اخبار
کد خبر : 2886 ۱۳۹۵/۰۵/۱۸   

خبرنگاران به جای تخریب و مچ گیری نقد کنند

شب گذشته سالن الغدیر ميزبان مراسمي بود که عنوان بزرگداشت «روز خبرنگار» را بر خود داشت. در اين مراسم که به همت «استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و خانه مطبوعات آذربایجان غربی» برگزار شده بود، تني چند از مسئولان دولتي و تشکل مطبوعاتی سخنراني کردند.

به گزارش نای قلم، در ابتداي اين مراسم رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: نمایندگی‌های خانه مطبوعات در تمام شهرستان های آذربایجان غربی راه اندازی می شود.

جواد زاهدی افزود: خانه مطبوعات به هفتمین دوره مدیریت خود در طول 14 سال رسیده است و در طول این مدت با مشکلات متعددی برخورد کرده است اما با وجود آن، دوره‌های آموزشی متعددی برگزار شده است و برگزاری سالانه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با همکاری سازمان ها و ادارت مختلف در همه این سال ها استمرار داشته است.

وی اضافه کرد: منابع و حمایت‌های مالی خانه مطبوعات آذربایجان غربی بسیار محدود است و این منابع مالی نمی‌تواند هزینه‌های خود سازمان را تأمین کند اما خوشبختانه سال گذشته خانه مطبوعات استان صاحب ساختمان مستقل شده ولی این به تنهایی کافی نیست و این تشکل مجموعه نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان استانی است.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی تصریح کرد: این استان با توجه به داشتن سه مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌تواند جشنواره‌های مطبوعاتی را در سطح فراملی برگزار کند که توجه به این مهم می‌تواند ظرفیت استان را بیش از پیش افزایش دهد.

وی تصریح کرد: از 280 نفر خبرنگار فعال در استان آذربایجان غربی 120 نفر عضو خانه مطبوعات استان هستند و درصدد هستیم که نمایندگی‌های خانه مطبوعات در  شهرستان‌های 17 گانه استان آذربایجان غربی را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: امسال سه برنامه به مناسبت روز خبرنگار در سطح شهرستان ارومیه برگزار شده که یکی از آنها افتتاح نمایشگاه و جشنواره عکس خبری است که به مدت 5 روز در سالن نگارخانه حوزه هنری ارومیه برپا شده و مسابقه عکس سفر ریاست جمهوری نیز برگزار شده است که افراد برتر در همین مراسم مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی افزود: امسال مسابقه فوتسال خبرنگاران نیز با حضور 3 تیم از شهرستان ارومیه برگزار شد که امشب تیم برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

خبرنگاران افراد آزاداندیشی هستند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم گفت: خبرنگار باید اخلاق حرفه‌ای رسانه را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه امروزه تنها افرادی که بیش از هر قشر دیگر مورد اعتماد مردم‌اند قشر خبرنگار است بنایراین خود خبرنگاران نباید اجازه دهند این اعتماد مردمی

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی اظهار کرد: بحث خبرنگار و خبرنگاری جزو لاینفک رسانه‌هاست و رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی بدون دارا بودن خبرنگار مفهومی ندارند و اگر خبرنگار از این مجموعه حذف شود کاملاً بی معنی می‌شوند پس بایستی قدر این قشر را دانست و آنان را محترم شمرد.

وی گفت: بحث مادی برای خبرنگاران مطرح نیست و خبرنگاران افراد آزاد اندیشی هستند که مشکلات جامعه خود را با قلم خود به تصویر می‌کشند و خبرنگار کسی است که خود را وقف تولید خبر کند و با کسی که هر از گاهی تولید خبر می‌کند متفاوت است و تعریف خاص خود را دارد و به همین دلیل است که باید با دید متفاوتی به این افراد نگریست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: خبرنگار واقعی کسی است که صدق در گفتار و تولید خبر را سرلوحه کار خود قرار دهد و خبرنگار کسی است که سخنان کذب را بیان نمی‌کند و اگر خلاف این واقع شود ضربه‌ای مهلک بر پیکره جامعه وارد می‌شود و عواقب آن شامل حال خود خبرنگاران نیز می‌شود.

کریمی گفت: خبرنگار باید مطالب خود را شفاف بنویسد و برخی مواقع کتمان کاری نیز بکند و هر موضوعی را به تصویر نکشد و امنیت را مدنظر قرار دهد و عدالت و انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد و حقایق را بدون هیچ دخل و تصرفی بیان کند.

وی بیان کرد: خبرنگار امانت دار است و باید اجازه نوشتن خبر را از طرف مصاحبه کننده بگیرد که این یکی از پایه‌های حرفه‌ای کار خبرنگاری است و باید تک تک خبرنگاران به آن متعهد باشند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد کار خبرنگاران اظهار داشت: از تولید خبری که در جامعه و مردم ناامیدی ایجاد می‌کند باید اجتناب کرد گرچه ضعف‌هایی در مسئولان و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد اما بهتر است به جای تخریب و مچ گیری نقد کنیم.

وی تشریح کرد: خبرنگار واقعی باید از خبرنگار غیرواقعی شناسایی شود که در استان آذربایجان غربی در این زمینه مشکل داریم که می‌توان دلایل آن را در فقدان تعریف مناسب از جایگاه خبرنگار و یا جایگاه والای این حرفه دانست بنابراین باید همگی دست به دست هم دهیم و از ایجاد خبرنگار نماها جلوگیری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: خبرنگار باید اخلاق حرفه‌ای رسانه را سرلوحه کار خود قرار دهد چراکه امروزه تنها افرادی که بیش از هر قشر دیگر مورد اعتماد مردم‌اند قشر خبرنگار است بنایراین خود خبرنگاران نباید اجازه دهند این اعتماد مردمی از بین برود.

شفاف سازی ها نباید با دخل و تصرف در آن‌ها صورت گیرد

استاندار آذربایجان غربی هم گفت: شایسته است شفاف سازی بدون دخل و تصرف در محتوای اخبار رویکرد خبرنگاران در انعکاس رویدادها باشد تا مردم و افکار عمومی اصل خبر را در معرض دیدخود داشته باشند و از آن استفاده کنند.

قربانعلی سعادت با اشاره به ضرورت های شغل خبرنگاری اظهار داشت: اصحاب رسانه ثبت وقایع را برعهده دارند و شرایط حال را به نسل حاضر و آینده بیان می‌کنند.

وی افزود: اصحاب رسانه با سختی‌های بسیاری روبرو هستند و کارشان از نظر سختی کار قابل مقایسه با خیلی از کارها نیست و لازم است خبرنگاران باید امانت داری را سرلوحه کار خود قرار دهند گرچه در این میان عده‌ای هم هستند که با توجه به سلیقه خود اخبار را انعکاس می‌دهند در حالیکه باید همه اصل امانت داری را رعایت کنند.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: در محافل مختلف مسائل گوناگونی بیان می‌شود بنابراین خبرنگاران باید سعی کنند از زاویه دید خود آن را انتقال ندهند و اصل موضوع را به طور مستقیم به مخاطب انتقال دهند و در این میان دولت که بعد از 38 سال به این جایگاه رسیده است نباید به خاطر امیال عده‌ای زیر سؤال برود.

سعادت تشریح کرد: انصاف و عدالت حکم می‌کند اگر کسی به دیانت و اسلام اعتقاد دارد نباید خیانت کند و اگر دین ندارد حداقل آزاده باشد و این ویژگی اخلاقی را باید برای خود حفظ کند.

وی گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان آذربایجان غربی تمامی اصحاب رسانه نهایت تلاش خود را برای پوشش هر چه بهتر سفر انجام دادند و در این میان عده‌ای نیز بودند که کارشکنی می‌کردند و قبل از ورود ریاست جمهوری به شهر ارومیه با انتشار آثار غیرواقعی در پی تحت الشعاع قراردادن حضور مردم در استقبال از ریاست جمهوری بوده و جوسازی می‌کردند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: کسی که خواستار انقلاب اسلامی است و به دین مبین اسلام پایبند است نباید در پی تخریب چهره‌های نظام و مملکت برآید و اگر چنین امری پیش آید نشان از امانتدار نبودن رسانه‌ها و خبرنگاران است.

وی خاطرنشان کرد: در همین سفر اخیر رئیس جمهور فراخوان‌هایی داده می‌شود تا اقداماتی علیه دولت صورت گیرد و در پی این فراخوان‌ها تصاویر و اخبار کذب تولید می‌شوند و از تبعیت دروغین مردم از این فراخوان‌ها خبر می‌دهند و اگر خبرنگاری چنین امر مضحکی را انجام دهد نشان از خیانت وی نسبت به مملکت است.

وی گفت: اگر شفاف سازی صورت نگیرد و مردم در غفلت باشند مسئولان اجرایی کارهایی را که باید انجام بدهند از انجام آن‌ها سرباز می‌زنند در صورتی که یکی از ابزارهای نظارت مردمی رسانه‌ها و مطبوعات هستند که باید همگی کار خود را به خوبی انجام دهند تا حق مردم و خادمان ملت ضایع نشود.

وی افزود: شفاف سازی ها نباید با دخل و تصرف در آن‌ها صورت گیرد و باید تمام اقدامات و آثار مرتبط به رویداد ثبت شوند و در این میان باید نواقص طرح ها و پروژه‌ها و مشکلات مردم را مطرح کنیم و مورد تجزیه تحلیل قرار دهیم و اگر چنین نباشد کارکردمان منفی خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا