اخبار
کد خبر : 2976 ۱۳۹۵/۰۶/۰۳   

استاندار اسبق آذربایجان غربی: تيم اطلاع‌رساني دولت ضعيف است

هفته دولت آغاز شده است و كمتر از يكسال ديگر چهار سال ابتدايي اين دولت به اتمام خواهد رسيد تا بر اساس عملكرد يكسال آخر پاستورنشينان، مردم تصميم بگیرند كه ماموريت روحاني را براي چهارسال ديگر تمديد كنند يا سكان قوه اجرايي كشور را به دست شخص ديگري بسپارند. به باور بسياري از آگاهان، دولت روحاني در طول ۳ سال گذشته، عملكرد مطلوبي داشته است. هرچند در بخشي‌هايي هنوز نتوانسته كه انتظارات را محقق كند. درعرصه اقتصادي تورم تك رقمي شده و به نظر مي‌رسد دولت در رشد اقتصادي هم بتواند به وعده پنج درصدي برسد و اقتصاد را از ركود خارج كند. هرچند تداوم اين روند نيازمند درآمدهاي نفتي حداکثری است كه به نظر مي‌رسد با توجه به رقابت عربستان در اين عرصه با ايران، نتوان قيمت نفت را افزايش داد. از جمله مواردي كه اين دولت در مقابل هجمه مخالفان به عملكرد خود نسبت به آن بي‌توجه است ضعف تيم اطلاع‌رساني است، به طوري كه دولت حتي نمي‌تواند از عملكرد خود در بخش‌هايي كه موفق عمل كرده است، دفاع مطلوبي داشته باشد. در صورتي كه در جهان اطلاعات كه سرعت پردازش اطلاعات بالاست، اين دولت‌ها هستند كه از اين ظرفيت به نفع خود استفاده مي‌كنند، اما دولت روحاني هيچ گونه انگيزه‌اي براي فعال كردن بخش اطلاع‌رساني خود ندارد. در همين راستا و براي بررسي عملكرد دولت در سه سال گذشته با سیدمحمود مير لوحي فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته ایم که درادامه مي‌خوانيد.

هفته دولت آغاز شد. اهميت توجه به اين هفته چيست كه مزين به نام دولت شده است؟

 در سالگرد شهادت شهيد رجايي وباهنر قرار داريم. هرسال هفته دولت با عنوان اين دو شهيد والامقام گرامي داشته مي‌شود. اين دو شخصيت انقلابي استانداردها و ارزش‌هاي دقيقي را در مديریت كشور در عصر معاصر ارائه كرده بودند. نگاهي كه اين دو شهيد به مردم، آزادي و خدمت به جامعه داشتند ارزشمند بود.

ارزيابي شما از عملكرد دولت چيست؟

 اگربخواهيم عملكرد يكسال اخير دولت را ارزيابي كنيم، با بررسي متغیرهای مختلف مي‌توان نمره مناسبي را به دولت داد؛ به اين علت كه دولت درطول يكسال گذشته درحوزه بين‌الملل توانست درعرصه بين‌المللي برجام را درپرونده هسته‌اي پياده‌سازي كند. دولت توانسته وعده‌هاي بين‌المللي را كه به مردم داده بود و طي دو سال برای آن تلاش كرده بود به نتيجه برساند و پيامد برجام درحوزه‌هاي مختلف درحال مشخص شدن است و هزينه‌هاي ملي ما كاهش يافته ومناسبات بين‌المللي ايران ارتقا پيدا كرده است. همچنين شرايط براي تحولات اقتصادي براي ايران درحوزه بين‌الملل وسرمايه‌گذاري خارجي بهبود يافته و شرايطي كه دولت‌هاي غربي عليه ايران ايجاد كرده بودند وحتي كشورهاي منطقه را عليه ايران بسيج كرده بودند امروز از بين رفته و مناسبات بين‌المللي ايران در تعامل كامل با كشورهاي اروپايي قرار دارد. بعد از برجام غربي‌ها درباره ايران مثبت مي‌انديشند و از نقش ايران درامنيت منطقه سخن مي‌گويند، درحالي كه قبل از برجام ايران را عامل ناامني منطقه مي‌دانستند.

سه سال از عمر دولت گذشته است. تصور مي‌كنيد عملكرد پاستورنشينان در موضوع سياست داخلي تا چه اندازه مفيد بوده است؟‌

 دولت در موضوع سياست داخلي طي همين يكسال اخير توانست فضا را تغيير داده و ديگر خبري از فضاي تقسيم‌بندي وچند قطبي كردن نيست. فارغ از موضوعات سياسي، امروز بخش‌هاي مختلف براي حل مشكلات با يكديگر هم انديشي مي‌كنند. اگرچه منتقدان و دلواپسان به دولت نقد دارند و نمي‌پذيرند كه دولت فضاي گفت‌وگو را آماده كرده است ولي اكثريت جامعه تفاوت اين فضا را در مقايسه با قبل درك مي‌كنند. امروز اهل هنر نسبت به آينده خوش‌بين هستند و رئيس‌جمهور دغدغه دفاع از فضاي آزاد در دانشگاه‌ها را دارد كه اين موارد، نشانه‌هاي مثبتي است كه دولت و شخص رئيس‌جمهور نسبت به حقوق شهروندي و مناسبات فرهنگي كشور توجه ويژه‌اي دارند.

برخي معتقدند دولت در حوزه اقتصاد هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده سازد. با اين افراد هم نظر هستيد؟

 درحوزه اقتصادي هنوز مشكلات زيادي وجود دارد و همه مي‌دانيم كه اين مشكلات ميراث گذشته و فساد و ركود تورمي از سال‌هاي قبل به ارث رسيده است، اما شاهد هستيم كه دولت توانسته است براساس آخرين آمار ارائه شده توسط مركز آمار، تورم را از «۴۴» درصد به زير «۹» درصد برساند كه اقدام ارزشمندي است؛ چرا كه كاهش تورم باعث بهبود معيشت اقشار آسيب پذيرجامعه مي‌شود. مردم هم ديگر با تورم‌هاي وحشتناك دست وپنجه نرم نمي‌كنند و مي‌توانند براي درآمد خود برنامه‌ريزي كنند. درگذشته هر روز نرخ اقلام خوراكي افزايش داشت اما امروز اگر تورمي هم وجود داشته باشد، طي شش ماه تا يك سال است كه براي خروج كامل از ركود بايد تلاش‌هاي بيشتري صورت گيرد. دولت توانست كه نرخ رشد تورم از منفي ۶ درصد به ۴ درصد برساند كه دستاورد خوبي است. هرچند فعلا اين رشد براي مردم محسوس نيست ولي اميدوار‌كننده است و دولت بايد دربخش ساختمان، گردشگري و همچنين در بخش راه‌اندازي شهرك‌هاي صنعتي تلاش بيشتري داشته باشد.

دولت در حوزه اجتماعي و امنيتي چه دستاوردهاي قابل بياني داشته است؟

دولت در شرايط بحراني منطقه، به لحاظ اجتماعي و امنيتي توانسته كشور را در امنيت حفظ كند. امروز مرزهاي ايران، امن و مناسبات با همسايگان در حال افزايش است. همچنين در حوزه دفاعي هم حمايت‌هاي لازم صورت گرفته است، چنانكه اكنون اين احساس وجود دارد با تمام تنگناهاي اقتصادي حركت خوبي درحال شكل‌گيري براي بهبود شراط اجتماعي است و درمجموع عملكرد دولت مثبت است. دولت درماه‌هاي آينده خواهد توانست وضعيت اقتصادي بهتري در كشور ايجاد كند.

چرا با وجود اين دستاوردها، بسياري از اقشار جامعه از عملكرد دولت با خبر نيستند؟

 دستاوردهاي مثبتي كه در حوزه‌هاي مختلف ايجاد شده به اين دليل براي مردم قابل درك نيست كه دولت فاقد تيم اطلاع‌رساني قوي درباره عملكرد خود است. در جهان اطلاعات، تيم اطلاع‌رساني دولت روحاني جزو ضعيف‌ترين تيم‌هاي اطلاع‌رساني است. دولت توان دفاع از خود درهفته دولت را ندارد و متاسفانه اخيرا يكي از رسانه‌هاي دلواپس از خبر تغيير مديران هم دلواپس شده بود، درصورتي كه بدنه مديریتي دولت در طول ۳ سال گذشته از مديران احمدي‌نژادي بود، هيچ گونه عملكرد مثبتي از اين افراد ديده نشده است و دولت در طول سه سال گذشته اين افراد را تحمل کرده است. واقعيت اين است كه تيم اطلاع‌رساني دولت ضعيف است و اين در شرايطي است كه سخنراني رئيس‌جمهور توسط رسانه ملي قطع مي‌شود. امروز رسانه‌هاي دلواپس رشد ۴ درصدي اقتصادي را هم تكذيب مي‌كنند و تيم اطلاع‌رساني دولت تنها سكوت مي‌كنند.

احسان اسقايي


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا