اخبار
کد خبر : 2924 ۱۳۹۵/۰۵/۲۵   

بررسی انتقال‌ آب از ترکیه به دریاچه ‌ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه امکان احیای دریاچه ارومیه ثابت شده است، از انجام مطالعات انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش نای قلم به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در نشست خبری بررسی آخرین وضعیت عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه قول رئیس جمهور در مورد احیای دریاچه ارومیه یک اقدام استراتژیک بود اظهار کرد: در ابتدای کار فعالیت ستاد عده‌ای از متخصصان موافق احیای دریاچه و عده‌ای مخالف آن بودند. پس از مطالعات صورت گرفته به ویژه بررسی ساختار زمین‌شناسی دریاچه ارومیه و اطراف آن مشخص شد که آب دریاچه ارتباطی با آبخوان‌های اطراف ندارد و مسجل شد که می‌توان روی احیای آن سرمایه گذاری کرد.
وی با بیان اینکه به غیر از دو منطقه بسیار کوچک، یکی در عجب شیر به طول ۹ کیلومتر و دیگری قوشچی به طول ۱۷ کیلومتر در این منطقه، غرب دریاچه ارومیه از حدود ۹۰۰ کیلومتر پیرامون دریاچه با آب خوان‌های اطراف ارتباطی ندارند گفت: این منطقه بسیار کوچک است و مشکل جدی برای دریاچه ارومیه ایجاد نمی‌کند. تئوری برخی اساتید چون استاد کردوانی بر این بود که دریاچه ارومیه قابل احیاء نیست. در حال حاضر این ایده از لحاظ تئوری رد شده است و ثابت شده که اگر آب وارد دریاچه ارومیه شود قابلیت احیاء دارد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه طی سال گذشته ثابت شد که در صورت ورود آب به دریاچه ارومیه از آب دریاچه خارج نمی‌شود افزود: به این نتیجه رسیدیم که دریاچه قابل احیاء است. عده‌ای حتی معتقد بودند که کف دریاچه سوراخ است وآب پایین می رود که بعد از بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته توسط ۶۵۰ متخصص داخلی و ۷۰ متخصص خارجی طی مدت ۶ ماه به این نتیجه رسیدیم که دریاچه قابل احیاء است.
به گفته کلانتری، عملیات اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه از زمستان سال ۹۳ شروع شده و در حقیقت ۲۰ ماه است که از آغاز فاز عملیاتی ستاد می‌گذرد.
وی در ادامه در مورد انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه وان گرفتار زیادی آب است گفت: ارتفاع آب در این دریاچه به قدری بالا آمده که شرایط بی هوازی در کف دریاچه ایجاد کرده و موجودات داخل آب در حال از بین رفتن هستند.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه ترک‌ها به انجام انتقال آب از دریاچه وان متمایل هستند اظهار کرد: بخشی از مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال تکمیل است. مطالعات این پروژه از لحاظ شیمیایی توسط دانشگاه‌های مراقه، تربیت مدرس و ارومیه صورت گرفته و نتایج آن به سوئیس ارسال شده است.
کلانتری با اشاره به اینکه شوری دریاچه وان کمتر از دریاچه ارومیه است افزود: PH دریاچه وان ۹.۲ است و PH دریاچه ارومیه ۷.۴ است بنابراین از لحاظ شیمیایی ترکیب آنها مشکلی ندارد. مطالعات بخش بیولوژیکی این پروژه در حال انجام است که در صورت مثبت بودن نتایج آن وارد مذاکره با ترک‌ها خواهیم شد.
وی با بیان اینکه ترک‌ها از لحاظ مهندسی جلوتر از ما هستند گفت: آنها می‌توانند آب را تا مرز ایران انتقال دهند. مناسب است که این آب به قسمت شمال دریاچه وارد شود. شوری دریاچه ارومیه به خاطر وجود کوه‌های نمکی در ضلع شمال غربی دریاچه است که در صورت ورود آب از وان، شوری دریاچه کاهش می‌یابد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اگر مطالعات تکمیل شود مذاکرات فنی و سیاسی آن شروع می‌شود گفت: اگر بتوانیم ۱.۵ تا دو میلیارد متر مکعب آب از دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا