اخبار
کد خبر : 3011 ۱۳۹۵/۰۶/۰۸   

جایگاه مجلس را خدشه دار نکنید...!

«درگیری قاضی پور با یک خبرنگار در راهروی مجلس»، «قاضی پور با مشت بر صورت خبرنگار روزنامه ایران کوبید»، «درگیری قاضی پور با یک خبرنگار» و ...اینها عناوین اخباری است که به سرعت تمام فضای مجازی را در اختیار گرفت و چه بسا برخی از رسانه ها اسیر فضای ملتهب و برخی جوسازی ها شدند.

به گزارش نای قلم، به دنبال این اتفاق نامیمون کمپین های "حمایت از قاضی پور" و "حمایت از خبرنگار ایران" تشکیل شد، رسانه های وابسته به جریان اصولگرایی خبرنگار ایران را بازداشتی فتنه معرفی و برخی از فرصت طلبان مباحث قومیتی را چاشنی این درگیری کردند اما آنچه در این بین مورد غفلت واقع شد خدشه دار شدن جایگاه عظیم و ارزشمند مجلس و خبرنگاری بود.

مجلس بزرگ ترین جلوه مردم سالاری است تا جایی که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) فرمودند: «مجلس عصاره فضایل ملت و در رأس تمامی قوای مملکت می باشد.»
وقتی وظیفه مجلس فقط در قانونگذاری و نظارت بر آن خلاصه نمی شود، بلکه سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را در نهاد مجلس می توان جستجو کرد و با تقنین و نظارت بر آن ضمن حفظ حقوق ملت با تدوین قوانین و ترجمان خواست های مردم و ملت اختیارات دولت مردان را کنترل کند، می توان به جایگاه این نهاد پی برد.

قانون اساسی به عنوان میثاق ملی نیز از میان چهارده فصل و ۱۷۷ اصل قانون اساسی در چندین فصل (فصول پنجم، ششم و هفتم) به حاکمیت ملت، اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی پرداخته است:
ـ وضع قانون در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی (اصل۷۱)
ـ شرح و تفسیر قوانین عادی (اصل۷۳)
ـ تصویب لوایح قانونی دولت (اصل ۷۵)
ـ تحقیق و تفحص در تمام امور کشور (اصل۷۶)
ـ تصویب عهدنامه، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی (اصل۷۷)
ـ تصویب اصلاحات جزئی در تغییر خطوط مرزی (اصل۷۸)
ـ تصویب برقراری محدودیت‌های ضروری در حالت جنگ و شرایط اضطراری(اصل۷۹)
ـ تصویب گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت (اصل۸۰)
ـ تصویب استخدام کارشناسان خارجی در موارد ضرورت از طرف دولت (اصل۸۲)
ـ تصویب انتقال بناها و اموال بناها (نفایس ملی) (اصل۸۳)
ـ حق اظهار در همه مسائل داخلی و خارجی (اصل۸۴)
ـ رای اعتماد برای وزیران و نیز حق سوال و استیضاح آنها (اصل۸۷ و۸۹)
ـ رسیدگی به شکایات از طرز کار مجلس، قوه مجریه یا قضائیه (اصل۹۰)
که موارد سیزده‌ گانه فوق تاکیدی است موکد بر جایگاه رفیع مجلس و تاثیر نمایندگان بر امور جاری این کشور که اگر قرار بر این باشد که هر نماینده با مجموعه‌ای از ناهنجاری‌های رفتاری و گفتاری به قسمت هایی از این شان و جایگاه خدشه وارد آورد آن گاه باید این سوال مطرح شود که از این مجلس که صراحتا آن را در راس همه امور 
می خوانیمش دیگر چه باقی می‌ماند.

یک عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده است حرکت آقای قاضی پور نوعی رفتار خارج از شئون نمایندگی است.

به گفته محمدجواد جمالی، اگر کسی شکایت کند این موضوع در هیات نظارت قابل طرح خواهد بود و تذکرات لازم داده خواهد شد چون رفتار صورت گرفته صحیح نبوده است البته اگر شکایتی صورت نگیرد و به ما گزارشی ارائه شود و یا خودمان از این موضوع آگاه شویم نیز می توانیم در هیات بررسی کنیم ولی اگر شکایت صورت گیرد دستمان برای بررسی بازتر است.

هتک حرمت به خبرنگاران به عنوان راویان "فردایی بهتر" تاسف برانگیز است و قابل تامل. خبرنگاری نوعی رسالت و خبرنگار کسی است که خود را نماینده آحاد جامعه می داند، مشکلات را با تمام وجود لمس می کند، تمام توانش را به کار می گیرد تا آن را منعکس، پیگیری و بارقه امید و لبخندی را در چشمان و لبان مردم ایجاد کند، کسی که حتی شاید آنقدر در این بحر نامتناهی غرق شده که خود را از یاد برده باشد.

وقتی مقام معظم رهبری در تاریخ هشت شهریور 86 در سخنانی فرمودند مردم حق دارند بعد از گذشت زمان معقولی از مسئولان هر یک از بخش ها سوال کنند که نتیجه کار شما چیست؟ باید خودتان را برای پاسخگویی آماده کنید، باید کار را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید محصول و نتیجه آن را به مردم نشان دهید و دلیل نقایص آن را بازگویید، نشان دهنده اهمیت نگه داشتن حرمت و جایگاه خبرنگاران و استقبال از انتقادهای سازنده این قشر تاثیرگذار است.

انتظار داریم مسئولان و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون مبالغه، با سعه صدر و صداقت پاسخگوی اصحاب رسانه که همان مطالبات و خواسته های مردم است، باشند. تعهدی که مسئولان نسبت به شهروندان در راستای پاسخگویی دارند گامی به سوی اخلاق مداری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا