اخبار
کد خبر : 3203 ۱۳۹۵/۰۷/۱۳   

آذربایجان غربی به عنوان مرکز علم سلولی در کشور شناخته شود

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلولی بنیادی گفت: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به لحاظ تربیت نیروی انسانی کارآمد در بخش پژوهش و تحقیقات از مراکز علمی موثر در ستاد است و انتظار می رود که این استان به عنوان مرکز علم سلولی در کشور شناخته شود.

به گزارش نای قلم، محمد حمیدیه، امروز در جلسه شورای فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی آذربایجان غربی اظهار کرد: باید انقلابی در حوزه علمی و فرهنگی کشور اتفاق افتد تا اقدامات انجام گرفته در دانشگاه ها به تولید منجر شود و ثروت به دنبال داشته باشد که در غیر اینصورت ناموفق عمل شده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ایران اسلامی در حوزه علوم سلولی عملکرد خوبی داشته است ولی این به تنهایی کافی نیست و برای اینکه در این زمینه نیز همانند برخی از زمینه ها وابسته به کشورهای دیگر نشویم بایستی به سرعت دست به تولید زده و این فنآوری را بومی سازی کنیم.

نقشه راه ستاد توسعه علوم سلول های بنیادی تدوین می شود

دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فنآوری سلول های بنیادی هم در این جلسه گفت: نقشه راهبردی 10 ساله ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی توسط اعضای هیت علمی ستاد تهیه و تدوین می شود.

امیر خانی، هدف از ایجاد ساختار سلول های بنیادی کشور را پر کردن شکاف میان دانش آموختگان با جامعه و بازار کار عنوان و اظهار کرد: در دانشگاه های کشور دانشجویان تربیت و به جامعه تحویل داده می شوند اما ایده های این افراد با نیازهای جامعه فاصله بسیاری دارند.

وی گفت: در حال حاضر کشورهای دنیا به دنبال اقتصاد دانش بنیان هستند و ما نیز درصدد هستیم تا ذهنیت دانش آموختگان به زبان ادبیات بازار ترجمه شود.

دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فن آوری سلول های بنیادی افزود: این ستاد در یک و نیم سال گذشته در سه حوزه فعالیتی که برگرفته از اسناد بالادستی است متمرکز شده است.

این مقام مسئول تهیه و تدوین نقشه راهبردی این ستاد را یکی از این فعالیت ها خواند و گفت: برنامه راهبردی 10 ساله از یک سال پیش با اهتمام اعضای ستاد تدوین شده و تا سال 1404 مسیر را مشخص کرده است که بر این اساس تلاش شده است در محور آموزش، پژوهش و منابع انسانی برنامه روشن و مشخصی داشته باشد و ظرفیت کشور در این راستا سنجیده شود.

امیر خانی افزود: تجاری سازی و بازار از دیگر اهداف و برنامه های این ستاد است برای اینکه حرفی برای گفتن در مورد علوم سلولهای بنیادی داشته باشیم باید به تولید دست زده و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهیم.

وی توسعه ارائه خدمات سلولی را نیز فعالیت سوم ستاد خواند و خاطرنشان کرد: بدین منظور نیاز است همکاری های خوبی میان ستاد و دیگر بخش ها و سازمانها باشد.

دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فن آوری سلول های بنیادی اظهار کرد: در شش ماه گذشته در 17 دانشگاه کشور به اهمیت و تبیین اهداف این ستاد پرداخته شده است و تلاش شده است مسئولیت این شورا در استان ها به دانشگاه علوم پزشکی هر استان واگذار شود.

امیر خانی گفت: این ستاد دارای اتاق فکری با 900 عضو هیت علمی بوده و با دارا بودن 27 کارگروه که بیش از 30 درصد آنها از بخش آموزش عالی و فنی مهندسی هستند فعالیت می کند.

دانشگاه ها باید بسمت تولید و کارآفرینی سوق یابند

مشاور و مسئول داور المپیادهای ستاد توسعه علوم سلول های بنیادی هم گفت: دانشگاه های نسل سوم در مسیر تولید و کارآفرینی حرکت می کنند که به منظور دست یابی به این دو مقوله باید نقشه راه تدوین وترسیم شود.

دکتر کیهان ور، افزود: باید برای دستیابی به موفقیت در این زمینه نقشه راه تدوین و ترسیم شود.

وی بر همکاری و تعامل ستاد با آموزش و پرورش برای ارتقائ علوم سلولی تاکید کرد و ورود ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی به بازار را مهم خواند و گفت: تا سال 2010 بیش از 300 هزار بیمار تنها در ایالات متحده از محصولات پزشکی بازساختی استفاده کرده اند با افزایش مصرف این محصولات در سطح جهان تعداد شرکت های این حیطه افزایش یافته و شغل های فراوانی در این حوزه ایجاد شد.

دکتر کیهان ور افزود: در انتهای همین سال میزان سود شرکت های بزرگ فعال در پزشکی بازساختی به یک میلیارد دلار رسید و در سال 2013 سود سلول درمانی در بیمارستان های ایالت متحده 260 میلیون دلار بود، پیش بینی ها از سود بازار سلول درمانی در دنیا تا پایان سال 2016 در حدود 9 میلیارد دلار است.

مشاور و مسئول داور المپیادهای ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی به بازار منطقه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان کارآزمایی های بالینی مربوط به سلول درمانی در منطقه شرق مدیترانه و شمال افریقا تا سال 2006 کمتر از 100 مورد بود ولی با افزایش سرمایه گذاری ها و مشوق های دولتی، بخصوص در کشور های مانند قطر و عربستان و حرکت های فرا منطقه ای رژیم اشغالگر قدس تا سال 2016 میزان این کارآزمایی های بالینی به شش برابر آن زمان افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده از یونسکو به طور معمول میزان سرمایه گذاری کشورهای عربی در علم و پژوهش های علمی در 4 دهه گذشته پایین بوده و بین یک دهم تا بیشینه یک درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی بوده است ولی در سال های اخیر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تغییرات مثبتی انجام داده اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا