Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3178 ۱۳۹۵/۰۷/۱۱   

نامشخص بودن وضعیت صادرات؛ مهم ترین مشکل باغداران آذربایجان غربی

مهسا نوری / آذربایجان غربی طی سال های اخیر رتبه اول کشور را در تولید سیب دارد و سطح زیر کشت بارور این محصول در استان  60 هزار و 616 هکتار برآورد می شود که میانگین تولید این محصول در استان  23 تن در هکتار است.
باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول است و شهر های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب بعد از آن قرار دارند.

کشاورزی بودن آذربایجان غربی و مطرح بودن این استان به عنوان یکی از مهمترین مناطق تولید سیب در کشور، ویژگی است که همه مسئولان و مردم به آن واقف هستند اما در بهره مندی از این امتیاز مهم که می تواند آذربایجان غربی را نه تنها در داخل که در بازارهای خارجی نیز سردمدار تولید و عرضه کنندگان سیب کند، غفلت های بسیاری وجود دارد.

سالانه نزدیک به یک میلیون تن سیب معادل یک سوم کل سیب تولید شده کشور، در این استان تولید می شود که 30 درصد آن به مصرف صنایع تبدیلی می رسد و از 70 درصد باقیمانده 20 درصد به صورت تازه خوری عرضه شده و مابقی نیز در سردخانه های استان برای عرضه در زمستان و ایام عید ذخیره سازی می شود.

روند تولید، عرضه و ذخیره سازی سیب آذربایجان غربی در سال گذشته نیز طبق روال هر سال انجام شد اما برخلاف سال های قبل سیب های ذخیره شده در سردخانه ها، مشتری مناسبی در بازار نیافت و روی دست کشاورزان و تولید کنندگان ماند، اما آیا این تجربه تلخ در سال جاری نیز تکرار می شود؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: با توجه با آغاز فصل برداشت سیب درختی از باغات استان، پیش بینی می کنیم در حدود 668 هزار تن سیب درختی در سال زراعی جاری در استان تولید شود.

اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه درسال گذشته بیش ازیک میلیون و 200هزار تن سیب از سطح باغات استان برداشت شد، می افزاید: امسال با وجود سرمازدگی بهاره و سال آوری ژنتیکی این محصول برآورد می کنیم شاهد کاهش 599 هزار تنی تولید سیب نسبت به سال گذشته در استان باشیم و در حال حاضر ده درصد محصول از باغات استان برداشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان می کند که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب شاهد آن هستیم.
وی، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند، برشمرد.
کریم زاده اظهار می کند: سالانه نزدیک به 650 هزارتن از محصول به صورت تازه خوری مصرف و یا در سردخانه های استان ذخیره سازی می شود که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می گردد و بقیه جذب کارخانجات صنایع تبدیلی می شود .
وی با اشاره به این مطلب که ارقام غالب محصول سیب منطقه ازارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز است، اضافه می کند: مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ ، گالا و دلباراستیول تشکیل می دهد.

کریم زاده همچنین خاطرنشان می کند: برای ساماندهی وضعیت سیب درختی صنعتی کنار جاده ها امسال از دپو و جمع آوری سیب در کنار جاده ها با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط، توسط نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد تا محصول به صورت مستقیم و بهداشتی از باغ به سوی کارخانجات صنایع تبدیلی حمل شود.
در حال حاضر با توجه به اینکه سالانه 30 تا 35 درصد محصول سیب تولیدی استان در کارخانجات صنایع تبدیلی و کنسانتره مصرف می شود باید ساماندهی وضعیت سیب های صنعتی را در اولویت کاری خود قرار دهیم تا محصول به صورت بهداشتی بعد از بسته بندی صنایع تبدیلی به دست مصرف کننده برسد. 
وی تصریح می کند: بر اساس مصوبات جلسات قبلی کمیته سیب استان در صورت تقاضای بیش از ظرفیت کارخانه ها و عدم تحویل محصول از سوی آنها سیب به صورت امانی در سردخانه ها ذخیره سازی خواهد شد، ظرفیت سردخانه های استان بیش از 700 هزار تن است. 

10  هزار تن سیب از آذربایجان‌غربی صادر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی هم می گوید: میزان صادرات سیب استان در نیمه نخست امسال، 10 هزار و 813 تن و به ارزش سه میلیون و 37 هزار و 802 دلار بوده است.

جعفرصادق اسکندری با اشاره به اینکه هم‌اینک 45 واحد تولیدی فعال در بخش آبمیوه و کنستانتره در استان وجود دارد اظهار می دارد: در این باره ظرفیت تولید استان 500 هزار تن و در کل کشور دو میلیون و 400 هزار تن است. 

وی با بیان اینکه سهم آذربایجان‌غربی در کل کشور 20 درصد است، تصریح می کند: در کنار آن در داخل این 45 واحد تولیدی، 18 واحد کنستانتره وجود دارد که به صورت تخصصی این محصول را تولید می‌کنند. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اضافه می کند: در کل کشور تولید کنستانتره به طور میانگین 350 هزار تن است که 100 هزار تن آن در داخل استان آذربایجان‌غربی تولید می‌شود. 

اسکندری با اشاره به ارزش دلاری محصول سیب صادراتی در سال 94 بیان می کند: در سال گذشته برابر اعلام گمرک استان آذربایجان‌غربی، میزان صادرات سیب 650 میلیون دلار بوده است.

 وی می افزاید: از این میزان حدود 55 درصد صادرات مربوط به بخش کشاورزی اعم از تولیدات و محصولات فرآوری شده آن از جمله آبمیوه، کنستانتره، پوره، رب گوجه فرنگی و سایر محصولات بوده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی می گوید: براساس آمارها، در کل استان حدود هفت هزار نفر در این 45 واحد به اشتغال مشغول هستند که البته این آمار در فصول مختلف سال متفاوت است. 

وی با اشاره به اینکه در مجموع در سراسر سال گذشته میزان صادرات سیب از لحاظ وزنی 38 هزار و 441 تن به ارزش 15 میلیون و 169 هزار و 323 دلار بوده است، می افزاید: کشورهای هدف صادراتی ترکمنستان، عراق، پاکستان، گرجستان، مصر، ترکیه، تاجیکستان، افغانستان و سودان بوده‌اند. 

اسکندری تصریح می کند: میزان صادرات محصول سیب در نیمه نخست سال 95 نیز 10 هزار و 813 تن به ارزش سه میلیون و 37 هزار و 802 دلار بوده که از لحاظ ارزش دلاری 97.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اظهار می دارد: در شش ماهه نخست امسال، کشورهای هدف صادراتی در محصول سیب، عراق، ترکمنستان، پاکستان و گرجستان بوده‌اند.

با وجود این آذربایجان غربی از نظر ایجاد ‌یا تقویت صنعت سورت و بسته ‌بندی بسیار ضعیف است به ‌طوری که در این استان تنها دو واحد سورتینگ و بسته‌بندی در شهرستان‌های نقده و ارومیه ساخته شده است که به علت جا‌‌نیفتادن فرهنگ بسته‌ بندی و بالا بودن بهای خدمات این واحدها‌، باغداران راغب به استفاده از این امکانات نیستند.

کارشناسان همچنین معتقدند سیب استان با مشکلات اساسی در زمینه کیفیت عرضه روبه رو است بطوریکه محصولات باغی آذربایجان غربی از جمله سیب، باید با بسته ‌بندی مناسب به بازارهای هدف عرضه شوند چرا که با این سامانه بسته ‌بندی در بازار داخلی حرفی برای گفتن ندارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا