Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 3051 ۱۳۹۵/۰۶/۲۱   

جشنواره انگور با هدف حمایت از باغداران و دریاچه ارومیه برگزار می شود

سالانه افزون بر240 هزار تن انگور از 50 رقم انگور از جمله حسینی، کشمشی، سفید بی دانه، کشمشی قرمز بی دانه، ریش بابا، کشمشی، خلیلی و یاقوتی در آذربایجان غربی به خصوص ارومیه برداشت می شود که این ویژگی این منطقه به ویژه ارومیه را به نام شهر انگور در سراسر کشور و حتی منطقه معرفی کرده ویژگی که چند سالی است منجر به برگزاری جشنواره ملی انگور می شود.

به گزارش  روابط عمومی شهرداری ارومیه، جشن و یا جشنواره انگور یکی از مراسم بسیار جالب در آذربایجان مخصوصا در منطقه ارومیه است که معمولاً در اواخر شهریورماه که انگورها کاملاً می رسند برگزار می شود و آئین ها، سنت ها و رسم و رسوم مخصوص خودش را دارد، قدمت این جشن به چند هزار سال قبل برمی گردد، جشن با شکوهی که توام با آوازهای آذربایجانی و قوشماجاهای محلی وبایاتی ها  است و این بار همزمان با برداشت انگور یکی از محصولات مهم و استراتژیک آذربایجان غربی، چهارمین  جشنواره انگور به همت شهرداری ارومیه با هدف نشان دادن نقش انگور دراقتصاد،کشاورزی،گردشگری،صنعت و کارآفرینی، ارائه طرح های توجیهی فنی و اقتصادی کشت صنعتی انگور، جذب سرمایه گذاران  داخلی و خارجی  در جهت توسعه صنعت انگور و جذب گردشگر، حفظ و نشان دادن آداب و رسوم منطقه به گردشگران داخلی و خارجی و شناساندن انواع  گونه های انگور در دهکده ساحلی چی چست ارومیه به مدت هشت  روز از 23 لغایت 30 شهریور ماه برگزار می شود.

جشنواره انگور، فرصتی برای بیان مشکلات باغداران

شهردار ارومیه با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست،اظهار کرد: این جشنواره فرصتی برای بیان مشکلات باغدارانی است که سالها در سایه حضور دلال ها نتوانسته اند به بیان دردهای خود بپردازند و چه بسیار افرادی که در غفلت مسئولان باغات خود را فروخته و به شغل های کاذب روی آورده اند.
«محمد حضرت پور» افزود: در سالی قرار داریم که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصادمقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است و از این رو ملزم به حرکت در راستای سیاستها و اهداف اقتصاد مقاومتی هستیم و نمود آن را در چهارمین جشنواره انگور خواهیم دید.
وی گفت: توسعه کشاورزی و ایجاد فرصتی برای معرفی تولیدات و همچنین صادرات آن یکی از اساسی ترین راهکارها برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و خواهیم کوشید که با معرفی انگور این محصول پربرکت به تاجران و سرمایه گذاران زمینه صادرات هرچه بیشتر و همچنین سرمایه گذاری در راستای صنایع تبدیلی را فراهم سازیم.

بازاریابی انگور در سطح ملی و فراملی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره انگور، بیان کرد: جشنواره انگور فرصت مناسبی  در امر شناساندن ارقام انگور و بازاریابی این محصول به صورت ملی و فراملی است .
عبدالله فتح اله زاده ابراز کرد: جشنواره انگور باید به عنوان برند ملی آذربایجان غربی شناخته شود، چرا که علاوه بر بازاریابی انگور در سطح ملی و فراملی فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی های گردشگری استان در زمینه های مختلف است.
وی در ادامه مساحت کل سطح باغات انگور آذربایجان غربی را 110 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان سطح زیر کشت،940.15 هکتار باغات انگور آبی و 5115 هکتار باغات دیم را شامل می شود.
فتح الله زاده  با بیان اینکه حدود 90 درصد باغات انگور دیم آذربایجان غربی در شهرستان سردشت و بیش از 65 درصد باغات انگور در شهر ستان ارومیه استقرار یافته است، گفت:  20 درصد باغات در شهرستان میاندوآب و 5 درصد در شهرستان نقده قرار دارد .
وی خاطر نشان کرد:  700 هزارهکتار از باغات انگور آبی استان بصورت مدرن و ایستاده  است که 90 درصد این میزان  در شهرستان ارومیه مستقر یافته است .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی   آذربایجان غربی بااشاره به عملکرد باغات استان از نظر تولید انگور، بیان کرد: عملکرد باغات ستنی استان حدود 12 تن  و باغات مدرن  بیش از 25 تن است  و این  در حالی است که سطح باغات انگور استان رکورد تولید بالای 50 تن در هکتار را تجربه کرده است .
وی آذربایجان غربی را از لحاظ تنوع ارقام انگور در سطح کشور بی نظیر دانست و گفت: بیش از 30 رقم انگور در سطح باغات استان شامل حدود 75 درصد رقم کشمشی سفید بی دانه و 20 درصد رقم کشمشی قرمز بی دانه و مابقی از ارقام  حسینی، قزل، ریش بابا، تبرزه سفید و قرمز و صاحبی کشت می شود.
فتح اله زاده با بیان اینکه هر سال حدود 15 درصد از محصولات تولیدی انگور استان به سایر کشور های همسایه چون روسیه صادر می شود، بیان کرد: 50 درصداز محصولات تولیدی استان از نوع درجه یک، 25 درصد از محصولات درجه دو و 25 درصد را محصولات  درجه سه است که این محصولات به صنایع  تبدیلی تحویل می شود.

وی با اعلام اینکه در سطح آذربایجان غربی 17 واحد تولید و بسته بندی کشمش  فعالیت می کند، گفت:  ظرفیت تولید این واحد ها 33000 تن است که این واحد ها قادر به جذب 131000 تن محصول انگور برای تبدیل هستند.

حمایت از دریاجه ارومیه در چهارمین جشنواره انگور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: همچنین 4 واحد تولید شیره انگور صنعتی  در استان فعال است که ظرفیت تولیدی آن 2600 تن است.

وی عملکرد بالا، کیفیت محصول تولیدی بالا، تولیدی محصولات بهداشتی، کاهش هزینه های تولید تا حد یک سوم، کاهش خسارت ناشی از سرمای بهار، و بارش های پاییزه، کاهش  میزان آفات و بیماری ها را از مزایای  باغات انگور  و مدرن استان  عنوان کرد .

فتح اله زاده بازرایابی نامناسب محصولات تولیدی انگور در امر صادرات  و نبود بازار مناسب برای فروش را از چالش های موجود در حوزه انگور  عنوان کرد و گفت :  ایجاد بازار های جدید برای فروش محصول انگور با توجه به  کیفیت  مناسب آن ، مشکلات حوزه انگور را رفع می کند .

وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، بیان کرد: تبدیل باغات انگور استان از حالت سنتی به مدرن  در احیای دریاچه ارومیه موثر است، چرا که با این روش خواهیم توانست عملکرد در واحد سطح بدون برداشت از منابع آبهای زیر زمینی  تا 3 برابر را افزایش دهیم .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: جشنواره انگور فرصتی است که با آموزش روش های آبیاری شامل آبیاری تحت فشار و نحوه کاشت و برداشت و آموزش نحوه مدرن کردن باغات انگور قدمی در جهت احیای دریاچه ارومیه و توسعه تولیدات انگور برداریم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا