كه ما با آن روبه‌رو هستيم كه نيازمند نوعي وفاق حداكثري است، هرنوع ايجاد شكاف اين زمينه را براي جريان رقيب ایجاد مي‌كند تا از شكاف ایجادشده بيشتر استفاده كند، اما يك اتحاد استراتژيك وسياستگذاري موفق كه نتايج خود را درعمل نشان داده، موجب كاهش شكاف میان اصلاح‌طلبان مي‌شود. اصلاح‌طلبان بايد تحليل شفاف وروشنی ازشرايط داشته باشند و با مشكلاتي كه فراروي دولت دراين ۳ سال اخير وجود داشت، سعي كنند به اتحاد برسند تا با اختلاف داخلي خود موجب فشار بيشتر بردولت تدبيرو اميد نشوند و به دولت کمک کنند تا از این طريق بتواند چرخه اقتصاد را بهتر به چرخش در آورد. دولت چرخ سياست خارجي را با وجود توفيقاتي كه دربحث هسته‌اي داشت در سه سال گذشته چرخانده و اینک بحث مهم ساماندهي اشتغال است. هرچند دولت دربرخي از زمينه‌های اقتصادی توفيق داشت، اما مشخص است كه عزمي وجود دارد تا دولت روحانی نتواند كارنامه كاملا موفقی داشته باشد. اگر اين تلاش را كنار عدم انسجام دفاع از اين دولت با وجود تحليل‌هاي مختلفي كه اصلاح‌طلبان مي‌توانند داشته باشند، قرار دهيم، به اين نتيجه خواهيم رسيد كه نبايد ازدرون باعث ايجاد اختلاف دربين اصلاح‌طلبان شويم. به هرحال اصلاح‌طلبان نوع نگاهشان به اداره کشور، توزيع منابع ثروت و قدرت ممكن است حتي متفاوت از اين دولت باشد. هيچ اشكالي ندارد و هرجرياني مي‌تواند ديدگاه خود را داشته باشد و طبيعتا اصلاح‌طلبان هم دربرخي از زمينه‌ها انتقاداتي در پاره‌ای امور دارند، اما استراتژي اساسي باید این باشد كه دولت تداوم پيدا كند تا بتواند سياست‌هاي ابلاغ‌شده و اعلام‌شده خود را در يك بستر متناسب‌تر اجرا نماید. اگر اصلاح‌طلبان انسجام و وفاق خود را از دست بدهند، يا اين انسجام دچار خدشه شود، يا به گونه‌اي رفتار شود كه جريان رقيب اين خلأ را بزرگ كند و نهايتا اينگونه تبليغ كند كه اصلاح‌طلبان يك نوع استراتژي موسمي داشتند وحال برگشته‌اند، فضا و فرصت مناسبي را براي جريان رقيب فراهم خواهند نمود.

به گزارش روز نو، در حال حاضر اگر صحنه توازن مسائل سياسي را مورد بررسي قرار دهيم، به نظر مي‌رسد با وجود مشكلاتي كه اين دولت براي تحقق برنامه‌هاي خود داشته است، اما جريان رقيب درانتخابات آينده به دليل فقدان اشخاص ملي از توان لازم براي ورود به يك رقابت جدي برخوردار نيست. بنابراين اصلاح‌طلبان وحاميان دولت اگر بتوانند كاستي‌هايي را كه اکنون دربرنامه دولت وجود دارد، با وفاق برطرف كنند واتفاق خاصي هم رخ ندهد، مي‌توانند دوره دوم را با پیروزی سپري كنند و روحاني رئيس‌جمهور دو دوره‌اي خواهد بود. اما اگر شكافي درصف متحد خود ايجاد كنند طبيعتا جريان رقيب از اين فرصت استفاده خواهد كرد.

نويسنده معتقد است كه اصلاح‌طلبان با اينكه اشتراكاتی جدي درآرمان‌ها، شاخص‌هاي توسعه، مردمسالاري، عدالت اجتماعي وتوزيع قدرت دارند، با توجه به شرايط كشور و واقعيات‌ موجود بايد نگاه معقولي را دنبال كنند تا با انسجام‌ بيشتري دراين فرصت باقيمانده، هم بتوانند به دولت كمك كنند، هم تابلوي درك شرايط موجود را كه منجر به نگاه واحدي در برنامه انتخاباتي آنها شده حفظ نمایند و طبيعتا اين راهي ندارد جز ساماندهي كه اخيرا بر آن تاكيد مي‌شود و در دو دوره گذشته انتخابات بسيار موثر بوده و با اتکا به نقش كليدي كه رهبر اصلاحات دارد و دیگر كساني كه در اين زمينه نقش موثري دارند، همين مسير را ادامه دهند تا بهتر بتوانند از مسير پر پيچ و خمی كه در پيش‌روست به سلامت عبور كنند.

غلامرضا ظريفيان


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا