اخبار
کد خبر : 3133 ۱۳۹۵/۰۷/۰۴   

توزیع بیش از 15 هزار کیلوگرم بذر کلزا در بین کشاورزان استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال بر اساس برنامه ابلاغی چهار هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا می رود و کشت این محصول از 10 شهریور ماه در استان آغازشده و تا پنج مهر ماه ادامه دارد.

 به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده با اشاره به بذرهایی توزیعی در بین کشاورزان آذربایجان غربی، اظهار کرد: تا کنون از آغاز کشت این محصول 15 هزار و 467 کیلو گرم بذر کلزا ازارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی تامین و بین کشاورزان توزیع شده است.

کریم زاده با اشاره به کودهای پائیزه توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزا، اذعان داشت: در این راستا دو هزار و 400 تن کود پائیزه اعم از فسفاته، ازته، و پتاسه در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

این مسئول با بیان اینکه در این راستا 23 دستگاه کارنده کلزای تخصیصی به استان به صورت یارانه دار جذب شده است، اعلام کرد: به این منظور 75 میلیون ریال اعتبار برای هر دستگاه به کشاورزان در شهرستان های نقده، بوکان، پلدشت، مهاباد، شاهین دژ، اشنویه، پیرانشهر، ماکو و ارومیه تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه بدین منظور شش نفر از کارشناسان به عنوان ناظر کلزا به کار گرفته شده اند، افزود: این کارشناسان در شهرستان های پلدشت، نقده، مهاباد، میاندوآب، اشنویه، بوکان جهت نظارت بر کاشت، داشت و برداشت و سایر عملیات زراعی محصول کلزا نظارت دارند.

کریم زاده با بیان اینکه سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال زراعی 96-95 تا کنون در سطح دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان بوده است، یادآور شد: سطح کشت شده این محصول درسال زراعی جاری تا کنون یک هزار و 650 هکتار توسط 485 بهره بردار بوده و در حدود 470 هکتار از مجموع اراضی کشت شده نیز سبز شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به شهرستاهای زیر کشت، اظهار کرد: تاکنون بیشترین سطح کشت در شهرستان های پلدشت، نقده، بوکان، میاندوآب، مهاباد، شاهین دژ صورت گرفته است.

کریم زاده تصریح کرد: در راستای انتقال فن آوری و تکنولوژی جدید تولید کلزا نسبت به ایجاد مزارع الگویی به صورت پایلوت در سطح 100 هکتار از اراضی نقده با حضور نماینده شرکت فرانسوی اقدام شده است.

وی با اشاره به سیاست های حمایتی سازمان برای توسعه کشت کلزا، اذعان داشت: حل و فصل مشکلات بازرگانی، تحویل اسان محصولات کلزا به مراکز خرید و پرداخت به موقع بهای محصول تحویلی، تامین کارنده های جدید کلزا و سایر ادوات تخصصی کاشت و برداشت کلزا با 50 درصد یارانه دولتی و اعطای تسهیلات با کارمزد 12درصد از سیاست های حمایتی در راستای توسعه کشت کلزا است.

کریم زاده اعلام کرد: پرداخت سهم حق بیمه کشاورزان برای کل سطح زیر کشت کلزا توسط مجری طرح، افزایش میزان تسهیلات بانکی کاشت، داشت و برداشت به مبلغ 25 میلیون ریال در هر هکتار و تامین و تدارک بذور مورد نیاز وارداتی و داخلی از دیگر سیاست های حمایتی سازمان برای توسعه کشت کلزا است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا