اخبار
کد خبر : 3089 ۱۳۹۵/۰۶/۲۷   

استاندار اسبق آذربایجان غربی: روحانی در عمل همراه با اصلاح‌طلبان است

احسان اسقایی/ دولت بر آمده از رای مردم و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در سال پایانی خود قرار دارد. حسن روحانی در عرصه بین‌المللی توانسته با غربی‌ها به توافق تاریخی دست یابد و در عرصه اقتصاد نیز به رغم وجود مشکلات متعدد از جمله رکود فزاینده، دولت توانسته است برای اولین بار بعد از حدود سه دهه تورم را تک رقمی کند. چنین دستاورد‌هایی می‌تواند هر دولتی را حتی اگر بدنه اجتماعی عاریتی داشته باشد به نوعی با بدنه اجتماعی مخصوص به خود مواجه کند. واقعیت این است که دولت روحانی به بسیاری از وعده‌های خود درحوزه سیاسی جامه عمل پوشانده است. از این طریق اصلاح‌طلبان از عملکرد وی رضایت دارند و اعلام کرده اند از وی در سال آتی حمایت خواهند کرد. به بهانه بررسی وضعیت اجتماعی دولت بر آمده از رای اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ با سیدمحمود میرلوحی به گفت‌وگو پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا این دولت می‌تواند با روش اعتدالی خود جریان سومی را به مجموعه سیاسی کشور اضافه کند؟

در بررسی این موضوع باید واقعیت‌های جامعه از حیث سیاسی و اجتماعی مورد کنکاش قرار بگیرد. شخصیت‌هایی که دولت را تشکیل می‌دهند، باید بتوانند بدنه اجتماعی مخصوص به خود ایجاد کنند. این نظریه از دولت احمدی‌نژاد به وجود آمده است، البته نگاه به دولت‌های سازندگی و اصلاحات از حیث بدنه اجتماعی نگاه غلطی بود. تیم کاری آیت‌ا...‌هاشمی تصمیم گرفتند بر اساس شرایطی که در مجلس پنجم به وجود آمده بود به صورت مستقل عمل کنند. این در حالی بود که قبلا اطرافیان آیت‌ا...‌هاشمی با جامعه روحانیت ائتلاف می‌کردند ولی چون جامعه روحانیت زیر بار نرفت که اصلاح‌طلبان آن روز را در لیست انتخاباتی به توصیه آیت‌ا...‌هاشمی در لیست مجلس پنجم قرار دهند آنگاه اطرافیان آیت‌ا...‌هاشمی تصمیم به تاسیس حزب کارگزاران گرفتند. اما هواداران آقای احمدی نژاد با تصور این که دو رئیس‌جمهور قبلی مجموعه‌های حزبی داشتند تصمیم گرفتند جریان رایحه خدمت را راه اندازی کنند که این جریان در بدو راه اندازی شکست خورد. این انتظار که هر رئیس‌جمهوری بتواند سازمان رای و بدنه اجتماعی برای خود به وجود آورد نگاه درستی نیست و باید پذیرفت که تنها دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا زمین بازی سیاست را در ایران مشخص می‌کنند.

 پایگاه رای آقای روحانی در سال ۹۶ چگونه خواهد بود؟

پایگاه رای آقای روحانی در سال ۹۲ برگرفته از ائتلاف اعتدالیون و اصلاح‌طلبان بود که در گام دوم این پایگاه در انتخابات مجلس محکم‌تر شد و به نظر می‌رسد در سال آینده نیز این پایگاه آقای روحانی به صورت محکم‌تری از وی حمایت خواهند کرد و دامنه این ائتلاف بیشتر خواهد شد، زیرا اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده اند که ادامه روند فعلی به نفع منافع ملی است و فضای موجود در اعتنا به حقوق مردم و حقوق شهروندی در حال بهبود است. همچنین به نظر می‌رسد جریان اصولگرای عاقل و ریشه‌دار از جمله فعالیت‌های لاریجانی، ولایتی و ناطق که قبلا هم همکاری با اصلاح‌طلبان انجام داده است در این مسیر با روحانی هستند.

 اصولگریان در انتخابات آتی چه استراتژی‌هایی را در نظر دارند؟

اصولگریان با در نظر گرفتن شرایط که برای آنها در انتخابات گذشته به وجود آمد، این احتمال وجود دارد که بخش عمده‌ای از آنها از آقای روحانی حمایت خواهند کرد و رای آقای روحانی احتمالا در سال ۹۶ رویش خواهد داشت.

آقای روحانی قطع نظر از پایگاه سیاسی- اجتماعی اصلاح‌طلبان، می‌توانند مجددا رئیس‌جمهور شوند؟

رقبای اصلاح‌طلبان با اعلام چنین تحلیلی‌هایی سعی دارند نوعی فاصله بین دولت و اصلاح‌طلبان به وجود آورند اما به نظر می‌رسد مواضع آقای روحانی بعد از پیروزی حرکت در مسیر اصلاح‌طلبان بوده است. اهداف دولت و اصلاح‌طلبان همدلی در مسائل کلان است و نباید توقع داشت که آقای روحانی مانند رئیس دولت اصلاحات عمل کنند. نباید فریب مسائل این چنینی را خورد. نه اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که آقای روحانی پایگاهی جز اصلاح‌طلبان ندارد و نه آقای روحانی در صدد است مسیر متفاوتی از روش‌های اصلاح‌طلبان از خود نشان دهد. آقای روحانی بیشتر از سال ۹۲ به اصلاح‌طلبان نزدیک هستند و اصلاح‌طلبان هم به دلیل نگاه به منافع ملی به دنبال متمایز نشان دادن نگاه خود از دولت نیستند. لذا پایگاهی که روحانی در ۹۲ داشت، نباید از سوی دولت مورد غفلت قرار گیرد. باید با نگاه به موفقیت‌های دولت، از آقای روحانی حمایت کرد. آقای روحانی در عمل همراه با اصلاح‌طلبان است.

رئیس‌جمهور در کدام سیاست خود با اصلاح‌طلبان همراه بوده است؟

در مساله کنسرت‌ها دیدیم که مواضع رئیس‌جمهور به مواضع اصلاح‌طلبان نزدیک شده است. شخص رئیس‌جمهور در امور فرهنگی پیشروتر از وزرا در حرکت هستند و نباید این موارد را نادیده گرفت که رئیس‌جمهور بیش از انتظار در این مورد پا به میدان گذاشتند.

ولی لغو کنسرت‌ها به کرمانشاه رسیده است و خطبای جمعه تهران و مشهد انتقاداتی به این موضوع وارد کردند.

رئیس‌جمهور شخصا در مساله کنسرت‌ها به وزیر ارشاد تذکراتی داد و اظهارات حمایتی از اجرای این مراسم داشت؛ این موارد نشان می‌دهد در شرایط فعلی باید از آقای روحانی حمایت کرد. همین که آقای روحانی ثبات رای داشته، نشان از اهمیت حمایت از دولت دارد.

تا چه اندازه ممکن است آقای روحانی در دوران دوم ریاست جمهوری خود به سمت اصولگرایان گرایش پیدا کند؟

‌هاشمی، روحانی نیست و روحانی هم‌هاشمی نیست. اگر دولت اول سازندگی را با دولت آقای روحانی مقایسه کنیم تفاوت‌های زیادی خواهیم دید. در مجلس چهارم جریان اصلاح‌طلبی به حاشیه رفت ولی موافقت آقای‌هاشمی با تشکیل حزب کارگزاران، فضای جدیدی در کابینه به وجود آورد. در اواخر دولت دوم سازندگی، جریان موسوم به انصار حزب‌ا... در مقابل آیت‌ا...‌هاشمی ایستاد لذا نمی‌توان قیاسی بین آقای روحانی و آقای ‌هاشمی داشت. آقای روحانی به عنوان یک کارشناس تشخیص دادند که با اصلاح‌طلبان همکاری کنند و من به عنوان یک فرد اصلاح‌طلب توصیه می‌کنم آقای روحانی هر چه بیشتر از اصولگرایان یار گیری کند، چرا که به نفع منافع ملی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا