اخبار
کد خبر : 313 ۱۳۹۴/۰۵/۰۷   

طرح مبارزه با پدیده شن زایی در آذربایجان غربی اجرا می شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح مبارزه با پدیده شن زایی در آذربایجان غربی با دریافت اعتبارات لازم به طور جامع و کامل با مشارکت خود اهالی منطقه و روستاییان اجرایی می شود.

به گزارش نای قلم، رحمان وهاب زاده ظهر امروز در بازدید از طرح های در دست اجرا در شهرستان شوط اظهار کرد: در شرایط حاضر بیش از یک هزار و 500 هکتار از اراضی ملی شن زای استان حصار کشی شده تا با اجرای عملیات پمپاژ آب و کشت درختان از نوع گونه های مقاوم، سطح جنگل کاری را افزایش دهیم و این درختان به عنوان باد شکن از فرسایش های بادی جلوگیری کنند.

وی افزود: در 95 هزار هکتار از مراتع آذربایجان غربی طرح های بیابان زدایی و تثبیت شن های روان اجرا می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: از این میزان طرح های بیابان زایی و تثبیت شنهای روان 70 هزار هکتار در حوزه آبریز رودخانه ارس و 25 هزار هکتار در مناطق بحرانی بورالان ماکو اجرا شده است.

وهاب زاده افزود: در این زمینه 25 هزار هکتار از اراضی بورالان ماکو که در معرض تهدید فرسایش بادی قرار دارند نهال کاری شده است.

وی اجرای عملیات قرق و حفاظت در سطح یک هزار هکتار، نهال کاری در سطح 72 هکتار، احیای پوشش طبیعی درختچه های اسکنبیل، مدیریت چرای دام، احداث ایستگاه پمپاژ آب و اجرای طرح ترسیب کربن در اراضی ملی استان را از دیگر طرح های در حال اجرا برای کاهش مشکل بیابان زایی در دشت بورالان ماکو عنوان کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در اراضی ملی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و توپو گرافی مناطق دارای شن های روان، متاسفانه از سال ها پیش این مناطق با پدیده شن زایی مواجه بوده که در حال حاضر این طرح نیازمند تزریق اعتبارات است.

آذربایجان غربی با مساحتی معادل چهار میلیون و 366 هزار هکتار، 2و65 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده که 481 هزار هکتار آن را دریاچه ارومیه و باقی را مساحت خشکی استان تشکیل می دهد.

از سه میلیون و 741 هزار هکتار از مساحت خشکی آذربایجان غربی، دو میلیون و 745 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است که دو میلیون و 653 هزار هکتار آن مراتع و 101 هزار هکتار آن را عرصه های جنگلی در بر می گیرند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا