اخبار
کد خبر : 2919 ۱۳۹۵/۰۵/۲۴   

بازدید اصحاب رسانه از سه پروژه آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی

خبرنگاران و اصحاب رسانه ارومیه، از روند اجرای سه پروژه آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی بازدید کردند.

به گزارش نای قلم، در این بازدید که از سوی روابط عمومی آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ترتیب داده شد، از روند اجرای تصفیه خانه مهاباد، نقده و سامانه فاضلاب گلمان ارومیه بازدید کردند.

تصفیه‌خانه آب مهاباد سال 96 به بهره برداری می رسد

نخستین پروژه این بازدید تصفیه خانه مهاباد بود، مدیر اجرای طرح های آب و فاضلاب آذربایجان غربی با ارائه توضیحاتی گفت: تصفیه‌خانه آب مهاباد سال 96 به بهره برداری می رسد.

علی فتاحی افزود: خرید تضمینی آب از تاسیسات تصفیه‌خانه آب شهر مهاباد در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال به روش BOT سال 92 به بخش خصوصی واگذار شده که آغاز بهره برداری برابر قرارداد 94 است ولی به علت تاخیرات طولانی در ارائه تسهیلات وام از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده در مفاد قرارداد وقفه طولانی در دوره ساخت ایجاد شده و پیش بینی می شود این طرح در سال 96 به بهره برداری برسد.

وی طول دوره ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری این طرح را 30 ماه اعلام و اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای ساخت، تجهیز و راه‌اندازی طرح بالغ بر 428 میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز دوره بهره‌برداری بالغ بر 460 میلیارد ریال (سالانه 23 میلیارد ریال) است.

مدیر اجرای طرح های آب و فاضلاب آذربایجان غربی افزود: با اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب با استفاده از فرایند پروسه اختلاط و انعقاد و زلال سازی معروف به سیستم DAF  آب خام برداشتی از سد مهاباد با استانداردهای کشور و روز جهان تصفیه بهداشتی شده و نیاز آبی جمعیت سال هدف 1418 بالغ بر  246 هزار نفر با ظرفیت 64 هزار و 800 مترمکعب در شبانه‌روز تامین می شود.

وی یشرفت فیزیکی طرح را در حال حاضر حدود 30 درصد اعلام کرد.

بهره برداری از تصفیه‌خانه نقده در هفته دولت

بازدید از روند عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب نقده برنامه دیگر بازدید خبرنگاران بود.

مجری طرح آب و فاضلاب نقده در این بازدید گفت: پروژه تصفیه‌خانه نقده در زمینی به مساحت 32 هکتار و برای جمعیت 123 هزار نفری در حال اجراست که پیش بینی می شود هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

علی طلوعی افزود: عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب نقده از سال 84 آغاز شده و ظرفیت تصفیه‌خانه پس از بازنگری به 23 هزار و 370 مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است.

وی اضافه کرد: طول شبکه فرعی این طرح 165 کیلومتر است که تاکنون 133 کیلومتر آن اجرا شده و علاوه بر آن، طول شبکه اصلی طرح 23 کیلومتر بوده که بیش از 20 کیلومتر آن اجرایی شده است.

طلوعی به پیشرفت کلی این پروژه اشاره و اظهار کرد: پیشرفت کلی این پروژه 85.9 درصد، پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش سیویل 95 درصد و پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش الکترومکانیکال 95 درصد است که با اتمام و بهره‌برداری از این طرح حدود 100 درصد جمعیت شهر نقده تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اعتبار هزینه شده کل طرح ایجاد سامانه فاضلاب نقده تا پایان سال گذشته 300 میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: اعتبار هزینه شده در تصفیه‌خانه فاضلاب نقده تا پایان سال 94 در مجموع 140 میلیارد ریال، اعتبار مورد نیاز برای پایان تصفیه خانه 70 میلیارد ریال و هزینه مورد نیاز برای پایان بخشی پروژه سامانه فاضلاب نقده 150 میلیارد ریال است.

طلوعی یادآور شد در این تصفیه خانه از سیستم‌های مجهز به علم روز استفاده شده است و نقده در آینده‌ای نزدیک نخستین شهر ایران خواهد شد که 100 درصد جمعیت شهری خود را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پیشرفت فیزیکی کل طرح فاضلاب شهرک گلمان در حدود 55 درصد است

سامانه فاضلاب گلمان ارومیه آخرین طرحی که امروز خبرنگاران از آن بازدید کردند.

شهرک گلمان در قسمت شمال غربی ایران و در غرب دریاچه ارومیه قرار دارد. در مطالعات شهرسازی، شهرک گلمان به عنوان توسعه ناپیوسته شهر ارومیه و سرریز جمعیتی در نظر گرفته شده است.

این اراضی به فاصله 12 کیلومتر از شهر ارومیه واقع شده و حدود 300 هکتار مساحت دارد. با اجرایی شدن سیاست های تامین مسکن برای اقشار کم درآمد عمده ساخت و سازهای مساکن مهر در این شهرک صورت پذیرفته و با توجه به اتمام اکثریت واحدهای مساکن مهر و اسکان مردم همزمان با ارائه زیرساخت های لازم از جمله نیرورسانی، تامین آب شرب، گاز و غیره احداث شبکه مدرن فاضلاب جهت دفن بهداشتی و تصفیه آن در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت.

مدیر اجرای طرح های آب و فاضلاب آذربایجان غربی در این بازدید گفت: این طرح با اهداف دستیابی مردم به سیستم دفع فاضلاب بهداشتی و مدرن و افزایش سطح رفاه مردم، کاهش مشکلات زیست ‌محیطی و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرسطحی، ساماندهی و جلوگیری از دفع غیربهداشتی و غیراصولی پساب‌های خانگی در سطح معابر و مهیا کردن زیرساخت شبکه مدرن و بهداشتی فاضلاب به منظور استفاده اهالی ساکن در مساکن مهر و تولید پساب قابل استفاده در امور کشاورزی و هدایت آن به سمت دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود.

علی فتاحی افزود: عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه مدرن فاضلاب در شهرک گلمان ارومیه از سال 92 آغاز شده به طوری که تاکنون در قالب قرارداد با پیمانکار، 12 کیلومتر لوله گذاری در معابر انجام گرفته است و سایر عملیات تکمیلی مطابق برنامه‌ریزی انجام و در سال‌های آینده اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات سیویل فاز یک مدول یک این تصفیه‌خانه در حال احداث است، اضافه کرد: پروژه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 80 درصد برخوردار بوده و پیشرفت فیزیکی کل طرح فاضلاب شهرک گلمان در حدود 55 درصد است.

به گفته فتاحی این تصفیه‌خانه از نوع SBR با ظرفیت نهایی 27 هزار و 200 مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی در حدود 180 هزار نفر پیش‌بینی شده که در دو مدول و چهار فاز و هر فاز برای جمعیتی در حدود 45 هزار نفر طراحی شده است.

مدیر اجرای طرح های آب و فاضلاب آذربایجان غربی تصریح کرد: زمین مورد نیاز تصفیه خانه به مساحت پنج هکتار به استناد مصوبه شورای تامین مسکن و حمل و نقل توسط اداره راه و شهرسازی تحویل شده و زمین مورد نیاز برای احداث ایستگاه پمپاژ به متراژ دو هزار و 100 متر مربع به مبلغ سه هزار و 100 میلیون ریال توسط شرکت آب و فاضلاب تملک شده است.

فتاحی بیان کرد: از سوی دیگر کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز اضطراری تصفیه خانه با مدنظر قرار دادن دیون مربوط به طرح احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته 110 میلیارد ریال است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا