اخبار
کد خبر : 2883 ۱۳۹۵/۰۵/۱۷   

جشنواره شعر رضوی در ارومیه برگزار شد

جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور شاعران ایرانی و خارجی در ارومیه آغاز شد.

به گزارش نای قلم، در این جشنواره بیش از ٣٠ شاعر، شعرهای خود را در وصف حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ارائه کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این جشنواره گفت: ٢٤٢ اثر از شعرای داخلی و خارجی به دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری ارسال شده است.
حجت الاسلام محمدباقر کریمی افزود: از این تعداد ٢٢٢ اثر از شعرای داخلی و ٢٠ اثر از شعرای خارجی به دبیرخانه رسیده که مورد داوری قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: علاوه بر شعرایی از استان های مختلف کشور از جمله تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شاعران ارزنده ای از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، آلمان و جمهوری خودمختار نخجوان در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه عکس رضوی، حضور استادان شعر اهل بیت(ع) و بهره مندی از اشعار آنها و همچنین شعر خوانی از جمله برنامه های این آیین فرهنگی و هنری است.
وی گفت: تمام این جشنواره‌ها و مراسمات در راه اهل بیت(ع) و مطرح کردن بیش از پیش این نعمات الهی است و اساساً نمی‌توان از تمامی شرکت‌کنندگان تجلیل کرد و این جشنواره یازدهمین دوره است در استان آذربایجان غربی برپا شده و قدمت کل این جشنواره به 14 دوره می‌رسد.

کریمی تصریح کرد: از بخش‌های مهم جشنواره می‌توان به بخش بین‌المللی، آئینی، مدیحه و کلاسیک اشاره کرد که شرکت‌کنندگان علاقه بسیاری برای شرکت در این مراسم از خود نشان می‌دهند و امید است که سالیان بعد تمامی این بخش‌ها استمرار یابد.

شعر باید در راستای رضایت اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم در این مراسم گفت: شعر عالی ترین درجه هنر برای بیان احساسات نسبت به اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی افزود: سرودن شعر در وصف اهل بیت (ع) یکی از الطاف بزرگ الهی برای بندگان است که خداوند متعال آن را به وفور به مردم ادیب و هنر پرور ایران اسلامی اعطا کرده است.
وی اظهار کرد: شعر باید در راستای رضایت اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) باشد و جشنواره ای که به نام اهل بیت نامگذاری و برپا می شود، سرشار از معنویت و عبودیت است.
وی دهه کرامت را از بزرگترین نعمت های خداوند برای شیعیان جهان به ویژه مردم ایران عنوان کرد و ادامه داد: مایه افتخار است که شاعران و ادیبان ایران اسلامی در قالب جشنواره های شعر، نفس خود را در این دهه پربرکت معطر می کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت به شعر علاقه داشتند و به گواه تاریخ، شاعران بزرگی در آن دوران پرورش یافتند که دعبل خزایی از جمله سرآمدهای آنها است.

شعر باید متعهدانه سروده شود
علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: شعر، اوج کلام انسانی است و شاعران نهایت آرزوهای خود را به صورتی اثرگذار در اشعار خود بیان می کنند.
وی با بیان اینکه شعر زبان عامه مردم است و عموم مردم عمق کلام را از شعر در می یابند، افزود: ما در طول هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد به اوج رسیدن شعرهای انقلابی و حماسی بودیم که این امر عاملی مهم در ایجاد شور و نشاط در بین مردم به ویژه جوانان بود.
وی اضافه کرد: شعر باید متعهدانه سروده شود و شاعران باید این اصل را به خوبی رعایت کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: اوج خلوص و محبت در شعر شاعران نسبت به اهل بیت(ع) جلوه گر شده است و اشعاری که به مناسبت جشنواره های مختلف رضوی در طول سالیان گذشته سروده شده، نشان دهنده عمق علاقه شعرا به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) است.

اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) در جشنواره شعر رضوی

رئیس انجمن شاعران آئینی ارومیه نیز در این مراسم اظهار داشت:  جشنواره شعر رضوی احیا کننده ادبیات عاشورایی و مکتبی است و اشاعه فرهنگ عاشورایی نیز مهم‌ترین هدف انجمن شاعران آئینی است که می‌توان به وسیله آن آثار تاریخی اسلامی و عاشورایی را در حوزه ادبیات حفظ کرد.

اکبر بیضایی تصریح کرد: سال‌هاست که تفکر ایجاد مجمعی در موضوع شعر مذهبی به وجود آمده تا شاعران جوان بتوانند شعرسرایی کنند و این تفکر با استقبال مسئولان نیز روبه‌رو شده است.

وی افزود: انجمن شاعران آئینی با اهداف خاصی به وجود آمده ‌که نخستین و مهم‌ترین هدف آن اشاعه فرهنگ عاشورایی اهل بیت (ع) است تا بتوان گامی موثر در حفظ ادبیات عاشورایی برداشت و زندگی ائمه و اهل بیت (ع) را به عنوان سرلوحه و الگوی زندگی افراد معرفی کرد.

بیضایی گفت: دومین هدف از تشکیل انجمن شاعران آئینی معرفی شاعران اهل بیت (ع) است چون شعرایی که تلاش می‌کنند سروده‌های خود را در قالب‌های آیینی ارائه دهند باید بتوانند در زمینه معرفی اهل بیت (س) آثار فاخر خود را به خوبی عرضه کنند.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان و صاحبان آثار برتر با اهدا جوایز و الواح تقدیر تجلیل شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا