اخبار
کد خبر : 3069 ۱۳۹۵/۰۶/۲۴   

موسیقی عاشیقی بخشی از هویت آذربایجان است

هنرمندان پیشکسوت مکتب عاشیقی اورمیه از طرف استاندار آذربایجان غربی مورد تجلیل قرار گرفتند.

 به گزارش نای قلم، همزمان با مراسم اختتامیه « دومین جشنواره موسیقی عاشیقی استانی موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه»، سه نفر از هنرمندان پیشکسوت موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه به واسطه بیش از نیم قرن فعالیت هنری از طرف استاندار آذربایجان غربی مورد تجلیل قرار گرفتند .

عاشیق ها محمد حسین دهقان، یوسف اوهانس و اسمعلی لطفی از هنرمندان پیشکسوت این عرصه از موسیقی عاشیقی هستند که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان غربی، رئیس حوزه هنری استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از سال ها تلاش و فعلایت این هنرمندان در عرصه موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه با اهدا لوح سپاس و هدیه نقدی ( نیم سکه بهار آزادی برای هر نفر) از طرف استانداری آذربایجان غربی تجلیل شدند .

عاشیق یوسف اوهانس متولد سال 1306 شمسی عاشیق محمد حسین دهقان متولد 1313 شمسی و عاشیق اسمعلی لطفی متولد 1316 از پیشکسوتان و عاشیق های نسل قدیم در مکتب عاشیقی اورمیه هستند که با عمری فعالیت هنری در این عرصه و بیش از نیم قرن تلاش و کوشش با تربیت نسل آیند ه بری این هنرشریف نقشی بسزا و بزرگی را بر عهده داشتند.

عاشیق دوللو مصطفی فرزند رسول ( وفات 1245 قمری )، عاشیق امراه، عاشیق جواد، عاشیق فرهاد سلیمی، عاشیق عزیز مراد خان، عاشیق درویش وهاب زاده و عاشیق اصلان طالبی از بزرگان این مکتب هستند که سال ها است رخ در نقاب خاک کشیدند. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی در آئین اختتامیه دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه هنرمندان عاشیق را در طول تاریخ به عنوان افراد و مدافعان اهل بیت (ع)، اخلاق دینی و مردانگی معرفی کردند .

علیرضا رادفر افزود: اگر ما از فرهنگ اصیل، ارزشی، هنرهای فاخر و داشته های عظیم فرهنگی خود غافل شویم مسلما نتیجه ای جز نابودی این فرهنگ و جایگزینی آن با فرهنگ غیرایرانی و غربی که امروز در بسیاری از موضوعات گریبان گیر توده جامعه ایرانی شده است نخواهد داشت .

وی افزود: من از هنرمندان عاشیق، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و به خصوص حوزه هنری انقلاب اسلامی استان به خاطر حفظ این فرهنگ و موسیقی زیبا و دلنشین تشکر و قدردانی می کنم .

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه، هنر موسیقی را هنری فاخر و ارزشمند و جزو هفت هنر برتر بشریت عنوان کرد و افزود: موسیقی اگر هدایت و مدیریت صحیح شود غذای روح بشر است و اگر درست هدایت نشود نتیجه ای جز تخریب این روح مقدس نخواهد داشت .

حجت الاسلام محمدباقر کریمی در پایان سخنان خود موسیقی عاشیقی را هنری در پی کشف و رسیدن به حقیقت هستی برشمرد و از داریوش علیزاده به عنوان پدر معنوی عاشیق های آذربایجان غربی و فعالیت ها و تلاش های ایشان در حفظ و توسعه این موسیقی فاخر قدردانی کرد .

مسئول موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه به عنوان میراث ملی کشور، اجرای دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی در آذربایجان غربی را محک و آزمایشی بزرگ برای مشخص شدن توانایی های هنری عاشیق های استان و ظرفیت های موسیقی عاشیقی عنوان کرد.

داریوش علیزاده اظهار داشت: موسیقی عاشیقی بخش مهمی از هویت فرهنگی و شناسنامه مردم در دیار آذربایجان است و باید در حفظ و صیانت از آن کوشش فراوان کرد و از فراموش شدن آن و ازسپردن این گوهر گرانبهای فرهنگی و هنری به دست تاریخ اجتناب کرد .

وی افزود: امروز موسیقی عاشیقی در ایران با مشکلاتی مواجه است که تدبیر و اجرای برنامه های هنری و کشف و پرورش استعدادها در این زمینه توسط دستگاه های فرهنگی در کشور، آگاهی و اهمیت دادن به موسیقی عاشیقی توسط توده مردم و از همه مهمتر خود هنرمندان عاشیق نقش عمده ای را در روند توسعه این میراث تاریخی فرهنگی دارند که باید به آنها توجه شود .

 مسئول موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی با برشمردن بخشی از فعالیت های موسیقیایی حوزه هنری اذربایجان غربی از جمله تولید مجموعه های موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه برای نخستین بار در کشور، ساماندهی هنرمندان عاشیق و افتتاح کانون عاشیق های آذربایجان غربی، اجرای هفتگی کنسرت موسیقی عاشیقی در حوزه هنری استان برای اولین بار در تاریخ این نوع از موسیقی و معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان در این رشته بر حمایت حوزه هنری از موسیقی های اصیل و فاخر که در خدمت اسلام و دین و اخلاق و خانواده هستند تاکید کرد .

گفتنی است پس از برگزاری سه مرحله مسابقه بین 40 عاشیق از شهرستان های مختلف استان، رضا پوینده از نقده، علی علیزاده از ارومیه و علی قلیزاده از میاندوآب به ترتیب به رتبه های اول تا سوم رسیدند. در این رقابت ها در مرحله نخست 27 نفر از بین 40 عاشیق، در مرحله دوم 10 نفر از بین 27 عاشیق و در مرحله سوم نیز سه نفر اول انتخاب شدند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا