Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2990 ۱۳۹۵/۰۶/۰۶   

"بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان" افتتاح شد

تاسیس "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان"؛ مصداق عینی عمل به وعده دولت امید

آذربایجان به عنوان یکی از کانون‌های فرهنگ ایرانی همواره نقش بی بدیلی در تحولات فرهنگی و تاریخی داشته و منشاء اثر در کل کشور بوده است.

به گزارش نای قلم، آذربایجان از دیرباز مهد تمدن آزادی خواهی و آزاداندیشی و گهواره پرورش سرداران و مفاخر گرانمايه اي بوده که تا تاریخ هست نام آنها نیز به نیکی برده خواهد شد.

بی شک استفاده از این ظرفیت می تواند زمینه اعتلای فرهنگی آن جامعه را فراهم کند شاید بر این مبنا رئیس دولت تدبیر و امید در زمان سفرهای انتخاباتی خود به منطقه با نگاه جامعه‎شناسانه و عالمانه به فرهنگ و هنر این خطه و درک نیاز و خواست اصلی مردم آذربایجان وعده ایجاد "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان" در کنار احیای دریاچه ارومیه و اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی را دادند که به یک مطالبه عمومی به ویژه از سوی نخبگان و فرهیختگان تبدیل شد و جامه عمل پوشاندن به این مطالبه در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گرفت تا اینکه امروز فعالیت نخستین دفتر استانی این بنیاد در ارومیه به طور رسمی آغاز شد.

طبق اساس نامه منتشر شده، "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان" با هدف تحقیق، پژوهش و ترویج مطالعه در زمینه فرهنگ، هنر، زبان، ادبیّات و تاریخ آذربایجان تأسیس شده و در واقع ترویج و احیای زوایای مغفول مانده، مقصود اصلی بنیاد به حساب می آید.

شعبه استاني "بنياد فرهنگ و هنر و ادب آذربايجان" امروز همزمان با گرامیداشت هفته دولت و با حضور استاندار آذربايجان غربي، مقامات و چهره هاي فرهنگي استان افتتاح شد.

این بنیاد در محل مدرسه هدایت ارومیه مستقر است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد، ابتدا یکی از خانه های قدیمی این شهر بوده و به یکی از بزرگان ایل قاجار تعلق دارد.

سخنران اول این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بود، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی گفت: آذربایجان از دیرباز فرهیختگان بلندآوازه‌ای را در دامن خود پرورانده است و همواره محل ظهور نخبگان هنر ایران زمین و تلالو ستارگان آسمان ادب و معرفت بوده است و این امر ضرورت تاسیس این بنیاد را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

او تاسیس این بنیاد را فرصت مغتنمی دانست تا پیشینه‌ی پرافتخار ایران و آذربایجان در عرصه فرهنگ، هنر و ادب مورد واکاوی قرار گرفته و برای نسل جوان و آیندگان تدوین و تبیین شود.

کریمی با بیان اینکه وعده‌ دکتر روحانی امروز جامه‌ عمل پوشید، اذعان کرد کاری که دولت یازدهم و روحانی در بحث ایجاد "بنیاد فرهنگ ادب و هنر آذربایجان" انجام دادند قدمی بلند و پرثمر است که نتایج آن در سال های بعد خود را نشان خواهد داد و اینکه این اتفاق چه اتفاق مبارکی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه این بنیاد حلقه وصل مردم و اهالی فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است و انتظار داریم بنیاد به غنای برنامه‌های فرهنگی بیفزاید، خاطرنشان کرد: معرفی مفاخر، ادبیات، فرهنگ و زبان جزو مطالبات به حق ایرانیان است و ایجاد چنین نهادهایی برای انتقال فرهنگ ها به نسل های آینده ضروری است.

او ایجاد "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان" در کنار تدریس زبان ترکی در مراکز آموزش عالی را یک اقدام ارزشمند، بی بدیل و بی مانند ذکر و تصریح کرد: این بنیاد خواهد توانست به عنوان یک مرکز پژوهشی و فراهم آوردن فرصت و فضای فرهنگی مناسب جهت تبادل اطلاعات اندیشمندان، پژوهشگران و هنرمندان مطرح شود.

کریمی مهم ترین زیرساخت فرهنگی را ایجاد نهادهای فرهنگی ذکر و اظهار کرد: در این زمینه خلاءهای زیادی در استان احساس می شود که امیدواریم با آغاز فعالیت "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان"، این خلاءها جبران و عظمت و ارزش کار بیش از پیش نشان داده شود.

وی توجه به حوزه ادبیات و معرفی مفاخر استان را ضروری دانست و تاکید کرد: قاضی سراج الدین اورموی، شیخ صفی الدین اورموی، شیخ تاج الدین اورموی، حسام الدین چلبی، جلال الدین محدث اورموی، طرزی افشار، جلال افشار، ابوالقاسم خویی و مصطفی دبیری از جمله مشاهیر گمنامی هستند که بنیاد باید در راستای شناساندن آنها اقدام کند.

تاسیس "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان"؛ مصداق عینی عمل به وعده دولت امید

سپس نوبت به رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان رسید.

عباس خورشیدی تاسیس "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان" را مصداق عینی عمل به وعده دولت امید عنوان و اظهار کرد: بنیاد محصول عنایت رئیس دولت تدبیر و امید به فرهنگ، تاریخ، زبان و ادبیات آذربایجان است و خوشحالیم که رئیس جمهور به وعده خود عمل کردند و اولین ثمره آن را در ارومیه شاهدیم.

او با بیان اینکه فعالیت و آغاز به کار این بنیاد حرکتی پویا و جریان ساز است، افزود: این بنیاد متعلق به انسان های آزاده ای است که به توسعه منطقه ای در چارچوب توسعه ملی فکر می کنند، میلیون ها مردم سکنه استان های آذری نشین و میلیون ها انسان آزاده ای که شاید در این استان ها زندگی نمی کنند ولی عشق به ادبیات ترکی، فرهنگ و تاریخ پربار آذربایجان دارند.

خورشیدی با تاکید به اینکه بنیاد متعلق به هیچ جناح و تفکر سیاسی نیست، اظهار کرد: هرکس در دل خود عشق به ایران، عشق آذربایجان و عشق شعار ایران برای ایران دارد این نهاد فرهنگی متعلق به آنها است.

او احیای فرهنگ آذربایجان، احیای فرهنگ ایران، احیای تمدن ایران اسلامی و حفظ تقویت تمدن چند هزار ساله ایران را از مهم ترین اهداف "بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان" برشمرد.

خورشیدی گریزی به برخی مخالفت ها و مانع تراشی ها زد و در پاسخ به آنها گفت: یقین داشته باشید از متصدیان بنیاد یک حرکت زائد و حاشیه ای نخواهید دید، چه بسا به حاشیه ها، اشکال های نامناسب و غیرمنطقی توجه نخواهیم کرد، چرا که باورمان بر این است که اگر به ایرادهای مغرضانه توجه کنیم اهداف در حاشیه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ریشه بنیاد در اعماق آذربایجان است و شاخه های آن در آسمان ایران قد برافراشته است، خاطرنشان کرد: نیاز آذربایجان عین تقویت وحدت ملی ایران است و بنیاد آذربایجان یک حرکت جدی و مسئولانه در راستای حفظ و احیای زبان و ادبیات ترکی برعهده گرفته است.

"بنیاد فرهنگ و ادب و هنر آذربایجان" پایگاه سیاسی نیست

استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: خرسندیم که در چنین روزی این فرصت دست داد تا شاهد شکل گیری ساختار فرهنگی، ادبی و هنری آذربایجان غربی باشیم و این یکی از وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید برای استان آذربایجان غربی بود.

قربانعلی سعادت با بیان اینکه حوزه فرهنگ و ادب و هنر آذربایجان باید خط و مشی اعتدال در پیش گیرد، گفت: حوزه فرهنگ باید فارغ از مقوله های سیاسی باشد چرا که در غیر اینصورت سوءظن ها تقویت و مردم متضرر می شوند.

وی ادامه داد: تدریس زبان ترکی آذری در دانشگاه ها و ایجاد بنیاد فرهنگ و ادب و هنر آذربایجان، مسیری است که تازه شروع شده و باید به عنوان یک نهال نو و تازه پاسداری و محافظت کنیم تا مبادا دچار آفت و مشکلات شود.

استاندار متذکر شد: چنین شرایطی به سختی به دست می آید و اگر نتوانیم حفظ کنیم فرصت ها از دست می رود.

سعادت "بنیاد فرهنگ و ادب و هنر آذربایجان" را محل مناسبی برای پرورش افراد بااستعداد عنوان و اضافه کرد: زمینه شناسایی و پرورش افراد بااستعداد توسط ادارات دولتی امکان پذیر نیست و بنیاد می تواند در این زمینه فعالیت خوبی داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه "بنیاد فرهنگ و ادب و هنر آذربایجان" پایگاه سیاسی نیست، متذکر شد: نباید گرایشات فکری در فعالیت های فرهنگی و هنری ملاک باشد، این بنیاد محل علمی، ادبی و هنری است و هر کس با گرایشات فکری مختلف و هر نوع توانمندی که دارد می تواند در این بنیاد فعالیت داشته باشد.

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ یعنی توجه به داشته ها و توانمندی های خود و در حوزه اقتصاد یعنی درون زا و برون گرا باشیم، از تکنولوژی دنیا استفاده کنیم و توانمندی های خود را بارور کنیم و در عین حال به دنیا صادر کنیم، این سیاست ما را به قطع رابطه با دنیا تشویق نمی کند، کاملا به ارتباط با دنیا تشویق می کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با تقدیم هزار شهید نقش بی بدیل در دفاع از کیان اسلامی داشته است گفت: معرفی و شناساندن تلاشگران عرصه دفاع مقدس از جمله اهداف بنیاد باید باشد که تاکنون خیلی از آنها گمنام هستند.

این مراسم با شعرخوانی مسن ترین شاعر ارومیه حاج علی نشانی 95 ساله و کم سن و سال ترین شاعر شهرمان امین گنج پرور 17 ساله و خوانندگی عاشیق حمید اکبری ادامه یافت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا