اخبار
کد خبر : 3112 ۱۳۹۵/۰۷/۰۲   

بیش از ۶۰ درصد باغات آذربایجان غربی سنتی است

آغاز برداشت انگور از باغات آذربایجان غربی

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سنتی بودن بیش از ۶۰ درصد باغات استان، هزینه بالای ایستاده کردن باغات، کمبود نقدینگی باغداران وعدم وجود تسهیلات کم بهره و سهل الوصول از مشکلات عمده تولید انگور استان عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در گفت و گویی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می شود بیش از ۲۸۲ هزار و ۶۹۳ تن از باغات استان تولید شود، اظهار کرد: این میزان انگور از ۲۵۵ هزار و ۴۱۵ تن آن از باغات انگور آبی و ۲۷ هزار و ۲۷۸ تن آن از باغات دیم برداشت خواهد شد.

وی افزود: انگور دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار خانوار به طور مستقیم و هزار خانوار در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور فعالیت نموده و از این راه امرار معاش می کنند.

 کریم زاده سطح زیر کشت کل باغات انگور استان را ۲۲ هزار و ۴۲۴ هکتار عنوان و اضافه کرد: از سطح زیر کشت کل باغات انگور استان ۲۱ هزار و ۵۵ هکتار آن بارور و یک هزار و ۳۶۹ هکتار آن غیربارور و از این مساحت ۵ هزار و ۳۴۴ هکتار آن دیم است.

 رتبه چهارم استان در تولید انگور در کشور

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی مقام پنجم در سطح زیرکشت و مقام چهارم در تولید انگوردر کشور را دارد افزود: همچنین سطح زیر کشت باغات مدرن در حدود هفت هزار هکتار است که از این بابت رتبه اول کشور را داریم و با توجه به بازار فروش که نسبت به سال گذشته تقریبا خوب است و روند فروش ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سهل و کم هزینه بودن عملیات باغی، جلوگیری از سرمازدگی بهاره، حفظ و یا کاهش خسارت بارندگی‌های پاییزه، عملکرد بالا به مقدار حداقل دو برابر باغات سنتی، کیفیت بالای محصول و بهداشتی و تمیز بودن محصول به علت عدم تماس با خاک را از اهم مزایای انگور ایستاده بیان کرد.

وی به معایب باغات سنتی اشاره کرد و افزود: پرهزینه بودن عملیات باغی از جمله خاک ورزی، پایین بودن عملکرد، سرمازدگی بهاره، از بین رفتن حداکثر محصول با حداقل بارندگی در موقع رسیدن محصول، پایین بودن کیفیت محصول که غیرقابل مقایسه با باغات مدرن است و در بیشترعملیات باغی با نیروی کار انسانی انجام می‌گیرد.

کریم زاده افزود: ۲۵ درصد انگور استان حدود ۷۰ هزار تن جذب صنایع تبدیلی و نزدیک به ۳۰ هزار تن از محصول به کشمش و سبزه تبدیل می‌شود که با روند خوب فروش محصول تازه خوری احتمال کاهش در تولید کشمش زیاد است.

۳۰ هزارتن انگور تازه به کشورهای خارج صادر می شود

کریم زاده با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ هزار تن انگور تازه به کشورهای آذربایجان، روسیه و دبی صادر می‌شود، ادامه داد: مابقی محصول تولیدی برای مصارف تازه خوری به سایر استان ها و بخشی نیز در سردخانه ها ذخیره و به تدریج به بازار عرضه می گردد و بخش قابل توجهی نیز در داخل استان به مصرف تهیه شیره، سرکه و سایر محصولات خانگی می‌رسد.

وی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات بیش از ۲۰۰ رقم انگور از ارقام و کلون های مختلف جمع آوری کرده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ رقم انگور در سطح باغات استان کشت شده که نزدیک به ۷۵ درصد آن را رقم کشمشی سفید بیدانه و مابقی سیاه سردشت، کشمشی قرمز بیدانه، حسینی، قزل، ریش بابا سفید و قرمز، صاحبی، تبرزه سفید و قرمز، دسترچین، مایا مو، قره شیره، لعل بیدانه سفید و قرمز، کرد بوغان، قره شیره، قره شانی، قره ماحی، ملکی، گزندایی و ... است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به قیمت انگور، یادآور شد: قیمت انگور در باغات ایستاده از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا سه هزار تومان و در برخی ارقام از جمله انگور بیدانه قرمز به چهار هزار و ۵۰۰ تومان نیز به فروش می رشد، اما این قیمت در باغات سنتی از ۶۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان متغیر است.

کریم زاده ادامه داد: قیمت کشمش در سال گذشته از سه هزار تومان تا سه هزار و ۵۰۰ تومان متغیر بود و امسال پیش‌بینی می شود تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یاید، این محصول جز محصولات خرید تضمینی بوده و قیمت پیشنهادی امسال به شورای اقتصاد ۲ هزار و ۷۷۰ تومان بوده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا