اخبار
کد خبر : 3055 ۱۳۹۵/۰۶/۲۲   

ساخت نماد دریاچه ارومیه در محوطه حیاط سنتی جشنواره انگور

 مسئول زیرساخت های سنتی چهارمین جشنواره انگور از ساخت نماد دریاچه ارومیه در محوطه حیاط سنتی جشنواره انگور خبر داد.

به گزارش نای قلم، بهروز فریورنیا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در وسط محوطه، نمایی از دریاچه ارومیه با هدف حمایت و احیای آن به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: محوطه سنتی جشنواره انگور در مساحت چهار هزار متر مربع طراحی شده است، که ساخت اجاق ها و آلاچیق های گلی با درهای چوبی، تله هایی از هیزم ها و همچنین نمادهایی از شهرستان ارومیه در این محوطه خود می تواند زمینه جذب گردشگران زیادی را به این جشنواره فراهم سازد.

فریورنیا خاطرنشان کرد: در این محوطه سنتی مراحل تولید شیره انگور، کشمش و سایر فرآورده های حاصل از انگور به صورت سنتی به نمایش گذاشته می‌شود و همچنین در حاشیه مراسم تهیه غذاهای سنتی شهرستان ارومیه، طرز تهیه عرق بادرنجو و آیین رب پزان نیز برای علاقه مندان طراحی شده است.

فریورنیا افزود: امسال نیز همانند سالیان گذشته، علاوه بر عرق‌گیری بیدمشک به صورت سنتی، رب گوجه‌فرنگی و دوشاب ترکیه نیز که کمی با دوشاب این منطقه تفاوت دارد در چی‌چست به عمل آمده و در تهیه آنها به جای نفت یا گازوئیل، تنها از هیزم، آتش درست می‌شود.

 این مسئول، با بیان اینکه چهارمین جشنواره انگور از (23 شهریور) به مدت یک هفته در دهکده ساحلی چی چست برگزار می شود، عنوان کرد: آیین های سنتی زندگی عشایری مردم این منطقه نیز در قسمتی از محوطه سنتی جشنواره به نمایش گذاشته می شود زیرا آذربایجان غربی با داشتن 15 هزار و 599 خانوار و جمعیتی بالغ بر 103 هزار و 902 نفر در قالب 12 ایل جزء سومین استان عشایری کشور محسوب می شود.

فریورنیا گفت: امسال هشت تن از شهرداران و استانداران کشورهای همسایه در محل چهارمین جشنواره انگور حضور می‌یابند.

تهیه کننده فیلم"ارومیه شهر بین‌الملل" هم گفت: مستند «ارومیه؛ شهر بین‌الملل» به مدت 25 دقیقه در آیین افتتاح چهارمین جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست به اکران در می‌آید.

امید شکریازی اظهار کرد: کار تدوین مستند «ارومیه شهر بین‌الملل» بعد از سه ماه فیلمبرداری به پایان رسید.

وی با اشاره به اهداف مستند ارومیه شهر بین‌الملل، بیان کرد: هدف از این مستند، نگاهی نو به فرهنگ، جاذبه‌ها و زیبایی‌های شهر و به تصویر کشیدن اتحاد و تعامل اقوام و مذاهب مختلف در ارومیه با خروجی 4k از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مستند است.

شکریازی، با اشاره به توجه به اتحاد اقوام در ساخت این مستند گفت: در مستند «ارومیه؛ شهر بین‌الملل» سعی کردیم که نقش فرهنگ پررنگ باشد و این نیز یکی از وجه تمایزهای این مستند با نمونه‌های قبلی است و تلاش کردیم تا زبان و لباس‌های سنتی و جذابیت‌های آن‌ها به خوبی نشان داده شود.

وی با اعلام این که «مستند ارومیه؛ شهر بین‌الملل» به ۵زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود، اظهار کرد: این مستند برای پخش در رسانه ملی، شبکه های مجازی و حتی شبکه های بین‌المللی در حال آماده شدن است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، عربی و ترکی استانبولی ترجمه شده و در صورت استقبال به چند زبان دیگر هم ترجمه می‌شود.

این تهیه کننده افزود: مستند ارومیه شهر بین‌الملل، با جدیدترین تکنولوژی دنیا به مدت 20 تا 25 دقیقه و با تلاش‌های شبانه روزی ساخته شده است.

چهارمین جشنواره انگور از روز 23 شهریورماه به مدت 8روز در دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا