اخبار
کد خبر : 2931 ۱۳۹۵/۰۶/۰۷   

دولت یازدهم و تحول مثبت در اقتصاد

تحولات اقتصادی از جمله رشد ۴/۴ درصد مثبت اقتصادی را نباید تنها مدیون فضای برجام و لغو تحریم ها دانست، بلکه این تحول مثبت را در اقتصاد ایران بیش از هر چیز باید نتیجه تلاش دولت یازدهم قلمداد کرد. زیرا آقای حسن روحانی زمانی که دولت را تحویل گرفت و به طور رسمی کار در پاستور را آغاز کرد رشد اقتصادی نزدیک به منفی ۶ درصد بود و در آن دوره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم تغییر قیمت ها و بی ثباتی بازار بود اما اکنون با توجه به بسترسازی و ثباتی که در قیمت ها ایجاد شده است، مردم درخرید و سرمایه گذاران درسرمایه گذاری به یک امنیت خاطر رسیده‌اند.

از سویی لغو تحریم ها نیز خود زمینه‌های بسیار مناسبی برای فروش وافزایش حجم صادرات نفتی فراهم کرده است. زیرا قبل ازتوافق فشارهای بسیاری در همه زمینه ها از جمله فروش نفت به کشور وارد کرده بود درحالی که یکی از منابع درآمدی ایران فروش نفت است.

در دولت قبل فروش نفت کمتر ازیک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود اما با توجه به فضای پسا برجام و برخوردهای مناسب وزارت نفت در زمینه پروژه‌های نفتی اکنون فروش نفت ایران از دو میلیون تومان هم تجاوز می‌کند. بدیهی است زمانی که درآمد نفتی افزایش پیدا می‌کند به دنبال آن قطعا پروژه ها فعال می‌شود و بازهم بر اثر فعال شدن پروژه ها سرمایه گذاران و تولیدگران هم انگیزه پیدا خواهند کرد و در پی آن اشتغال ایجاد می‌شود اینجاست که رشد اقتصادی مثبت رخ می‌دهد.

بنابراین با توجه به فشارهای ایجاد شده و تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولتمردان امروز رسیدن به یک رشد اقتصادی مثبت و مطلوب دور از ذهن نیست؛ همان طور که رئیس جمهور وعده داد، این امید می‌رود که رشد مثبت اقتصادی تا پایان سال به ۵ درصد هم برسد.

اما امروز منتقدان در زمینه تغییرات معیشتی به دولت روحانی نقد وارد می‌کنند، در این خصوص باید اذعان داشت تغییرات در زمینه معیشتی آن طور که باید در زندگی مردم به وجود نیامده است. درحقیقت این تغییرات قابل لمس نیست. اما اگر رشد مثبت اقتصادی و آن‌هم ۴/۴ درصد استمرار پیدا کند و ثابت بماند، قطعا شاهد تغییراتی در وضعیت معیشت و اقتصاد مردم خواهیم بود. چرا که استمرار رشد مثبت اقتصادی تولید کار، اشتغالزایی و پس از آن بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم را به دنبال دارد. به هر حال دولت برای تحقق این مهم به زمان بیشتری نیاز دارد. از سویی دولت باید در این راستا نخست شرکت‌های نیمه فعال و تعطیل شده راه اندازی کرده و سپس بانک ها با پرداخت تسلیهاتی مناسب به کارآفرینان و تولیدگران بتوانند به افزایش قدرت نقدینگی تولیدگران کمک کنند و بدین ترتیب تولیدگران به عرصه تولید بازگشته و کارخانه ها و شرکت ها بازگشایی می‌شود. دراین صورت با رشد مثبت اشتغال می‌توان شاهد فضای بهتری در وضعیت معیشت مردم بود.

درنهایت آنها که می‌گویند تغییری در زندگی مردم به وجود نیامده و روحانی درعرصه اقتصادی برحسب انتظار عمل نکرده باید گذشته را به خاطر بیاورند که مردم نمی دانستند فردا وقتی از خواب برمی خیزند چه در انتظار آنهاست و قیمت دلار و سکه چقدر تغییر می‌کند! ثبات به وجود آمده در نتیجه رفتار‌های به دور از تنش در عرصه بین الملل است.

امروز ایران به محور مذاکرات اقتصادی تبدیل شده است. انگیزه‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی دراقتصاد ایران هویدا شده است. البته برخی از مشکلات داخلی وجود دارد که به نظر می‌رسد در این زمینه دولت باید دریک برنامه ریزی‌کوتاه مدت موانع موجود برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را در اقتصاد ایران را برطرف کند تا بتوانیم به رشد اقتصادی پایدار دست یابیم.

حسین کاشفی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا