اخبار
کد خبر : 3106 ۱۳۹۵/۰۶/۳۱   

گام بلند دولت تدبیر و امید برای آبرسانی به روستاهای آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی بیش از سه میلیون و 80 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 148 هزار نفر در مناطق روستایی و در بیش از دو هزار و 700 روستا سکونت دارند.

به گزارش نای قلم، اگرچه وضعیت روستاها در شرایط حاضر قابل مقایسه با سال‏های گذشته نیست و از لحاظ امکانات پیشرفت‌های قابل ملاحظه‏ای داشته اند اما با این وجود هنوز هستند روستاهایی که از کمترین امکانات برای یک زندگی عادی محرومند.

یکی از نمادهای بارز خدمت رسانی به روستا آبرسانی به آنهاست، گرچه سطح توقع روستانشینان با شهرنشینان بسیار متفاوت است و ساکنان محروم روستاها با حداقل‏ها سر می‏کنند، اما شنیدن این خبر که روستایی از نعمت آب بهره‏مند نیست، ناخوشایند است.

در این میان پراکندگی روستاها، محدودیت و کمبود منابع مالی و اعتباری، قرار گرفتن برخی روستاها در مناطق سخت گذر و دورافتاده و همچنین جمعیت اندک روستاها، مشکلاتی را در مسیر خدمت رسانی مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در این مناطق ایجاد کرده است که مهمترین آن تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه هاست.

در همین زمینه دولت تدبیر و امید طی اقدامی اساسی مبنی بر تامین اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، گامی مهم برداشته است که روند پیشرفت پروژه ها شتاب قابل توجهی گرفته به طوری که با بهره برداری از پروژه های آبرسانی شاهد تحول اساسی در تامین آب شرب روستاهای استان در آینده خواهیم بود.

در این راستا به همت روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی، جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی از پروژه های در دست اجرا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در شهرستان های سلماس، خوی و ماکو بازدید کردند. در طول مسیر روستاهایی را مشاهده کردیم که متاسفانه هنوز هم با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و اهالی این روستاها چشم انتظار خدمت رسانی مسئولان در راستای رفع مشکلات هستند به طوری که بحران کمبود آب آشامیدنی بر زندگی مردم روستاها تاثیر گذاشته است؛ تاثیری عمیق که ممکن است در برخی نقاط بحرانی هم باشد.

عامری فر: برخورداری 335 خانوار روستایی سلماس از آب شرب سالم

اولین پروژه برای بازدید اصحاب رسانه، ایستگاه پمپاژ 100 متر مکعبی روستای چهریق بود که مدیرآب و فاضلاب روستایی سلماس در گفت و گویی مشخصات پروژه آبرسانی به مجتمع شناتال شهرستان سلماس را تشریح می کند.

محمود عامری فر با اشاره به اینکه هفته دولت سال گذشته آبرسانی به چهار روستای کتبان، اصلانیک، حق وران و زنگو به اتمام رسیده است، اظهار می کند: با اجرای پروژه آبرسانی به چهار روستا، 335 خانوار با یک هزار و 624 نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شده اند.

مدیرآب و فاضلاب روستایی سلماس می افزاید: دهه فجر سال جاری نیز آبرسانی به روستاهای ماته خرپه، اسبشه و کهریز به اتمام می رسد که با اجرای این پروژه 180 خانوار با 841 نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

 به گفته وی آبرسانی به روستاهای گرماویچ، شناتال و بلقزن دهه فجر سال آینده به اتمام می رسد.

عامری فر ادامه می دهد: با اتمام پروژه های آبرسانی به روستاهای این شهرستان، 690 خانوار با سه هزار و 315 نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

 مدیرآب و فاضلاب روستایی سلماس با بیان اینکه پروژه های آبرسانی از 55 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اظهار می کند: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ها بیش از سه میلیارد تومان است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه را یک میلیارد و 280 میلیون تومان و اعتبار صندوق توسعه ملی را یک میلیارد و 440 میلیون تومان اعلام می کند.

عامری فر در خصوص مشخصات پروژه آبرسانی به مجتمع قره قشلاق نیز می گوید: با اتمام این پروژه یک هزار و 441 خانوار با پنج هزار و 167 نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می شوند.

 مدیرآب و فاضلاب روستایی سلماس اضافه می کند: هفته دولت امسال آبرسانی به روستای قره قشلاق با 628 خانوار و دو هزار و 256 نفر جمعیت به اتمام رسیده است.

وی تصریح می کند: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته آبرسانی به روستاهای یوشانلو، سلطان احمد و کنگرلو به اتمام می رسد. به گفته مدیرآب و فاضلاب روستایی سلماس اعتبار اختصاص یافته به پروژه آبرسانی به مجتمع قره قشلاق شهرستان سلماس چهار میلیارد و 525 میلیون تومان است که یک میلیارد و 770 میلیون تومان هزینه شده است.

وی میزان اعتبار صندوق توسعه ملی را سه میلیارد تومان اعلام و اظهار می کند: پروژه آبرسانی به مجتمع قره قشلاق سلماس از 60 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 یک روستایی: بی صبرانه منتظر اتمام پروژه های در حال اجرا هستیم

پروژه بعدی آبرسانی به مجتمع شوربلاغ شهرستان خوی بود که روستاهای ملاجنود، شوربلاغ، آباطی و حصارقره تپه را شامل می شود.

یکی از روستاییان برخلاف اینکه سختی و خشونت زندگی پوست دست‌های او را ضخیم و خشک کرده بود با مهربانی و محبتی که خاص مناطق روستایی است به سوالاتم پاسخ می دهد و نبود آب آشامیدنی را از جمله مشکلات مردم عنوان می کند و می گوید: آب آشامیدنی مصرفی اهالی به سختی تامین می شود.

وی که به علت عدم آب لوله کشی شده در بیرون از منزل مشغول لباس شستن است، ادامه می دهد: آب مورد نیاز را از منبع آب که ساخته شده تهیه می کنیم و بی صبرانه منتظر اتمام پروژه هایی هستیم که در حال اجرا هستند.

پاشایی: اتمام آبرسانی به مجتمع شوربلاغ خوی دهه فجر امسال

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی خوی در این بازدید با بیان اینکه مشاور پروژه آب سازه اسپوتا و پیمانکار پی کاوان اورین است، می گوید: طبق برنامه ریزی صورت گرفته دهه فجر امسال آبرسانی به روستاهای ملاجنود، شوربلاغ، آباطی و حصارقره تپه به اتمام می رسد.

رجب علی پاشایی می افزاید: با اجرای این پروژه ها 547 خانوار با دو هزار و 299 نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به مجتمع شوربلاغ از 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اظهار می دارد: برای مجموع پروژه دو میلیارد و 250 میلیون تومان تخصیص یافته است که اعتبار هزینه شده هفت میلیون و 65 هزار تومان و اعتبار صندوق توسعه ملی شش میلیون تومان است.

پاشایی در خصوص شبکه توزیع نیز می گوید: در اجرای این پروژه 20 کیلومتر شبکه گذاری می شود که تاکنون 11 کیلومتر شبکه گذاری شده است.

حسن زاده: بهره مندی 41 روستای ماکو از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی

آخرین پروژه ای که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، پروژه آبرسانی بورالان بود، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ماکو در گفت و گویی تشریح می کند: با اتمام پروژه های آبرسانی مجتمع 9 روستایی، بورالان و 16 روستایی ماکو 41 روستا با سه هزار و 588 خانوار و جمعیتی بالغ بر 15 هزار 511 نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

 علی حسن زاده می افزاید: در این پروژه ها هفت دهنه چشمه بهسازی می شود که تاکنون دو دهنه بهسازی و شش حلقه چاه حفر شده است.

به گفته وی در قالب این پروژه ها بیش از 114 کیلومتر لوله گذاری انجام می گیرد که تاکنون عملکرد شرکت تاکنون بیش از 72 کیلومتر است.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ماکو ادامه می دهد: همچنین بیش از 138 کیلومتر شبکه آب آشامیدنی اصلاح و نوسازی می شود. حسن زاده تصریح می کند: مجتمع 9 روستایی ماکو از 67.94 درصد، مجتمع بورالان از 66.4 درصد و مجتمع 16 روستایی ماکو از 54.16 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی اضافه می کند: در اجرای این پروژه ها 430 متر مکعبی ایستگاه پمپاژ میانی احداث می شود. مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ماکو اعتبار کل تخصیص یافته را هفت میلیارد و 120 میلیون تومان و اعتبار هزینه شده را چهار میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام می کند که از محل صندوق توسعه ملی سه میلیارد تومان تخصیص یافته و حدود 500 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

 به گفته این مقام مسئول، عملیات آبرسانی به سه روستای منطقه بورالان ماکو در طول هفته دولت سال گذشته و سه روستا در هفته دولت امسال از نعمت آب آشامیدنی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بهره‌مند شده اند که شش روستا دیگر نیز در منطقه بورالان ماکو تا پایان سال 95 افتتاح می شود.

مینایی: خبرنگاران به عنوان گوش و چشم جامعه هستند

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی هم در جمع خبرنگاران هدف از این بازدید را آشنایی خبرنگاران با خدمات رسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به روستانشینان عنوان می کند.

 وحید مینایی می افزاید: خبرنگاران با تلاش و همراهی با مسئولان و مدیران همیشه به عنوان گوش و چشم جامعه موثرترین راهکارها را ارائه داده اند.

وی تصریح می کند: خبرنگاران جایگاه مهم و اثر بخشی در اطلاع رسانی جامعه دارند که با تلاش همه جانبه و صادقانه و متعهدانه خود باعث اطلاع راسنی از عملکرد دستگاه های اجرایی می شوند.

مینایی اضافه می کند: توجه ويژه به رفع محروميت از روستاها و کمک به آباداني و طراوت روستاهاي استان از اهداف شرکت آب و فاضلاب روستایی است و بر آنيم که با تلاش هاي مضاعف شاخص هاي بهره مندي، پايداري، نگهداري، مطلوبيت را در امر خطير آب رساني به روستاها ارتقاء دهيم.

حسینی: تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی؛ گام بلند دولت در آبرسانی به روستاها

مدیر طرح برنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی هم در پایان بازدید خبرنگاران از منطقه بورالان ماکو، می گوید: تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی و ردیف ملی برای آبرسانی به روستاهای آذربایجان غربی، گام بلند دولت تدبیر و امید در حوزه آب شرب روستایی این استان است که روح تازه‌ای در پروژه‌های آبرسانی روستایی استان دمیده است.

سعید حسینی می افزاید: در سال 94 در قانون بودجه بند 5 و تبصره 5 از صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار وام بلاعوض در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گرفت که سهم آذربایجان غربی 46 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو اعتبار تخصیص یافته را در چهار قسط پرداخت کرد، ادامه می دهد: دو قسط اول در سال 94 پرداخت شد و دو قسط دوم در سال 95 پرداخت می شود.

مدیر طرح برنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی اضافه می کند: از 16 میلیارد و 380 میلیون تومان اعتبار پرداخت شده در سال 94 مبلغ 10 میلیارد تومان آن هزینه شده و مابقی آن به سال 95 انتقال یافت.

حسینی در پایان سخنان خود با اشاره به بودجه مصوب آذربایجان غربی از محل اعتبارات استانی برای آب و فاضلاب روستایی نیز اظهار می دارد: در سال 95 مبلغ 41 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه مصوب شد که با توجه به وضعیت بد مالی دولت و فشار تحریم‌ها تنها یک میلیارد و 600 میلیون تومان آن در شش ماهه نخست سال 95 اختصاص یافت و به سبب همین بودجه‌ای که از محل صندوق توسعه ملی برای آب و فاضلاب روستایی مصوب داده شده و تخصیص داده می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخن آخر

در هر صورت مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی تمام تلاش خود را جهت برگزاری هر چه بهتر این تور خبری انجام دادند که این تلاش قابل تحسین بود و مطمئنا خاطره خوب این سفر دو روزه و فرصت تعامل خبرنگاران با مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هیچ گاه از یاد آنها نخواهد رفت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا