اخبار
کد خبر : 2995 ۱۳۹۵/۰۶/۰۷   

اقدامات دولت تا انتخابات

دولت روحاني در مسير سه ساله خود از آغاز روي كار آمدن تا امروز، توفيقاتي داشته و در برخي عرصه‌ها توانسته به دستاوردهاي مثبتي دست يابد. ليكن در برخي حوزه‌ها نيز فرصت‌هاي ارتقاي عملكرد و خدمت‌رساني وجود دارد كه لازم است دولت جهت ارتقاي كشور توجه لازم را مدنظر قرار دهد. از ميان دستاوردهاي مثبت دولت تدبير و اميد مي‌توان به نكاتي اشاره كرد.

 مهم‌ترين نقاط قوت و دستاوردهاي دولت را در زمينه داخلي مي‌توان رشد اقتصادي از منفي ٥ درصد به ٣ درصد در سال ٩٤ و رشد ٤/٤ درصد در سه ماه اول سال ٩٥ دانست. كاهش نرخ تورم نقطه به نقطه از ٤٥ درصد در سال ٩٢ به ٨ درصد در سال ٩٥، ارتقاي فضاي كسب و‌كار و كاهش نرخ بيكاري از ١٢ درصد در سال ٩٢ به ١٠ درصد را نيز مي‌توان از ديگر دستاوردهاي دولت روحاني به شمار آورد.

 شاخص فلاكت از ٥١ درصد در دولت پيشين به ٢٢ درصد رسيده است و شاهد اين هستيم كه جهش قيمت‌ها كه در سال ٩٢، ٤٠درصد بود به ١٠ درصد در سال ٩٥ رسيده است. همچنين در عرصه سياست خارجي بعد از انعقاد توافقنامه برجام آزادسازي ٣٠ ميليارد دلار از پول‌هاي بلوكه شده ايران گامي مثبت بود كه دولت روحاني برداشت.

 انعقاد صدها توافقنامه و تفاهمنامه با كشورهاي مختلف جهان در حوزه‌هاي مختلف، برقراري ارتباط با بيش از ٤٠٠ بانك خارجي در دوران پسابرجام، رفع تحريم‌ها و افزايش ٤٦ درصدي صادرات محصولات پتروشيمي، امضاي ٥٠ توافقنامه خارجي گردشگري و رشد فضاي گردشگري و قرار گرفتن ايران در سال ٢٠١٦ به عنوان نخستين مقصد گردشگري در دنيا را مي‌توان جزو دستاوردهاي حوزه سياست خارجي دولت روحاني به شمار آورد.

توليد ميعانات گازي از ٣٨٠ هزار بشكه در روز به حدود ٦٠٠ هزار بشكه در روز افزايش يافته است. همچنين صادرات نفت از زير ٨٠٠ هزار بشكه به سه ميليون بشكه رسيده است. افزايش حجم صادرات غيرنفتي از حدود ١٠ ميليارد دلار به ٤/١٣ ميليارد دلار را نيز مي‌توان به عنوان توفيقات دولت در زمينه مناسبات خارجي نام ببرد. با اين‌حال در برخي از عرصه‌هاي كشور همچنان نيازمند بهبود هستيم و دولت آقاي روحاني در ايام باقيمانده بايد تلاش كند اين مشكلات را رفع كند كه به چند نمونه اشاره مي‌شود.

 در عرصه سياست داخلي در بسياري از استان‌ها، فرمانداري‌ها و شهرها هنوز مديراني بر سر كار هستند كه حتي اعتقاد به عزل دولت روحاني دارند؛ هيچ پايبندي به سياست‌هاي دولت از خود نشان نمي‌دهند و حتي در جهت خلاف آن نيز حركت مي‌كنند. آقاي روحاني بايد اولويت اصلي‌اش را در جهت فرماندهي مديران مياني و ارشد استاني قرار دهد.

در حال حاضر نارضايتي بسيار زيادي در مراكز استان‌ها و شهر‌ها در بين مردم هوادار دولت آقاي روحاني ديده مي‌شود كه اعتقاد دارند فرمانداران و بسياري از مديران شهر‌ها و استان‌ها از بين افرادي انتخاب شدند كه بويي از سياست‌هاي توسعه‌اي آقاي روحاني نبرده‌اند. حتي در عمل در جهت خلاف آن نيز حركت كرده‌اند. از اين رو دولت بايد در جهت نوسازي بخش‌هاي داخلي مديريت اجرايي عمل كند. اين نوسازي در چند سطح بايد انجام گيرد. آقاي روحاني در دولت بايد جوانگرايي را مدنظر قرار دهد.

 دولت همچنين بايد تلاش كند تا نفس تازه‌اي به ساختار كابينه، وزرا و معاونان وزير، استانداران و فرمانداران بدمد. به هر حال مديران دولتي بايد معتقد به حركت‌ها و سياستگذاري‌هاي دولت باشند. به كار‌گيري مديراني كه در جهت خلاف اين سياست‌ها عمل مي‌كنند، مطابق با دولت يكپارچه نيست. همچنين در عرصه سياست خارجي دولت آقاي روحاني بايد بيش از پيش از دستاوردهاي پسابرجام استفاده  مي‌كرد.

 دولت بايد ستاد مركزي فعال‌سازي دستاوردهاي پسابرجام را در دولت ايجاد كرده تا در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي از فضاي پسا برجام استفاده مي‌شد. ما شاهد كمترين تحرك كشور در بازارهاي آسياي ميانه، كشورهاي همسايه و كشورهاي عربي هستيم. اميد بود كه بعد از برجام بهتر بتوانيم با همسايگان‌مان و كشورهاي بزرگي چون هند، ژاپن، اندونزي، مالزي و كشورهاي مسلمان نزديك به خودمان بهره ببريم.

به نظر مي‌رسد از پتانسيل كشور در عرصه مختلف در فضاي پسابرجام استفاده نشده است. هرچند رشدي را در اين عرصه‌ها مي‌بينيم اما اين رشد در همه عرصه‌ها اتفاق نيفتاده است. همچنين در مساله تحرك در فضاي سياسي دولت نتوانسته بهره كافي و وافي ببرد. از جمله در دانشگاه‌ها با نوعي فضاي نااميدي روبه رو هستيم.

 دولت آقاي روحاني بايد با تغيير شرايط مديريت بخش‌هاي فرهنگي، علمي و سياسي در داخل جامعه به خصوص در دانشگاه‌ها فضاي تحرك را حداقل براي مدافعان دولت در دانشگاه‌ها و ديگرحوزه‌ها فراهم مي‌كرد.

در حال حاضر شاهد اين هستيم كه تشكل‌هاي دانشجويي اصلاح‌طلب نيز هنوز با محدوديت‌هاي بسياري در دانشگاه‌ها روبه‌رو هستند. اينها مواردي است كه دولت بايد از ميان آنها اقدامات عملي در اين مدت زمان باقيمانده از عمرش را جدا كرده و به سرعت در جهت رفع آنها گام بردارد.

مجيد فراهاني


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا