اخبار
کد خبر : 3236 ۱۳۹۵/۰۷/۱۸   

مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا ۵ سال آینده باید کاهش یابد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: باید تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد از مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش یابد.

به گزارش نای قلم، فیض الله شمس بعدازظهر امروز در بازدید از مراکز پایلوت نظام نوین ترویج کشاورزی و روند اجرایی پروژه های احیای دریاچه ارومیه در اراضی کشاورزی استان و شهرستان های مهاباد و نقده افزود: در حال حاضر شش هزار و 735 هکتار از اراضی زراعی و باغی موجود در شبکه پایاب سد حسنلو نقده به روش سنتی آبیاری می شود که قابلیت تجهیز به سیستم های نوین آبیاری را دارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده دربخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: عدم مدیریت صحیح منابع آبی و سفره های زیرزمینی در طی سال های گذشته و بی توجهی به آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص استفاده صحیح از منابع آبی و رعایت الگوی کشت مناسب باعث خشک شدن چاه ها و قنات ها و نشست زمین در اراضی کشاورزی شده است که این امر خسارت چبران ناپذیری را به بخش کشاورزی استان وارد می کند.

وی با بیان اینکه اکثر اراضی زراعی این منطقه زیر کشت محصول چغندرقند است و اراضی نیز مجهز به سیستم کلاسیک آبیاری بارانی هستند، گفت: اراضی باید برای افزایش راندمان آب مصرفی به سیستم روش آبیاری تیپ و نواری تغییر یابند.

شمس گفت: طبق برنامه زمان بندی شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه باید تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد ازمصرف آب دربخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی نقده نیز در این بازدید به روند اجرای پروژه ترویجی نظام نوین ترویج کشاورزی در این مرکز اشاره کرد.

ناصر قره پاپاق همچنین پیرامون وضعیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری و کشاورزی منطقه در این شهرستان گزارشی به حاضرین ارائه کرد.

استقرار کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه با راهبرد مدیریت مشارکتی

مدیر ترویج و هماهنگی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با راهبرد مدیریت مشارکتی از اولویت های جهاد کشاورزی برای نجات این حوضه آبی است.

زین العابدین قمری بعداز ظهر یکشنبه در بازدید معاون ترویج سازمان تحقیقات کشاورزی از مرکز خدمات جهاد کشاورزی مکریان غربی شهرستان مهاباد ، گفت: استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با راهبرد مدیریت مشارکتی از اولویت های جهاد کشاورزی برای نجات این حوضه آبی است.

وی افزود: طرح استقرار کشاورزی پایدار با راهبرد ipcm در حوضه دریاچه ارومیه با هدف تحقق عینی مشارکت مردم در کمک به احیای دریاچه ارومیه با استقرار سیستم تحولی مدیریت و برنامه ریزی مشارکتی با همکاری سازمان ها و نهادهای داخلی و بین المللی در روستاهای هدف واقع در حاشیه دریاچه ارومیه در حال اجرا است .

قمری اصلاح شیوه های سنتی کشاورزی از طریق ارائه آموزشهای علمی و عملی به کشاورزان را در راستای توانمندسازی کشاورزان در کاهش مصرف نهادهای شیمیایی و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب، افزایش بهره وری و افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

العابدین قمری همچنین در این بازدید در خصوص طرح پهنه بندی و همچنین مسائل و مشکلات اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار و نظام نوین ترویج کشاورزی در منطقه گزارشی ارائه کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا