اخبار
کد خبر : 3144 ۱۳۹۵/۰۷/۰۶   

حرکت به وضعیت مطلوب نیازمند داده های آماری متقن است

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب نیازمند داده های آماری متقن است.

 به گزارش نای قلم، محمدقسیم عثمانی در گفت وگویی اظهار کرد: دستگاه ها و نهادهای مختلف برای تشریح عملکرد خود و میزان تحولات و تغییرات مربوط به دوره فعالیتشان به آمار و ارقام متوسل می شوند.

وی افزود: هر عدد ارائه شده یک بار اطلاعاتی برای مردم داشته و ذهنیت ها را شکل می دهد و مردم بر اساس آن قضاوت می کنند. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در دولت گذشته وجود داشته و در این دولت به طور کامل اصلاح نشده است،ارایه آمار و ارقامی است که واقعیت را به شکل دیگری جلوه می دهد.

عثمانی با بیان اشاره به اعلام نرخی، همانند نرخ تورم مردم این آمار ارائه شده را جدی نمی گیرند، ادامه داد: تورمی که مردم حس و لمس می کنند با آمار اعلامی متفاوت است، شاید بخشی از آن ناشی از استفاده از آمارهای متفاوت است، اما اگر اعداد و ارقام با واقعیت منطبق نباشد، بار اطلاعاتی نداشته و نمی تواند شاخص و نمایانگر خوبی از موضوع باشد.

وی با اشاره به وجود مرکز واحد و ثابت در تمامی کشورهای دنیا برای ارائه اطلاعات صحیح آماری یادآور شد: این مرکز با استفاده از کارشناسان مجرب،روش های علمی و روش های پذیرفته شده آماری اعداد و ارقام مورد نیاز جامعه و سایر بخش ها را بدون سوءگیری،نگاه سیاسی و اینکه این آمار سبب خوشایندی یا ناخوشایندی چه افرادی می شود،ارائه می دهند.

عثمانی با بیان اینکه آمارها در ایران ابزار خوشایندی و ناخوشایندی شده است، افزود: گاهی برای خوشایندی فردی یا دستگاهی آماری ارائه می شود که این آمار به هیچ وجه با واقعیت منطبق نیست به ویژه آماری که پایین دستی ها به بالادستی ها ارائه می کنند، آمارهایی بوده که وضع موجود را بهتر نشان می دهد.

وی ادامه داد: در ایران برخی از وزارتخانه ها، بانک مرکزی و مرکز آمار هر کدام یک مغازه آماری برای خود باز کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ارائه آمار نادرست قابل اتکاء نبوده و قابل استناد نیست،اظهار کرد:اولین ویژگی یک اطلاعات آماری بی طرفانه بودن است و اگر این اطلاع بی طرفانه نباشد،نمی تواند ما را به درستی راهنمایی کند.

 عثمانی افزود:آمارهای اولیه برای تحقیقات بعدی استفاده می شود،بنابراین اگر آمارهای اولیه نادرست بوده،تحقیقات بعدی ارزشی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید یک نهاد واحد با زیربخش های مختلف و نظارت های خاص مسئول ارائه آمار شود، ادامه داد: با تشکیل این نهاد هر دستگاه یا فردی برای خود یک سیستم آماری نداشته باشد،بلکه باید اطلاعات خود را از دستگاه مرجع دریافت کنند و تنها یک مرجع آمار و اطلاعات در کشور موجود باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب نیازمند داده های آماری متقن است، بیان کرد: نهاد مرجع باید به گونه ای تجهیز شود که در تمام بخش ها آمار و اطلاعات لازم را ارائه دهد و این آمار مورد استفاده جامعه علمی و اجرایی قرار گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا