اخبار
کد خبر : 3199 ۱۳۹۵/۰۷/۱۳   

فضای نامناسب کسب‌وکار؛ مهم‌ترین عامل عدم تحقق درآمدهای استان

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی گفت: وجود فضای نامناسب کسب‌وکار از مهم‌ترین عوامل عدم تحقق درآمدهای استان است.

به گزارش نای قلم، داود غفارپور با اشاره به عوامل مؤثر در توسعه استان و با رویکرد افزایش درآمدهای استانی اظهار کرد: ازجمله تحقیقات انجام‌شده در اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی در بحث درآمدهای استانی در رابطه با درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی استان است که براساس آن رتبه استان، با توجه به شاخص‌های موجود بهبود فضای کسب‌وکار، شاخص‌های بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس و تعدیل نتایج حاصله در سال 93، با رتبه سی‌ام کشوری مشخص گردیده و این جایگاه به علت دارا بودن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای استان می‌تواند بهبود یابد.

وی افزود: این تحقیق، از جمله اقداماتی است که در جهت بهبود فضای کسب‌وکار در استان انجام‌گرفته و نشان‎گر فضای درآمد واقعی و تصویر بودجه کلان استان برای اولین بار در سال 94 با تلفیقی از شاخص‌های 24 گانه مرکز پژوهش‌های مجلس و شاخص‌های یازده‌گانه بانک جهانی بوده و به دلیل کاربردی بودن در اختیار جامعه دانشگاهی و محققین قرارگرفته است.

مشکل اصلی درآمدهای استانی از سیاست‌های دولت ناشی می‌شود

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه، مشکل اصلی درآمدهای استانی، از اندازه و سیاست‌های دولت ناشی می‌شود، گفت: این مشکل می‌تواند از عواملی همچون تشکیل بستر برای فعالیت‌های زیرزمینی، فرارهای مالیاتی، ایجاد واسطه‌گری و دلالی و یا در قالب فعالیت‌های اقتصاد خاکستری ایجاد گردد.

دبیر ستاد درآمد استان با تشریح وضعیت کلان بودجه استان، گفت: با توجه به ظرفیت‌های درآمدی استان، استاندار  در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استان آذربایجان‌غربی را به‌عنوان استان با درآمد پایدار و درآمد- هزینه به معاون اول ریاست جمهوری و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرده که با توجه به پتانسیل‌های درآمدی موجود در استان، این امر بی‌دلیل نیست.

غفارپور با مقایسه منابع درآمدی استانی محقق شده در سال‌های 94 -1393، گفت: با مقایسه منابع درآمدی و منابع مصارف عمومی درآمدهای استانی در سال 94 نسبت به سال 93، مشاهده می‌شود که این منابع دارای افزایش بیش از 100 درصدی بوده و با توجه به ظرفیت‌های استانی، آذربایجان‌غربی دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بیشتر درآمدی است.

وی گفت: اکنون با سپری شدن دوران تحریم  و راه‎اندازی مجدد فرآیند برقراری اتصال نظام بانکی به شبکه پولی و مالی جهانی، مشکل اصلی ورود سرمایه حل شود چراکه ورود سرمایه‌های خارجی که به شکل چمدانی یا از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد موجب عدم ثبت در دفاتر رسمی سرمایه‌گذاری شده و این امر خود موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری و درنتیجه تأثیرگذار بر درآمدهای استانی خواهد شد.

طرح جامع مالیاتی، جزو اولویت‌های سازمان امور مالیاتی است

دبیر ستاد درآمد استان آذربایجان‌غربی در مورد طرح جامع مالیاتی گفت: طرح جامع مالیاتی، جزو اولویت‌های سازمان امور مالیاتی است و باهدف مکانیزه کردن 100 درصد فرآیند وصول درآمدهای مالیاتی است که فعلاً محقق نشده و همچنین در راستای شفاف‌سازی است، اگر نظام بانکی به طرح جامع مالیاتی اتصال یابد با شفاف‌سازی فرآیند وصول مالیات، مشکلات بسیاری حل خواهد شد.

غفارپور ادامه داد: از دیگر مشکلات درآمدی استان نظارت، بر بانک‌ها است و باید با این نظارت، از خروج سرمایه از استان جلوگیری شده تا از به‌کارگیری سرمایه در عوامل غیر مولد اقتصادی جلوگیری شده و این سرمایه‌های مردمی به‌صورت صحیح، به بخش تولید تزریق شود.

این مقام مسئول، با اشاره به این نکته ازجمله کارهای شاخص انجام‌یافته سال جاری در امر سرمایه‌گذاری خارجی تهیه بسته سرمایه‌گذاری است، گفت: با مشارکت سازمان جهادکشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری، بیش از70 فرصت سرمایه‌گذاری تدوین‌شده و در قالب صفحه خلاصه ( Summery Sheet) دوبرگی که شامل اطلاعات کلی سرمایه‌گذاری است تهیه و منتشرشده، لذا در این حوزه فعلاً در حال فرهنگ‌سازی و آماده‎سازی زیرساخت‎ها هستیم.

تهیه پکیج مشوق‌های سرمایه‌گذاری

غفارپور همچنین درخصوص تهیه پکیج مشوق‌های سرمایه‌گذاری، افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی توانسته‌ایم با مشارکت دستگاه‌های اقتصادی و با حمایت‌های استاندار محترم به‌عنوان رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی، با ارائه یک فلش‎کارت به سرمایه‌گذاران که دارای مجموعه‌ای از مشوق‌های سرمایه‌گذاری، قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه‌گذاری به زبان‌های فارسی و انگلیسی است و همچنین اولویت‌های سرمایه‌گذاری تحت عنوان (wishlist) لیست علاقه‌مندی‌ها و هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری، در دو برگ ارائه‌شده است.

وی گفت: وقتی سرمایه‌گذار وارد استان می‌شود، موضوع را به‌صورت آگاهانه و هدفمند مشخص می‌کند و اگر ما بتوانیم لکه‌های سرمایه‌گذاری را در سطح استان با زیرساخت‌های لازم شناسایی کنیم و در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم؛ با آماده کردن بسترهای لازم و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، فضای مناسب سرمایه‌گذاری در استان ایجادشده و می‌توانیم یکی از راه‏کارهای افزایش درآمد و توسعه استانی را مهیا کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا