اخبار
کد خبر : 300 ۱۳۹۴/۰۵/۰۶   

بسیاری از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود کار می‌کنند

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود کار می‌کنند از این رو هزینه تولید برای آن‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش ناي قلم، آرمان خالقي در گفت‌وگويي اظهار كرد: در صورت افزایش تقاضای بازار، قادر به تولیدات بیشتری خواهند بود که همین امر سبب می‌شود قیمت تمام شده کالاها و خدمات کاهش یابد، البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این دسته از واحدهای تولیدی قرار گیرد تا مواد اولیه مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنند و تولیدات خود را نیز افزایش دهند.

وي افزود: بحث قیمت و کیفیت دو مقوله مهم در تولید محصولات صنعتی است با ایجاد فضای رقابتی در تولید کالا، تولید کننده بیشتر به دنبال جلب رضایت مشتری خواهد بود.

خالقی اضافه كرد: چنانچه شاخص‌های مربوط به کیفیت اجرا شود به طور قطع کیفیت محصولات صنعتی افزایش خواهد یافت اما این پرسش مطرح است که تا چه اندازه به بحث کیفیت در کشور توجه می‌شود؟ با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم بود و امکان ورود کالاهای خارجی وجود نداشت در نتیجه بازار در وضعیتی بود که امکان تهیه برخی کالاها با کیفیت بالا نیز وجود نداشت، از این رو شاهد وجود محصولاتی با قیمت و کیفیت پایین در بازار بودیم.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود داشت، تولیدکنندگان دغدغه ارتقای کیفیت محصولات خود را نداشتند و بیشتر به فکر تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بودند، در چنین شرایط محدود کننده ای مصرف کننده ناگزیر به استفاده از محصولات بی کیفیت بوده است.

خالقی با اشاره به اهمیت وجود فضای رقابتی تولید در جلب رضایت مشتری اظهار داشت: این رضایت با توجه به دو مقوله کیفیت و قیمت حاصل می‌شود. یعنی هراندازه کالا یا محصول از قیمت و کیفیت مناسب‌تری برخوردار باشد، مشتری تمایل بیشتری به خرید خواهد داشت و کالا با قیمت و کیفیت مناسب مطلوب مشتری است.

وی در همین زمینه گفت: یک تولید کننده زمانی می‌تواند قیمت کالای خود را کاهش دهد و در مقابل نسبت به افزایش کیفیت خود اقدام کند که قیمت را ثابت نگه داشته اما همزمان کیفیت را افزایش دهد. تحقق این امر زمانی امکان پذیر خواهد بود که از هر نظر این امکان برای او وجود داشته باشد و بتواند هزینه های تولید شامل هزینه تامین مالی نظیر تسهیلات و هزینه ضایعات تولید را کاهش دهد، بحث آموزش نیروی انسانی و اصلاح ساختار خطوط تولید نیز می‌تواند منجر به کاهش ضایعات تولید و در نهایت کاهش هزینه‌ها شود و یا برعکس، خطوط تولید به نحوی فعالیت کنند که تیراژ بیشتری به دست آورد که این امر به تولید انبوه و کاهش قیمت کمک خواهد کرد.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در پایان یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر ایجاد فضای رقابتی در تولید را ارتقای فناوری برشمرد و تاکید کرد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا