Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2941 ۱۳۹۵/۰۵/۲۸   

مدیران و مسئولان در معرض خطر کبر و غرورند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مدیران و مسئولان در معرض خطر کبر و غرورند، هیچ کدام از گناهان و معصیت ها مانند تکبر انسان را نابود نمی کند.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، در جلسه اخلاق ویژه مدیران که به میزبانی بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: چون کارمندان و زیردستان به خاطر موقعیتشان به مدیران تعظیم می کنند، سبب خودبرتربینی شده و از صراط مستقیم فاصله می گیرند، شمر از اول که شمر نبود مجاهد سپاه امام علی(ع) بود اما به کجا رسید؟

وی متذکر شد: غرور و تکبر آرام و آرام بر دل انسان رخنه کرده و انسان این روحیه را پیدا می کند که اگر آن پست و مقام را از او بگیرند لحن صحبت تغییر کرده و عصبانیت به وجود می آید، بر این اساس انسان باید همواره از خدای متعال بخواهد که او را به کبر و غرور مبتلا نسازد.

به گفته قریشی هیچ کدام از گناهان و معصیت ها مانند تکبر انسان را نابود نمی کند، هر کس دچار کبر و غرور شود حتما خدای متعال او را ذلیل و بی مقدار می کند، در کشور ما خیلی ها بودند که تا مردم به او رأی دادند و بزرگش کردند خود را گم کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: هیچ کدام از گناهان و معصیت ها مانند تکبر انسان را نابود نمی کند، هر کس دچار کبر و غرور شود حتما خدای متعال او را ذلیل و بی مقدار می کند، در کشور ما خیلی ها بودند که تا مردم به آنها رأی دادند و صاحب مقام شدند، خود را گم کردند.

به گفته قریشی از جمله متنهایی که علمای اخلاق به طور قطع آن را متن اخلاقی می دانند، دعای بیستم صحیفه سجادیه یعنی دعای مکارم الاخلاق است.

وی افزود: بعد از قرآن کریم معتبرترین متن صحیفه سجادیه است که هم گوینده و هم نویسنده آن امام معصوم(ع) است، دعای مکارم را امام سجاد(ع) با صلوات و راز و نیاز با خدای متعال شروع کرده و دوباره صلوات می فرستند و در روایات است که اگر انسان با صلوات دعای خود را شروع کرده و با صلوات به پایان ببرد خدای متعال دعای او را قبول می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق، ادامه داد: در این فراز امام سجاد(ع) می فرمایند: «خدايا به لطف خود نيتم را كامل و خالص ساز و يقينم را ثابت و پا برجاى دار و به قدرت خود آنچه را كه از من تباه شده اصلاح فرما.»

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: گناهان و معصیت ها وجود انسان را فاسد می کنند با وقوع هر معصیتی از وجود باطنی انسان بخشی معیوب می شود و اگر گناهان به جایی برسند که همه وجود باطنی انسان فاسد شود توبه و استغفار این وجود فاسد را اصلاح می کند.

وی ادامه داد: به طور مثال در روایات است که نگاه به نامحرم تیری است از تیرهای مسموم شیطان که وجود انسان را زخمی و آلوده می کند، باقی معاصی هم به این شکل وجود انسان را مجروح می کند و اگر ادامه پیدا کند وجود انسان از بین رفتنی است، ولی اگر توبه کرده و از خدا بخواهد که او را ببخشد این همان ترمیم وجود آلوده و بیمار است.

امام جمعه ارومیه به فراز دیگری از دعای مکارم الاخلاق اشاره و اضافه کرد: در این بخش از دعای مکارم امام سجاد(ع) می فرمایند: «خداوندا بر محمد و آلش رحمت فرست و مهماتم را كه باعث دل مشغولى من است، كفايت كن و مرا به كارى كه فردا از آن مورد سؤال قرار مى‏دهى بگمار، و روزگارم را در آنچه براى آنم آفريده‏اى مصروف دار و از غير خود بى‏نياز ساز و روزيت را بر من بگستر و به نگاه كردن به حسرت در مال و منال و جاه و جلال توانگرانم دچار مكن و عزيزم گردان و گرفتار كبرم مساز و بر بندگى خود رامم كن و عبادتم را به سبب خود پسندى تباه منماى.»

وی گفت: خیلی از مباحث وقت انسان را می گیرد و او را از یاد خدا غافل می کند، گرفتاریهایی پیش می آید که اگر انسان برای حل آن تلاش کند از یاد و ذکر و عبادت خدا غافل می شود، به طور مثال انسان برای خرید خانه مدتها ذهن او مشغول است و گاهی خدای متعال طوری می کند که سریع خانه دلخواه خود را پیدا کند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با اشاره به اهمیت توجه قلبی انسان به خدای متعال و پرهیز از عواملی که موجب غفلت می شوند، افزود: در روایات است که حضرت سلمان(ره) معونه یک سال را تهیه می کرد تا راحت تر به عبادت خدا بپردازد.

وی با اشاره به این بخش از دعای مکارم اخلاق که می فرماید: «خدایا من را عامل قرار ده به آن چیزی که فردای قیامت درباره آن از من سؤال می کنی»، توضیح داد: ما در زندگی مسائلی را برای خود مهم کرده ایم که اصلا روز قیامت درباره آن سوال نمی شویم مانند مدل موبایل و رنگ ماشین، در روز قیامت در مورد مسائلی از ما سوال می کنند که ما در دنیا به آن اهمیت نداده ایم به طور مثال درباره کیفیت نماز، راههای کسب مال حلال و هزینه کرد آن و ... سوال می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پاسخ به این سؤال که روز قیامت خدا برای چه سوال می کند؟ گفت: براساس نقل ها در مواقع و محل های مختلف از انسان سؤال می شود در مقطعی از نماز، در مقطعی از مال و در مقطعی از شغل، سؤال برای این است که حجت خداوند بالغه است.

وی ادامه داد: روز قیامت سؤال و جواب می کند تا اگر کسی را عذاب کرد همه بدانند که او مستحق عذاب بود و اگر یکی را مورد مغفرت قرار داد همه بفهمند که بخاطر فلان کار و فلان حرف یا دعای او خدا او را نجات داد و یا مؤمنان سؤال می شوند تا همه شاهد کردار نیک او و نشاط قلبی اش باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت یاد و عبادت خدای متعال، گفت: خدای متعال جن و انس را برای عبادت خلق کرده است، در حالی که او به عبادت نیازی ندارد، اما سعادت انسان در این است که همه حرکات و سکنات زندگی اش را وقف عبادت خدای متعال قرار دهد تا تمام لحظات حیات او مستحق پاداش باشد، به مانند پزشک متخصصی که پس از اجرای طرح سلامت در بیمارستانها حتی بخاطر خوابشان هم از دولت پول می گیرند.

وی با بیان اینکه وسعت در رزق از مطالبات انسان مؤمن است، افزود: برخی افراد رزق و روزی زیادی به دستشان می رسد اما برکت ندارد، این وسعت رزق نیست، در مقطعی نیز انسان وقتی وفور نعمت داشته و تربیت دینی نداشته باشد خود را گم کرده و طغیان می کند.

امام جمعه ارومیه با توجه به این مسأله که گاهی فقیر بودن و نداری به نفع انسان است، گفت: اگر ما سعه صدر و ظرفیت را نداشته باشیم فراخ رزق و روزی به ضرر ما تمام می شود، بر این اساس وسعت رزق نباید سبب تعدی انسان شود، همیشه از خدا بخواهیم که اگر به مصلحت ما باشد به رزق و روزی مان وسعت دهد.

وی با تأکید بر این مسأله که وقتی چیزی از خدا می خواهیم باید بدانیم چه می خواهیم و چگونه، ادامه داد: همه عزت مال خدا است، انسان اگر عزت بخواهد باید از خدا بگیرد، گاهی تلاش می شود تا به خاطر تزئین اتاق، ساختمان، نوع ماشین، لباس و امثالهم عزت به دست آورد در حالی که عزت به دست خدا است.

امام جمعه ارومیه افزود: هستند افرادی که همه چیز دارند اما ذلیلند، اما هستند افرادی که از مال دنیا چیزی ندارند اما عزیزند به مانند آیت الله بهجت که مالی از دنیا نداشت اما در نظر خیلی از افراد عزیز بودند یا مقام معظم رهبری که همه چشم شان به ایشان است تا نگاهی کنند، اگر انسان عبد خدا باشد هر اندازه که عبودیت زیاد شود عزت او نیز افزایش می یابد.

وی با تأکید بر این که نباید انسان خود را بزرگ ببیند و به کبر مبتلا شود، گفت: امام علی(ع) فرمودند: «فرزند آدم کجا و فخر کجا!؟ اول او نطفه و آخر او مردار است»؛ نطفه آب کثیفی است که پس از برخورد با دست انسان باید آن را آب بکشد و مردار جسدی بی ارزش است که باید غسل دهند و حتی همسر و فرزندان او هم از او می ترسند و به سردخانه می برند.

انتهای پیام/ 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا