اخبار
کد خبر : 304 ۱۳۹۴/۰۵/۰۶   

آئین‌نامه اجرایی استفاده از کود در باغات تدوین شد

استفاده بی‌رویه از کودهاي شیمیایی در کشاورزي منجر به آلوده شدن آب و مواد غذایی مصرفی مردم و در نهایت بروز عوارض خطرناکی در آن‌ها می‌شود. در صورتی که استفاده از کودهاي شیمیایی به صورت بی رویه باشد، وارد آب‌های زیرزمینی و در نهایت از طریق محصولات کشاورزي وارد غذاي انسان‌ها می‌شود.

میزان مصرف و نوع کودهاي شیمیایی در کشاورزي در صورتی که بیش از حد لازم باشد علاوه بر ضرر اقتصادي که به جامعه وارد می‌کند مواد غذایی مصرفی مصرف کنندگان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متأسفانه با توجه به اینکه هم نوع سموم شیمیایی و هم میزان آن در کشاورزي، آزمایشگاه‌ها و ... نیاز به نظارت بیشتري دارد در کشور شاهد کنترل ضعیف بر این مسئله هستیم كه خوشبختانه مسئول تغذیه باغات و کودهای شیمیایی وزارت جهاد کشاورزی از تدوين آئین نامه اجرایی استفاده از کود در باغات کشور خبر مي‌دهد.

احمد اصغرزاده كه پيش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت تغذیه باغات سیب درختی آذربایجان غربی در ارومیه سخن مي‌گفت، اظهار مي‌دارد: آیین نامه اجرایی چگونگی استفاده از کود در باغات برای کل کشور تدوین شده است که استان‌ها با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی منطقه خود می‌توانند مواردی به آن اضافه کنند تا بتوانیم یک آیین نامه جامعی منطبق بر رشد فیزیولوژیکی گیاه در مناطق مختلف کشور تهیه و تجویز کنیم.

وي مي‌افزايد: بهبود تغذیه باغات یکی از کم هزینه‌ترین و موثرترین روش‌ها در افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی است که در نظر داریم با انتخاب یک تا پنج هکتار از باغات استان به صورت پایلوت و الگو این طرح را در استان اجرا کنیم.

اصغرزاده تصریح مي‌كند: یکی از علل عمده پایین بودن میزان تولید در واحد سطح در باغ‌های سیب کشور و کاهش عمر مفید درختان سیب، نبود آبیاری مناسب و تغذیه بهینه باغات سیب است.

معاون مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه 30 درصد از سیب درختی مورد نیاز کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود، مي‌گويد: سالانه از سه میلیون و 500 هزار تن سیب تولیدی در کشور بیش از یک میلیون تن آن سهم این استان است.

محمود حسین‌نیا مي‌افزايد: برای افزایش سهم سیب درختی آذربایجان غربی در بازارهای جهانی باید علاوه بر استفاده از ارقام تجاری مرسوم شامل رد و گلدن ارقام متنوع تجاری دیگری نیز در باغات سیب جایگزین و استفاده شود.

وی بر ضرورت جایگزینی پایه‌های رویشی سیب پا کوتاه با پایه‌های بذری در باغات تاکید و اضافه مي‌كند: با توسعه این روش و تجهیز باغات به سامانه‌های نوین آبیاری و هرس مناسب می‌توان محصولات با کیفیت و با هزینه پایین تولید کرد که در تولید محصولات یکنواخت و به تبع آن افزایش صادرات این محصول تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

استان آذربایجان غربی که یک سوم سیب کشور را تولید می‌کند دارای 64 هزار و 204 هکتار باغ سیب است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا