اخبار
کد خبر : 3172 ۱۳۹۵/۰۷/۱۰   

دریاچه ارومیه طی 10 سال به طراز آبی نرمال می‌رسد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گزارشی از سفر اعضای این کمیسیون به آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه ارائه داد.

 به گزارش نای قلم، علی‌محمد شاعری در گفت‌وگویی مهم‌ترین مشکل را تخصیص به موقع اعتبارات عنوان کرد و گفت: 70 درصد دریاچه ارومیه خشک و 30 درصد احیاء شده است، اگر اعتبارات به موقع تخصیص داده شود، پیش‌بینی می‌شود طی 10 سال آینده دریاچه ارومیه به طراز آبی نرمال برسد.

وی توضیح داد: در حال حاضر تنها حدود 30 درصد دریاچه ارومیه آب دارد که در مقایسه با سال گذشته وضعیت دریاچه بهتر است؛ آب ذخیره شده در دریاچه حدود یک میلیارد و هفتصد میلیارد متر مکعب است و قرار است این میزان آب در یک دوره 10 ساله به چهارده میلیارد مترمکعب برسد.

 او ادامه داد: در این سفر سه روزه، با اعضای ستاد دریاچه ارومیه نشست مفصلی داشتیم و قرار شد تمامی اعضای ستاد با هدف احیای دریچه ارومیه هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند. همچنین در زمینه مدیریت چاه‌های غیرمجاز، توسعه شبکه‌های نوین آبیاری و تامین به موقع حق‌آبه دریاچه ارومیه و بهبود وضعیت نظام کشت در استان و استفاده از محصولات با آب‌بری پایین، تصمیمات لازم گرفته شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: روند انتقال آب به دریاچه ارومیه طبق برنامه در حال اجراست و بر اساس بازدیدی که انجام دادیم و گزارش مجری طرح انتقال آب، تا الان حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه مشاهده شده و پیش‌بینی می‌شود که حداکثر تا مردادماه سال 98 پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تکمیل شود و از اواخر تابستان سال 98 حدود 700 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل ‌شود.

شاعری اضافه کرد: در مناطقی هم که قابل احیاء نیست و امکان احیاء وجود ندارد، سازمان جنگل‌ها در حال اجرای طرح‌های جنگل‌کاری با استفاده از گونه‌های بومی است. تا به حال سازمان جنگل‌ها در انجام ماموریت‌هایش در حوزه دریاچه ارومیه خوب کار کرده و بررسی‌ و بازدیدهایی که انجام شده نشانگر این است که کارهایی که به عهده سازمان جنگل‌ها بود به خوبی انجام می‌شود.

او ادامه داد:‌ در حوزه وزارت نیرو و انتقال آب هم وظایف طبق برنامه پیش می‌رود که تا مرداد سال 98، 700 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند. همچنین قرار شد که در رهاسازی حق‌آبه ارومیه، اقدامات لازم با دقت بیشتری انجام شود.

این نماینده مجلس در گفت و گو با ایسنا متذکر شد: با روندی که الان وجود دارد، امیدوارم دریاچه طبق برنامه ده ساله، به طراز نرمال برسد. اگر همه سازمان‌ها به وظیفه خود عمل کنند و همکاری لازم را با ستاد دریاچه ارومیه داشته باشند، مردم همکاری کنند و ‌مسئولین محلی هم به وظیفه خود عمل کنند دریاچه می‌تواند به طراز نرمال برسد.

شاعری تاکید کرد: مشکل مهمی که در احیای دریاچه ارومیه وجود دارد این است که اعتبارات به موقع تخصیص داده نمی‌شوند و بسیاری از تعهدات دستگاه‌های اجرایی تخصیص داده نشده. تقاضای ما از سازمان برنامه و بودجه این است که اعتبارت پیش‌بینی شده را در اولین فرصت تخصیص دهند تا سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بتوانند به وظیفه خود عمل کنند. من سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را پای کار دیدم و برداشتم این است که اگر اعتبارات به موقع تامین شود، ستاد دریاچه ارومیه می‌تواند طبق برنامه نسبت به احیای دریاچه اقدام شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا