اخبار
کد خبر : 3221 ۱۳۹۵/۰۷/۱۷   

همکاری هیئت های خارجی برای آغاز عملیات کاوش های باستان شناسی در آذربایجان غربی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از همکاری سه هیئت خارجی برای آغاز عملیات کاوش های باستان شناسی در نقاط مختلف آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش نای قلم، جلیل جباری امروز دومین جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: براساس هماهنگی های به عمل آمده با پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و نیاز استان با بهره مندی از تخصص هیئت های باستان شناسی ایرانی و خارجی عملیات کاوش در نقاط مختلف استان آذربایجان غربی آغاز شده است.

وی افزود: یک گروه مشترک ایرانی و ارمنی با هدف شناخت لایه های تاریخی قلعه قبان ماکو و روانخانی معماری آن اقدام به حفاری خواهند کرد که اعتبار آن از جانب سازمان منطقه آزاد ماکو تامین شده است.

جباری ادامه داد: در حال حاضر یک هیئت پنج نفره اتریشی به همراه باستان شناسان ایرانی کار شناسایی و مطالعات اولیه در تپه چورس چایپاره را در دستور کار قرار دادند و در اردیبهشت ماه سال آتی نیز عملیات حفاری آن آغاز می شود، ضمن اینکه تامین اعتبار هیئت اتریشی از طرف دانشگاه اینسبورگ این کشور صورت می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به کاوش در مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب نیز اشاره کرد و افزود: به منظور انجام مرحله دوم مطالعات تحکیم ایوان خسرو تخت سلیمان تکاب و همچنین دو نفر از متخصصین دانشگاه صنعتی درسدن آلمان هم اکنون در این مجموعه در حال مطالعه و پژوهش هستند که کلیه هزینه های آن نیز بعهده هیئت آلمانی است.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل در شش ماهه نخست سال جاری پرداخت و گفت: در این مدت با همکاری و همیاری همه دستگاه های اجرایی استان شاهد پیشرفت مشهودی در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی، فعال سازی بیشتر کارگاه های مرمتی ابنیه تاریخی، افزایش تعداد بازدیدکنندگان از موزه ها و مکان های تاریخی و گردشگری و همچنین افزایش ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست ملی بوده ایم.

جباری همچنین به موضوع ساماندهی مسجد جامع ارومیه اشاره کرد و افزود: طرح جامع احیای مسجد جامع ارومیه تصویب و تدوین شده است و در طی هفته های آتی شاهد آغاز عملیات اجرائی آن خواهیم بود و انتظار می رود که دستگاه های خدمات رسان کمافی السابق در این مورد به خصوص نیز همکاری های لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال جمعیت مسافران ورودی پایانه‌های مرزی 251 هزار نفر بوده است، همچنین 452 هزار و 837 نفر مسافر ایرانی به استان وارد شده است.

جباری تصریح کرد: جمعیت مسافران ایرانی اقامت ‌یافته در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز 149 هزار نفر و مسافران خارجی اقامت یافته در این اماکن 39 هزار نفر است.

به گفته وی از آثار تاریخی و مناطق دیدنی آذربایجان غربی 4 میلیون و 627 هزار نفر تاکنون بازدید کرده‌اند.

انتهای پیام/ 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا