اخبار
کد خبر : 290 ۱۳۹۴/۰۵/۰۵   

بیش از 72 هزار قالیباف در استان اشتغال دارند

با توسعه تولیدات صادرات محور، زمینه برای جداسازی اقتصاد از درآمدهای نفتی فراهم خواهد شد و دراین میان فرش دستباف آذربایجان غربی به علت جایگاه ویژه ای که دارد برای تحقق استقلال ارزی و توسعه صادرات نقش مهمی دارد .

صنعت فرش در کشورمان به عنوان یکی از صنایع شاخص به شمار می رود و آذربایجان غربی یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف در کشور است.

در این استان بیشترین تراکم بافندگی در شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب، بوکان و مهاباد است که در این میان طرح های ریز ماهی خوی و افشار تکاب شهرت جهانی دارند .

گل بوته هندسی، هراتی، بوته ای، مینا خانی، گل ماهی، سردار جنگل، شاه عباسی، گل حنایی، جوشقانی، کاج، گل و بلبل و بید مجنون ازجمله طرح های به کار رفته در قالی های استان است.

کارشناسان فرش با بیان اینکه قیمت تمام شده بافت فرش در کشور به طورکلی در مقایسه با کشورهای رقیب بیشتر است، معتقدند که اگرچه فرش ابریشم آذربایجان غربی دارای اصالت است اما قیمت بالای تمام شده فرش موجب شده تا فروش آن در خارج از کشور کاهش یابد.

محمدی صاحب یکی از کارگاه های فرش بافی در ارومیه می گوید: پایین بودن توان مالی برای تامین مواد اولیه و نبود دستگاه چاپگر شناسنامه برای فرش های تولیدی استان از مشکلات پیش روی فرشبافان آذربایجان غربی است.

قادری یکی از کارشناسان فرش هم می گوید: استفاده از مواد اولیه نامرغوب، طرح ها و نقشه های تکراری و منسوخ شده، بی توجهی به استفاده از علم روز و فناوری های جدید از مشکلات صنعت فرش دستباف استان است.

کارشناسان معتقدند با شناسنامه دار شدن فرش آذربایجان غربی، از فروش این فرش با نام شهرهای دیگر جلوگیری و علاوه بر اشتغالزایی سبب رونق فروش این محصول می شود .

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: بیش از 72 هزار قالیباف در هنر صنعت قالیبافی استان اشتغال دارند.

اسد درویشی اظهار کرد: سازمان در راستای بهبود فضای کسب و کار، بیمه قالیبافان را در اولویت قرار داده و سعی در رفع این مشکلات داشته است.

وی افزود: خوی مهم ترین شهر فرشبافی استان بوده و بعد از آن تکاب، بوکان، شاهین دژ و میاندوآب به ترتیب به این امر مشهور هستند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: سالانه ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف در شهرهای استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

درویشی تصریح کرد: سال های گذشته بیش از ۴۲۴ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می شد که شرایط تحریم در بازار فرش تاثیر بسزایی گذاشته و از رونق صادرات آن کاسته است و این سازمان در راستای بهبود فضای کسب و کار بیمه قالیبافان را در اولویت قرار داده و سعی در رفع این مشکلات داشته است.

درویشی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار ارز آوری از این صنعت نصیب استان می شود که رقم قابل توجهی است.

درویشی یاد آور شد: فرش آذربایجان غربی از جایگاه ویژه ای در سطح کشور و حتی دنیا برخوردار است به طوری که هم اکنون دو برند فرش افشار تکاب و ریز ماهی خوی ثبت ملی و فرش ریز ماهی خوی ثبت جهانی شده است.

پایین بودن توان مالی برای تامین مواد اولیه و نبود حمایت از فرشبافان، نبود دستگاه چاپگر شناسنامه برای فرش های تولیدی استان، بالا بودن تعرفه های گمرکی صادرات فرش بخشی از مشکلات پیش روی فرشبافان آذربایجان غربی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا