اخبار
کد خبر : 3010 ۱۳۹۵/۰۶/۰۸   

دومین جشنواره موسیقی عاشیقی امروز در ارومیه آغاز شد

موسیقی عاشیقی که امروزه با ظهور انواع جدیدتر موسیقی به سمت انزوا رفته، از جمله موسیقی های کهن است که فعالان آن باید آن را به درجه اعتبار گذشته خود بازگردانند که مهمترین عامل در این مسیر، استفاده از تجربه های گذشتگان و نگاه مبتنی بر نوآوری است.

به گزارش نای قلم، موسیقی عاشیقی از جمله موسیقی هایی است که تاریخ شکل گیری آن اگر چه به صورت کامل در دست نیست، ولی قدمت بالایی دارد و از بسیاری از موسیقی های امروزی قدیمی تر است.

بنا به گفته برخی از صاحب نظران، قدمت موسیقی عاشیقی مساوی با ظهور اسلام است به طوری که آنها معتقد هستند دده قورقوت به عنوان پیشتاز موسیقی عاشیقی از مبلغان دین مبین اسلام در بین ترک ها بوده است.

با وجود اینکه در طول سالیان متمادی موسیقی عاشیقی نقل محافل مختلف در سرزمین آذری ها و ترک ها بوده است، در سال های اخیر به دلیل گرایش مردم به موسیقی های امروزی تر، این نوع موسیقی از رونق افتاده و بیشتر در محافل عاشیق ها و برخی قهوه خانه ها عرضه می شود.

در این بین موسیقی عاشیقی در ارومیه اصیل ترین و بومی ترین هنر مردمان این دیار است که از صدها سال گذشته در این شهر جریان داشته و تا به امروز سینه به سینه توسط عاشیقها به نسل کنونی منتقل می شود.

مکتب عاشقی ارومیه محل رشد عرفان و حماسه است و در آن موسیقی انسان را به تفکر و تعقل وادار می کند تا به کمال برسد، در این شهر باستانی حوادث ناگوار تاریخی و مرزی بودن در کنار زیستن اقوام و ادیان مختلف در آن شالوده موسیقی را تشکیل داده است که مردمان آن عواطف و احساسات خود را بدین گونه ابراز داشته اند و حقا از عهده این کار خوب بر آمدند.

موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه توانایی آن را دارد که در حوزه بین الملل نیز جایگاه ویژه ای را برای معرفی دارالنشاط اورمیه به دست آورد و بر جاذبه های آن در حوزه های فرهنگی و گردشگری بیفزاید .

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری استان آذربایجان غربی گفت: دومین جشنواره موسیقی عاشیقی (مکتب اورمیه) طی سه مرحله در روزهای هشتم، پانزدهم و بیست و یکم شهریور ماه سال جاری با همکاری حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور اعضای کانون عاشیق های آذربایجان غربی در سالن شیخ صفی الدین اورموی شهرستان اورمیه برگزار می شود.

داریوش علیزاده اظهار کرد: دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی که امروز با حضور 40 نفر هنرمند عاشیق از شهرستان های اورمیه، خوی، سلماس، نقده و میاندوآب در حال اجراست و هنرمندان حاضر در جشنواره بعد از کسب امتیاز لازم به مرحله نهایی راه پیدا می کنند.

به گفته وی مکتب عاشیقی اورمیه بیش از 50 مقام موسیقی دارد و عاشیق ها به صورت اتفاقی در هر مرحله یکی از مقام ها را انتخاب کرده و آنرا در حضور داوران و مردم حاضر در سالن اجرا می کنند .

علیزاده ادامه داد: نوازنده گی مناسب، آواز، تناسب مفهوم شعر با مقام اجرا شده و نحوه بیان هنرمند عاشیق از معیارهای اصلی کسب امتیاز برای صعود هنرمندان عاشیق به مرحله نهایی است که توسط داوران لحاض شده و مد نظر قرار می گیرد.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی هدف از برگزاری این جشنواره را رشد و توسعه موسیقی اصیل عاشیقی در استان و معرفی این سبک از موسیقی را برای جهانیان اعلام کرد و افزود: اگر اعتبار لازم تامین شود حوزه هنری آذربایجان غربی این توانایی را دارد که جشنواره موسیقی عاشیقی را به صورت بین المللی در شهرستان اورمیه اجرا کند.

نخستین مرحله جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مکتب اورمیه طی سال 1392 شمسی به همت واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در یک مرحله برگزار شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا