اخبار
کد خبر : 306 ۱۳۹۴/۰۵/۰۷   

یک هزار و 472 اثر در آذربایجان غربی به ثبت ملی رسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: یک هزار و 472 اثر اعم از بناها، مجموعه ها تپه ها و پل های تاریخی در آذربایجان غربی به ثبت ملی رسیده است.

جلیل جباری در گفت و گوی اختصاصی اظهار کرد: میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی سال 93 در مقایسه با سال 92 در حوزه مرمت و حفاظت بناها 90 درصد افزایش یافته است .

وی از افزایش 90 درصدی اعتبارات میراث فرهنگی در حوزه مرمت و حفاظت بناها خبر داد .

جباری با اشاره به تعداد قراردادهای منعقده و کارگاههای حفاظت و مرمت بناها و  مطالعات ، ساماندهی نسخ خطی و اشیاء منقول فرهنگی و تعیین حرایم تصریح کرد : در سال 92 تعداد پروژه ها و کارگاههای فعال 18 مورد بوده که در سال 93 به 30 مورد رسیده و بمیزان 70 درصد افزایش داشته است .

وی اضافه کرد: تاکنون اعتبارات اختصاص یافته کفاف هزینه های مرمت و حفاظت آثار را نکرده و درشان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان نبوده است به طوری که در حال حاضر تعداد 40 اثر نیازمند مرمت های اضطراری است که آسیب شناسی و مطالعات آنها آغاز شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مهم ترین پروژه ها و کارگاه های مرمت و حفاظت استان را که از محل اعتبارات سال 93 فعال هستند را 28 مورد اعلام و اضافه کرد : مبلغ 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای فعال سازی و آغاز عملیات این پروژه ها هزینه شده که درصد زیادی از اقدامات حفاظتی این پروژه ها رو به اتمام است .

جباری شرایط عمومی بناهای تاریخی استان را به سه دسته تقسیم کرده و ادامه داد : دسته اول آن دسته از بناهایی هستند که در معرض خطر نابودی هستند،  دسته دوم شامل بناهایی است که نیاز به مرمت اضطراری داشته و بیم آن میرود در صورت عدم مرمت به موقع در معرض خطر قرار گیرند و در نهایت دسته سوم بناها یا مجموعه هایی هستند که نیاز به عملیات مستمر دارند که مجموعه های جهانی تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران از آن جمله هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در انتهای مصاحبه همت جمعی و حمایت مسئولین و مردم را در زمینه صیانت از آثار و ابنیه ی تاریخی استان ضروری دانست .

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا