اخبار
کد خبر : 3250 ۱۳۹۵/۰۷/۲۵   

مطالعات آبخیزداری در 967 هزار هکتار از اراضی ملی در آذربایجان غربی انجام شد

مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: مطالعات آبخیزداری در بیش از 967 هزار هکتار از اراضی ملی در آذربایجان غربی انجام شده است.

به گزارش نای قلم، رحمان وهاب زاده در گفت و گوی خبری اظهار کرد: مساحت کلی آذربایجان غربی بدون  احتساب  دریاچه ارومیه  سه میلیون و 763 هزار هکتار است که  از این مقدار، مساحت حوزه های آبخیزاستان حدود سه میلیون و 100 هزار هکتار است یعنی بیش از 82 درصد از مساحت استان را حوزه های آبخیز در بر می گیرند، خوشبختانه برای بیش از 967 هزار هکتار از حوزه های آبخیز برای انجام عملیات آبخیزداری مطالعه و کارشناسی شده است.

وی افزود: در همین راستا تا کنون برای بیش از 78 هزار هکتار از این حوزه ها  کارعملیاتی آبخیزداری انجام شده است و امیدواریم برای آن محدوده ایی که کار مطالعاتی انجام شده است با تامین اعتبارات لازم کارهای اجرایی آن در آینده ایی نزدیک صورت پذیرد.

وهاب زاده ادامه داد: عملیات آبخیزداری نقش مهمی در احیای اراضی ملی و بخصوص  حفظ  آب و پوشش گیاهی را دارد  که  از مهمترین  نکات مثبت پروژه های آبخیزداری می توان به جلوگیری از ایجاد سیلاب های فصلی، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن در پشت سدهای موجود اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجانغربی یادآور شد: پروژه های آبخیزداری در دو بخش مهم  بیو مکانیکی و بیو لوژیکی انجام می شود، ایجاد  سدهای  رسوبگیر، سازه های ملاتی، گابیونی، خشکه چینی و بندهای خاکی در بخش بیومکانیکی صورت می گیرد و طرحهایی نظیر بانکت بندی، کنتور فارو، سکو بندی، کاشت نهال های مثمر و غیرمثمر، تراس بندی، سکوبندی، حفاظت و قرق ازعملیات بیولوژیکی محسوب می شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا